Sida 1 av 1

Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 21:39
av mgorgis
Bilen står på långtidsparkering på Arlanda och kopplad till laddning och flyget hem tar ca 15 timmar så jag tänkte slå på förvärmaren innan jag bordar planet för jag har ingen uppkoppling annars och min fråga är om det är skadligt eller om man ska tänka på något speciellt när man har förvärmaren på under många timmar?

Har stått där i ca en vecka så den är säkert igensnöad och det tar tid innan snön och isen smälter :)

Synd att man inte kan använda bilens kamera för att se hur det ser ut där på parkeringen

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 21:46
av Mistafrizz
mgorgis skrev:
Bilen står på långtidsparkering på Arlanda och kopplad till laddning och flyget hem tar ca 15 timmar så jag tänkte slå på förvärmaren innan jag bordar planet för jag har ingen uppkoppling annars och min fråga är om det är skadligt eller om man ska tänka på något speciellt när man har förvärmaren på under många timmar?

Har stått där i ca en vecka så den är säkert igensnöad och det tar tid innan snön och isen smälter :)

Synd att man inte kan använda bilens kamera för att se hur det ser ut där på parkeringen
Imorgon ska det vända mot plusgrader igen - och oavsett så brukar det räcka med att slå på värmaren precis när man landat.

Sen har jag ställt ner laddnivån när jag lyfter, så att den inte ligger med laddningen på hela tiden.
Och vid lämplig tidpunkt ställer jag upp den till 85% igen.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 21:59
av Salo
Jag har ingen aning om det är bra eller inte men jag använder den funktionen flitigt och då i många timmar. När det snöar eller att jag vet att det kommer att snöa så sätter jag på den när jag kommer till jobbet på morgonen. Den står sedan på hela dagen (ungefär 9 timmar). Det drar ca 2% i timmen. Det är underbart att komma ut till en snö och isfri bil. Det enda är att eftersom motorhuven inte blir varm så ”stänker” snön upp på vindrutan när du åker iväg.

Det var den bästa funktionen som jag har väntat på att Tesla tog bort 30 minuters begränsningen.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 22:14
av mgorgis
Är säkert mycket snö efter en vecka även om det blir plusgrader imorgon, men ni kanske vet bäst som varit i området ;)

Det där med låg laddning tänkte jag inte på men den har gått upp o ner mellan 80-90% då den laddat upp när det gått ner, och jag har ingen lång väg att åka så tänker inte ställa in det på 100%

Är väl i värsta fall fläkten som slits? Å andra sidan om det är borstlös motor så borde det inte vara ett problem

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 22:22
av jonasl
Parkerade bilen på P57 igår, ingen snö att tala om varken på marken eller bilarna.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 22:28
av mgorgis
P2 här men vad skönt att det är inga mängder snö då.
Inte så kul för barnen om det är barmark men desto bättre för mig, jag har inte skrapat rutorna en enda gång hittills och tänker fortsätta så om möjligt

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 22:31
av evilirish
Började snöa vid centralstationen efter lunch, och höll fortfarande på vid 15-tiden. Kom väl en cm eller två. Vet inte hur det blev senare.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 07 feb 2018 23:39
av Jensa
Isfria rutor får man ju oftast på max 15 min, så 15 timmar känns onödigt..

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 00:07
av mgorgis
Jensa skrev:
Isfria rutor får man ju oftast på max 15 min, så 15 timmar känns onödigt..
Har inte jag varit med om, speciellt när det varit minusgrader ute och snö, men så kan det också vara

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 08:31
av Verdi
Salo skrev:
Jag har ingen aning om det är bra eller inte men jag använder den funktionen flitigt och då i många timmar. När det snöar eller att jag vet att det kommer att snöa så sätter jag på den när jag kommer till jobbet på morgonen. Den står sedan på hela dagen (ungefär 9 timmar). Det drar ca 2% i timmen. Det är underbart att komma ut till en snö och isfri bil. Det enda är att eftersom motorhuven inte blir varm så ”stänker” snön upp på vindrutan när du åker iväg.

