2.500 model 3 i veckan nästa månad
Postat: 08 feb 2018 14:52
Electrek hade någon uppgift om cirka 1900 bilar i veckan. Baserat på januaris leveranser. De brukar har hyggligt rätt.Generalbogge skrev:Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
1875 M3 levererade Tesla till kund i Januari, de påstod att de byggde tusen bilar i veckan i december. Nu behöver de plötsligt en extra produktionslina till batterifabriken för att komma upp i 2500 i veckan. Svårt att se att de producerar ens 1000 i veckan. De skruvs allt mer på siffror och tider från Tesla tycker jag. Vad blev det av 3 månaders förseningen för att nå 5000 bilar? Jo det blev en ny produktionlina som står i Tyskland och 2500???JFAH skrev:Electrek hade någon uppgift om cirka 1900 bilar i veckan. Baserat på januaris leveranser. De brukar har hyggligt rätt.Generalbogge skrev:Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
Hur vet du hur många som Tesla levererade i Januari?Limbster skrev:1875 M3 levererade Tesla till kund i Januari, de påstod att de byggde tusen bilar i veckan i december. Nu behöver de plötsligt en extra produktionslina till batterifabriken för att komma upp i 2500 i veckan. Svårt att se att de producerar ens 1000 i veckan. De skruvs allt mer på siffror och tider från Tesla tycker jag. Vad blev det av 3 månaders förseningen för att nå 5000 bilar? Jo det blev en ny produktionlina som står i Tyskland och 2500???JFAH skrev:Electrek hade någon uppgift om cirka 1900 bilar i veckan. Baserat på januaris leveranser. De brukar har hyggligt rätt.Generalbogge skrev:Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
Så om du inte har siffrorna från något annat ställe som är säkra så kan de lika gärna ha levererat 3000 för vad vi vet.While Model S and X sales were both down a handful for January, based on our estimations, Model 3 sales were up again compared to last month’s numbers (one would sure hope so!) However, they’re not up as high as projected or expected.
We’re pegging January Model 3 sales at an estimated 1,875.
Of course, Tesla could have easily manufactured 3,000 or more Model 3s last month, but deliveries may tell a different story.
Transcript från samtalet. Så här sade Elon:vigge50 skrev:Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sades under samtalet men står maskinen fortfarande kvar i Tyskland eller var den redan nerplockat och på väg till USA?
Oj, blev nog lite otydligt där av mig. Det är bara produktionslinan för att sätta ihop batterier till moduler som skickas från Tyskland, krävs väldigt mycket mer för att producera en hel bil.Mickep skrev:Hade varit roligt (kanske t.o.m. roligare för oss) om linan stannat kvar och producerat bilar för vår del av världen i Europa.
Det snurrar med siffrorna så de tror på det själva. 5000 per vecka dec 2017, var vad de sa länge. Nu måste det investera nytt för att nå dit och målet 5000 per vecka skjuts hela tiden fram och verkar bli dyrare och dyrare. Någon form av avgörande kompetens saknas inom företaget. Hoppas Tesla kan ha lite självinsikt så problem kan åtgärdas. Jag känner en allt större oro för att det kanske aldrig blir någon TM3vigge50 skrev:Tesla var inte så tydligt under samtalet så det blev ett missförstånd, Tesla kan nå 2500 Model 3 i veckan med den utrustningen de har i Gigafactory idag. Utrustningen som är i Tyskland och ska skickas till USA kan däremot öka produktionen med ytterligare 2000-2500 och den kommer köras igång i slutet av kvartalet och sen stadigt öka produktionen.
https://electrek.co/2018/02/09/tesla-cl ... roduction/
Hoppas de inte sänker hela bolaget med Model 3. Eller tror ni de väljer att lägga Model 3-produktionen runt 100 tusen per år och tuffa på som nisch-producent?Limbster skrev:Det snurrar med siffrorna så de tror på det själva. 5000 per vecka dec 2017, var vad de sa länge. Nu måste det investera nytt för att nå dit och målet 5000 per vecka skjuts hela tiden fram och verkar bli dyrare och dyrare. Någon form av avgörande kompetens saknas inom företaget. Hoppas Tesla kan ha lite självinsikt så problem kan åtgärdas. Jag känner en allt större oro för att det kanske aldrig blir någon TM3vigge50 skrev:Tesla var inte så tydligt under samtalet så det blev ett missförstånd, Tesla kan nå 2500 Model 3 i veckan med den utrustningen de har i Gigafactory idag. Utrustningen som är i Tyskland och ska skickas till USA kan däremot öka produktionen med ytterligare 2000-2500 och den kommer köras igång i slutet av kvartalet och sen stadigt öka produktionen.
https://electrek.co/2018/02/09/tesla-cl ... roduction/
Becada skrev:Har väldigt svårt att tro att Tesla skulle vilja bli en nischproducent. Det senaste ersättningsprogrammet till Elon tyder ju helt klart på motsatsen. Tycker att självinsikten var bättre i senaste rapporten än vad den har varit tidigare. Det är ju såklart omöjligt att sia om framtiden men personligen har jag svårt att se att Tesla skulle gå under. Jag behåller mina TSLA och är inte särskilt oroad av att kursen gått ned en del. Elon skulle dock kunna bli lite tydligare i telefonkonferenserna. Det är inte helt lätt att höra/förstå vad han säger och menar.
Ja, de borde ge ut nya aktier medans det går så de klarar sig minst fem år framåt.Verdi skrev:Becada skrev:Har väldigt svårt att tro att Tesla skulle vilja bli en nischproducent. Det senaste ersättningsprogrammet till Elon tyder ju helt klart på motsatsen. Tycker att självinsikten var bättre i senaste rapporten än vad den har varit tidigare. Det är ju såklart omöjligt att sia om framtiden men personligen har jag svårt att se att Tesla skulle gå under. Jag behåller mina TSLA och är inte särskilt oroad av att kursen gått ned en del. Elon skulle dock kunna bli lite tydligare i telefonkonferenserna. Det är inte helt lätt att höra/förstå vad han säger och menar.
Just nu är de väl en finanskris från bankrutt. Stora mängder riskkapital finns för tillfället men det är ju inte givet att det alltid är så. Så visst finns det risker.
Men det underbara med Elon är ju att han skulle kommentera ovanstående förslag som boring och gasa vidareHenrik Torphammar skrev:Tesla går med förlust, men som jag förstår det är det pga investeringar. De har en batterifabrik NU, de har ett världsomspännande snabbladdnärverk 3ggr snabbare än något annat som finns och de har det NU... osv. Man kunde ju tänka sig att de drog ner på investeringarna för att gå plus eller tagga ner investeringarna en smula. Som det ser ut idag och inom säg 5år så är ju Model 3 för säg 500000kr en bra produkt. Problemet är nog som några påpekar alla brutna löften och förväntningar snarare än att det går helt åt skogen. Höj priset, nöja sig vid den kapacitet de kan sno ihop med dagens lina vad det nu är..... de ligger ju ändå långt före i flera år.