Sida 1 av 1

Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 19:22
av Shven
Har en Tesla modell S 85 kWh.
Har försökt kalkylera energiinnehållet genom att läsa av förbrukade kWh och dela med skillnaden i % energiinnehåll vid körningens början och vid körningens slut. Detta kan ge en användbar energi från 81 kWh ner till 72 kWh. Frågan är om det bara är elförbrukningen till drivmotorn som är med i denna siffra. När man står stilla med värmen på kan man se att energiinnehållet i batteriet sjunker medan förbrukade kWh inte ändras.
Finns det något sätt att kunna läsa av det totala antalet förbrukade kWh.
Vad jag förstått får man titta på typical eller ratid range för att få ett hum om det totala energiinnehållet.
Vet någon hur mycket ratid range ett 85 kWh batteri hade när det var nytt?

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 19:59
av mati
Enda sättet att ta reda på den tillgängliga kapaciteten är att ladda fullt och köra slut på batteriet utan att stanna. Energiåtgången som visas i displayen är bara förbrukad energi när bilen körs. Vid avstängd bil förbrukas fortfarande en hel del ström, med den visas inte nånstans.
Kom ihåg att batterikapaciteten som fås på det här sättet är kapaciteten just nu. Den påverkas av temperatur, hur bra batteriet är balanserat, Elons humör osv.
En annan gång kan du komma fram till en annan siffra.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 20:17
av Simon
Enligt Bjørn måste man dessutom köra väldigt försiktigt, så att det inte blir energiförluster i form av värme, vilket sker när man använder en hög effekt på motor eller laddning. All energi måste gå från batteri till motor och ingen annanstans. Att köra från fullt till tomt batteri i 60 km/h är grejen. :)

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 20:23
av Remuz
Bäst borde väl vara att köra slut på batteriet och sedan kolla hur mycket man kan peta i? Teslafi när man laddar

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 20:33
av mati
Remuz skrev:
Bäst borde väl vara att köra slut på batteriet och sedan kolla hur mycket man kan peta i? Teslafi när man laddar
Men laddaren har inte 100% verkningsgrad. Man tappar ganska mycket ström på vägen från vägguttaget till batteriet. Jag har mätt en gång och kom då fram till att det är bara runt 80% som verkligen hamnar i batteriet. Det kändes väldigt dåligt och lite halvchockad drog jag slutsatsen att jag måste ha räknat fel. Men ungefär 10% förlust får man nog räkna med.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 20:50
av DSV
För att ta reda på hur många kwh det går per typical km så har jag efter ett par mil in i en längre körning har jag noterat tillgängliga typical km på batteriet samt antalet förbrukade kwh. 20mil senare har jag åter kollat kvarvarande typical km och förbrukade kwh.
Skillnaden mellan de två mätpunkterna borde ju ge antal kwh per typical km och dessa brukar bli i intervallet 175-180wh/km på min 90D. Tycket det är orimligt lågt värde per km i förhållande till vad bilen faktiskt brukar dra men om den uträkningen är rätt så borde man kunna få tillgänglig batterikapacitet genom att ta värdet och multiplicera med antal typical km som den visar vid full laddning.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 21:20
av Remuz
Fast teslafi rapporterar ju kWh som kommer batteriet till godo om jag fattat rätt

