Sida 1 av 1

Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 02 feb 2018 22:28
av Surfaren
Då kan du titta på denna film (och komplettera med en Valium vid behov):
https://insideevs.com/tesla-model-3-tea ... ues-video/

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 02 feb 2018 23:32
av lator
Länken/arna dök upp på elbilsforumet tidigare men det var väl inget som krävde någon valium. Visst finns det detaljer som man kan diskutera huruvida de är optimala men det enda som jag verkligen funderar på är om bakdörrarna verkligen inte går att öppna utan 12 volt?

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 02 feb 2018 23:40
av Wilson
Det känns som att han inte var helt insatt i bilen innan han började kommentera vissa lösningar. Hoppas verkligen att hantverket på just det exemplaret inte är representativt för de bilar som levereras nu. För 500’ förväntar jag mig lite mindre hemslöjd än vad som visades där.

Men jag ser fram emot att höra vad de hittar när de gjort klart sin teardown. De gör säkert ett bra jobb. Lustigt nog var det just en Autoline-intervju med Sandy Munro som fick mig att intressera mig för i3an på allvar. Han älskade den. Så hans kommentarer och något raljerande ton hänger inte ihop med någon aversion mot elbilar


Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 03 feb 2018 08:46
av Bjelke
Svarar bara på TS fråga ... Nej. :lol:

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 03 feb 2018 09:09
av LarsL
Spontant är de lite dumma eller gör de sig till?
Ta motorhuven tex... de klagar på att man måste ha ett 12V batteri för att öppna luckan. Precis som om det är så en räddningstjänst skulle gör!?! Hur gör räddningstjänst på en ICE, tror de? De kanske menar att de öppnar förardörren och rycker i spaken bredvid den fast klämda föraren? NEJ, naturligtvis tar de en JawOfLife och bänder upp huven.

Lite samma med strömbrytaren i C-stolpen (samma ställe som E-klass har sin). Här verkar de totalt chockade över att de ska skära i bilen. Hallå! Välkomna till 2000-talet.

Håller med om att den mekaniska öppnaren av dörren borde vara elektromekanisk och alltså fungera dubbel. Så länge du har ström så körs rutan ner när du drar i den mekaniska spaken (ungefär som dörrhandtaget på utsidan).
Lite lustigt också att Elon the Musk tagit bort så många knappar som möjligt och sedan lagt in två för öppnandet av dörren. Tesla logik?

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 03 feb 2018 10:24
av Surfaren
LarsL skrev:
Lite samma med strömbrytaren i C-stolpen (samma ställe som E-klass har sin). Här verkar de totalt chockade över att de ska skära i bilen. Hallå! Välkomna till 2000-talet.
Jag tolkade det som att de tycker det är otydligt exakt var man ska skära i bilen.

Tanken jag hade med att dela detta var att erbjuda lite balans till alla "OMG it's the best car EVER!!!11" som jag misstänker att många har sett redan. För mig fungerade iaf denna lilla film till min fördel. (Jag försöker styra bort från tankarna på att köpa en M3, och istället bosätta mig där jag inte behöver någon bil. Nu svär jag väl i kyrkan, men men...)

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 03 feb 2018 10:26
av okaenrique
Rushed to market.

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 03 feb 2018 10:38
av Svenssons
Surfaren skrev:
Jag tolkade det som att de tycker det är otydligt exakt var man ska skära i bilen.

Tanken jag hade med att dela detta var att erbjuda lite balans till alla "OMG it's the best car EVER!!!11" som jag misstänker att många har sett redan. För mig fungerade iaf denna lilla film till min fördel. (Jag försöker styra bort från tankarna på att köpa en M3, och istället bosätta mig där jag inte behöver någon bil. Nu svär jag väl i kyrkan, men men...)
Bosätta sig i kyrkan brukar vara den sista flytt en del gör... Någon bil brukar dock inte behövas då nej.

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 04 feb 2018 10:04
av LarsL
Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Lite samma med strömbrytaren i C-stolpen (samma ställe som E-klass har sin). Här verkar de totalt chockade över att de ska skära i bilen. Hallå! Välkomna till 2000-talet.
Jag tolkade det som att de tycker det är otydligt exakt var man ska skära i bilen.

Tanken jag hade med att dela detta var att erbjuda lite balans till alla "OMG it's the best car EVER!!!11" som jag misstänker att många har sett redan. För mig fungerade iaf denna lilla film till min fördel. (Jag försöker styra bort från tankarna på att köpa en M3, och istället bosätta mig där jag inte behöver någon bil. Nu svär jag väl i kyrkan, men men...)
Tycker det inte varit annat än kritik av bilen. Den är liten, den saknar dragkrok, den har ingen instumentpanel, den har ingen spak för vindrutetorkare, osv osv. Eller är det så att bilen är så enormt bra att alla vill vara den smarta och hitta felen?