Det var den bästa funktionen som jag har väntat på att Tesla tog bort 30 minuters begränsningen.

Du behöver inte ha värmen på hela dagen för att komma ut till en isfri bil. Jag rekommenderar också att du skaffar en liten borste att ta bort snön med innan du åker iväg. Du kan bli bötfälld och i värsta fall bli av med körkortet om du inte gör det. Det är trafikfarligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/snoi ... hoga-boter

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 08:32
av Verdi
mgorgis skrev:
Bilen står på långtidsparkering på Arlanda och kopplad till laddning och flyget hem tar ca 15 timmar så jag tänkte slå på förvärmaren innan jag bordar planet för jag har ingen uppkoppling annars och min fråga är om det är skadligt eller om man ska tänka på något speciellt när man har förvärmaren på under många timmar?

Har stått där i ca en vecka så den är säkert igensnöad och det tar tid innan snön och isen smälter :)

Synd att man inte kan använda bilens kamera för att se hur det ser ut där på parkeringen

Starta värmaren när du landat så är den varm och go innan du tagit dig till bilen.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 08:35
av LarsL
Kan det vara så att de som inte lyckas värme ha range mode på? Annars bör ju 10-15minuter räcka.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 08:42
av bylund
Jag kan inte undgå att tycka att det ligger ett visst slöseri i att hålla bilen varm i flera timmar extra i kallväder. Även om det innebär att man slipper borsta.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 21:35
av Tjell
Utan att ha kollat och veta säkert så undrar jag om inte Androids Dashboard for Tesla har timerfunktioner för värmning. Kan kanske kolla upp det till i morrn...

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 23:13
av mgorgis
Någon som vet vad det är för temperatur som gäller för batteriet när man har förvärmaren på? Jag ser bara en liten röd symbol, är det samma temperatur som kupén tro?

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 08 feb 2018 23:38
av Legato
mgorgis skrev:
Någon som vet vad det är för temperatur som gäller för batteriet när man har förvärmaren på? Jag ser bara en liten röd symbol, är det samma temperatur som kupén tro?
Den startar om batteriet är kallare än noll grader och värmer till det nått 12 grader.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 09 feb 2018 07:56
av Tjell
Tjell skrev:
Utan att ha kollat och veta säkert så undrar jag om inte Androids Dashboard for Tesla har timerfunktioner för värmning. Kan kanske kolla upp det till i morrn...
Verkar inte som om nåt alls gick igång...

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 09 feb 2018 08:19
av mgorgis
När det gäller iOS så har jag för mig att det inte går att implementera timerfuktion eftersom det skulle inte funka i bakgrunden, hade man haft appen framme hela tiden så hade det funkar. En iOS begränsning alltså.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 09 feb 2018 09:18
av lobbin
mgorgis skrev:
När det gäller iOS så har jag för mig att det inte går att implementera timerfuktion eftersom det skulle inte funka i bakgrunden, hade man haft appen framme hela tiden så hade det funkar. En iOS begränsning alltså.
Varför ska appen hålla reda på det? All logik bör ligga i bilen, även timer, osv. Appen ska användas för presentation.

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 09 feb 2018 09:19
av Bjelke
lobbin skrev:
mgorgis skrev:
När det gäller iOS så har jag för mig att det inte går att implementera timerfuktion eftersom det skulle inte funka i bakgrunden, hade man haft appen framme hela tiden så hade det funkar. En iOS begränsning alltså.
Varför ska appen hålla reda på det? All logik bör ligga i bilen, även timer, osv. Appen ska användas för presentation.
Japp, det BÖR det, men gör det inte (än) tyvärr :(

Re: Långtidsförvärmning

Postat: 09 feb 2018 12:04
av lobbin
Ah, missade att vi snackar om Tesla Dashboard. Timer borde ju kunna lösas med att man tillåter appen bakgrundsuppdateringar. Sedan att den inte blir 100% exakt, men borde inte vara ett problem i sig.