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 30 jan 2018 22:18
av rockard
Jag har inte Teslafi, så jag brukar notera laddnivå i procent innan jag påbörjar laddning på Supercharger. Sedan tittar jag på hur många kWh den säger att jag fått i slutet av laddningen, och noterar den nya laddnivån i procent. Senast fick jag 55 kWh, vilket ökade laddnivån med 77 procentenheter. Det ger att 100% är cirka 71-72 kWh. Det blir inte så exakt, eftersom procent och kWh inte ökar samtidigt. Den visade 55 kWh både när laddnivån var 76% och 77%, så spannet är mellan 71,43 och 72,37 kWh tillgängligt batteri. Ju mer man lär desto smalare blir spannet.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 06:36
av mati
Remuz skrev:
Fast teslafi rapporterar ju kWh som kommer batteriet till godo om jag fattat rätt
Ja, jag fattade fel. Du har rätt. Jag tittade på elmätaren när jag kollade hur mycket bilen har slurpat i sig.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 07:12
av mati
rockard skrev:
Jag har inte Teslafi, så jag brukar notera laddnivå i procent innan jag påbörjar laddning på Supercharger. Sedan tittar jag på hur många kWh den säger att jag fått i slutet av laddningen, och noterar den nya laddnivån i procent. Senast fick jag 55 kWh, vilket ökade laddnivån med 77 procentenheter. Det ger att 100% är cirka 71-72 kWh. Det blir inte så exakt, eftersom procent och kWh inte ökar samtidigt. Den visade 55 kWh både när laddnivån var 76% och 77%, så spannet är mellan 71,43 och 72,37 kWh tillgängligt batteri. Ju mer man lär desto smalare blir spannet.
Det känns som du inte riktigt kan räkna så, eftersom BMS:ens procentberäkning kanske inte stämmer. Jag har vid olika tillfällen kommit fram till att jag har ungefär 75kWh tillgängligt, eller i alla fall ser det ut så. Men jag har en 90D. Skillnaden mellan 75 och 90 borde vara mer än 3kWh. Det skulle ju innebära att min bil har bara 15 km mer i räckvidd än en 75D och det känns orimligt.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 07:36
av e5m1r
mati skrev:
rockard skrev:
Jag har inte Teslafi, så jag brukar notera laddnivå i procent innan jag påbörjar laddning på Supercharger. Sedan tittar jag på hur många kWh den säger att jag fått i slutet av laddningen, och noterar den nya laddnivån i procent. Senast fick jag 55 kWh, vilket ökade laddnivån med 77 procentenheter. Det ger att 100% är cirka 71-72 kWh. Det blir inte så exakt, eftersom procent och kWh inte ökar samtidigt. Den visade 55 kWh både när laddnivån var 76% och 77%, så spannet är mellan 71,43 och 72,37 kWh tillgängligt batteri. Ju mer man lär desto smalare blir spannet.
Det känns som du inte riktigt kan räkna så, eftersom BMS:ens procentberäkning kanske inte stämmer. Jag har vid olika tillfällen kommit fram till att jag har ungefär 75kWh tillgängligt, eller i alla fall ser det ut så. Men jag har en 90D. Skillnaden mellan 75 och 90 borde vara mer än 3kWh. Det skulle ju innebära att min bil har bara 15 km mer i räckvidd än en 75D och det känns orimligt.
du ska ha runt 82kWh tillgängligt medan en 75D har runt 72kWh så du har ca 35km mer typical
En 85 har runt 77kWh medan 100D har runt 98kWh tillgängligt
Som du ser är beteckningen på 90 och 85 längre ifrån sanningen än 60,70,75 samt 100

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 07:53
av mati
e5m1r skrev:
du ska ha runt 82kWh tillgängligt medan en 75D har runt 72kWh så du har ca 35km mer typical
En 85 har runt 77kWh medan 100D har runt 98kWh tillgängligt
Som du ser är beteckningen på 90 och 85 längre ifrån sanningen än 60,70,75 samt 100
Jag hade runt 82 när bilen var ny i april förra året, men det har sjunkit till ca 75 redan efter ett halvår. Nu verkar det ligga stabilt där. Den har alltså tappat 8-9% nånting. Det borde väl gälla alla bilar att de tappar mer eller mindre lika många procentenheter i början, så att den procentuella skillnaden i räckvidd förblir ungefär densamma. Men det är ju som du säger. Skillnaden mellan en 85/90 och en 75 är inte så stor redan från början.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 08:00
av Leo
”Kapacitet” verkar också påverkas av utetemperatur. Så har det ”försvunnit” kapacitet från Juli till Januari så lär en del komma tillbaka med flyttfåglarna till våren. 8-)

Om man dessutom aldrig kör neremot 0% eller uppemot 100% kan det vara bra att göra det. Gärna med att långsamladda (ej SuC) upp till max. Då blir det bättre celbalansering och även det ger bättre kapacitet.

Så att man tappat 8-9% på 6månader har nog mer med att göra. Än någon form av degradering.

Verklig degradering sker nog däremot precis som skrivs mest just i början. Men då pratar vi antagligen om 1-3% i så fall.

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 08:12
av e5m1r
Min 70 har tappat ca 2-3 % på ca 2 år och 5000 mil
Enligt det jag läst så verkar 90 vara mest benägen att tappa mycket

Re: Hur beräknar man bäst energiinnehåll

Postat: 31 jan 2018 08:14
av mati
Leo skrev:
Så att man tappat 8-9% på 6månader har nog mer med att göra. Än någon form av degradering.
Nja, fast det har har testat, för jag trodde också att det har med det att göra. Jag har laddat till 100% några gånger och tömt batteriet till under 10%. Det hade viss effekt på kapaciteten, men den var minimal. Någon kWh tjänade jag kanske efter första 100%-laddningen, men det ligger klart inom toleransen för mätfel. Inte så att jag fick tillbaka 6 kWh eller så.
Temperatur påverkar visserligen, men jag jämförde ju april med oktober/november och då var temperaturskillnaden inte så stor. Så det verkar som att batteriet har faktiskt tappat så mycket som det ser ut. Det gör mig ingenting egentligen, det finns ju marginaler ändå. Det hade varit värre i en 24-Leaf såklart.