Svårt att säga från filmen, MB har två pilar på rutan som visar var man ska klippa. Fast det här verkar ju vara en hyfsad standard på bilar numera. Räddn8ngstjänst vet nog redan.

Bor man i Stockholm ska man så klart inte ha bil, där finns ju fungerande lokaltrafik. I resten av landet är bilen däremot nödvändig om man vill komma någonstans.

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 05 feb 2018 07:57
av Wir
Biggest customers are the Big 3.


Om det stämmer kan det vara bra att ha i åtanke. Många vill att bilen/Tesla ska misslyckas. Det finns många som förlorar pengar när det går bra för Tesla.

https://www.investopedia.com/news/tesla ... h-america/

Sen verkar det som att han gör allt han kan för att anmärka. Han spenderar t.ex rätt mycket tid på att klaga på desginen på handtagen, för att han måste använda två händer för att öppna.

Jag tycker inte det var sån farlig kritik egentligen, bara att han får det mesta att låta som väldigt stora fel. Om han verkligen går in för att såga bilen och det där är allt han kommer på så är det rätt bra.

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 05 feb 2018 12:55
av Wilson
Wir skrev:
Biggest customers are the Big 3.
Så kan det nog vara för Autoline. Mycket av deras innehåll verkar vara rätt Detroit-centrerat.

Men vad gäller Herr Munro och hans firma är jag mer osäker. I den där intervjun jag länkade till tidigare i tråden lyfte han att ”Big 3” inte var ett dugg intresserade av hans rapporter. De såldes snarare till Kineserna, som vill veta hur man bygger riktiga bilar, samt Amerikanska regeringen som vill kunna smälla inhemska biltillverkare i huvudet med rapporten, och säga ”Om andra kan bygga så här bra saker, hur kommer det sig då att ni inte kan göra det?”

Vi får väl se vad omdömet blir när bilen väl är nedplockad i molekyler. Jag kan iofs tänka mig att om bilen de fått tag på är producerad tidigt (så ojämna panelglipor tyder på handbygge?), så kan det nog finnas en hel del udda lösningar.

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 05 feb 2018 14:28
av strejf
Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Lite samma med strömbrytaren i C-stolpen (samma ställe som E-klass har sin). Här verkar de totalt chockade över att de ska skära i bilen. Hallå! Välkomna till 2000-talet.
Jag tolkade det som att de tycker det är otydligt exakt var man ska skära i bilen.

Tanken jag hade med att dela detta var att erbjuda lite balans till alla "OMG it's the best car EVER!!!11" som jag misstänker att många har sett redan. För mig fungerade iaf denna lilla film till min fördel. (Jag försöker styra bort från tankarna på att köpa en M3, och istället bosätta mig där jag inte behöver någon bil. Nu svär jag väl i kyrkan, men men...)

Jo men vilka bilar har klisterlapparna utanpå och synliga? Knappast att det är så på fossilbilar heller....

Sen så reagerade jag på att han tyckte att det var bilens fel att hans hand var kass...? Är det rullstolens fel om man är förlamad?

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 05 feb 2018 14:56
av Verdi
Han har ju rätt också. En Tesla är inte direkt bygg med samma precision som ett schweiziskt urverk om man säger så. :lol:

För min del gillar jag inte att den inte har en riktig instrumentpanel. Resten kan jag nog leva med men inte det.

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 05 feb 2018 16:42
av Surfaren
strejf skrev:
Jo men vilka bilar har klisterlapparna utanpå och synliga? Knappast att det är så på fossilbilar heller....
Förmodligen har inte så många bilar det. Däremot kan klistermärkena utformas på olika sätt. Det finns bättre och sämre instruktioner för det mesta.
strejf skrev:
Sen så reagerade jag på att han tyckte att det var bilens fel att hans hand var kass...? Är det rullstolens fel om man är förlamad?
Ergonomi och användarvänlighet är väldigt viktiga saker när det gäller dörrhandtag. Förstår inte alls vad du tänkte angående rullstolen...

Re: Är du FÖR taggad på Model 3?

Postat: 16 feb 2018 22:52
av Wilson
Här kommer en färsk uppföljning med de två herrarna. Tycker faktiskt att de kommer med rätt balanserade omdömen.