Johnny Smith provkör nya elektriska versionen av den klassiska Londontaxin.
Den har visserligen en range extender, men verkar mycket bättre än det klassiska sotloket.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 10 feb 2018 20:08
av Vasp
Den verkar riktig bra den nya Londontaxin.
Jag gillar speciellt laddning på den. Visas i videon men pratas inte direkt om det.
Den kan ladda på 22kw ac eller 50kw dc. Och på snabbladdningen har den både CCS och Chademo. Så inga problem att hitta ställen att ladda på .
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 10 feb 2018 21:44
av oscfor
Ni vet att det är en Volvo?
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 08:54
av HelectriC
Den svängradien hade man ju inte sagt nej till på sin egen bil. Detta är ju en optimal taxi för många länder. Hoppas dom får exporterat den till andra platser, grymt smart och bra bil. Både Chademo och CCS är ju också underbart, vill ha!
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 09:16
av Ric
Skulle vara intressant med lite vikt- och volymuppgifter på drivlinan. Även uppgifter på förbränningsmotor och generator. Någon som hittat något?
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 09:26
av Kermit75
Konstigt att inte Volvo bliarna får ta del av denna lösning? Kommande hybrid lösningarna med växellåda känns bara onödigt nu när man har lösningar i bolaget, att driva på el hela tiden och bara använda en 3 cylmotor som generator när batteriet räcker ca 100km.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 09:38
av Zoidberg
En sådan londontaxi har synts runt Trollhättan ett antal gånger. Lite lagom diskret folierat.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 09:51
av LarsL
Kermit75 skrev:
Konstigt att inte Volvo bliarna får ta del av denna lösning? Kommande hybrid lösningarna med växellåda känns bara onödigt nu när man har lösningar i bolaget, att driva på el hela tiden och bara använda en 3 cylmotor som generator när batteriet räcker ca 100km.
Gör som BMW sälj en variant med generator och en utan så kan folk välja om de vill släpa runt på en fosilmotor eller inte.
Annars skulle ju formatet också funka om man gör om den till hantverkarbil eller familjebuss.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 12:42
av Vasp
Hoppas att nått svenskt taxibolag skaffar in den. Ser riktigt bekväm ut att åka i. Vet att nått taxibolag i Nederländerna har beställt 225 stycken.
Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 15:42
av taliz
Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..
De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...
Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 15:57
av Ric
taliz skrev:
Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..
De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...
Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
Informationen Volvo har gett hittills tyder inte på det. Traditionell "plug-in-hybrid" har de sagt.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 16:02
av Teslaspolen
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 16:21
av Niklas Z
En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 17:26
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 17:28
av Jerker
Niklas Z skrev:
En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Bra funktion, också, att att man kunde tvinga den att gå på extendern så att man sparar på allt batteri tills man kommer in i tätort!
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 18:17
av LarsL
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
I Storbritannien finns det flera ställen där de har flera snabbladdare bredvid varandra. Hos oss är det bara på ställen som byggdes innan klimatklivet, typ Kungälv.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 11 feb 2018 20:36
av Teslaspolen
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt!
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 12 feb 2018 07:27
av chaffis75
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Sedan tror jag de var Tesla björn som gjorde ett FB inlägg för en vecka eller två sedan där han träffat på en Volvo bil (troligen xc90) som snabb laddade och där de som körde bilen hade avslöjat att de hade ett 31(?)kWh batteri i den bilen, låter som de kanske är samma batter som i taxin kanske? Ja de skulle ju inte förvåna mig om man återanvänder drivlinan i en Volvo bil med tanke på att denna taxi har väldigt många delar från Volvo.
Lite spännande tycker jag...
Och jo de där svängradien, wow ser ju helt overkligt ut när de vrider hjulen fullt. Låter som en verklig insats för miljön om man jämför med de gamla taxibilarna... Dessutom vem vet, kanske den blir 100% el i framtiden, de är ju en REX så de är ju bara att ta bort motorn när man anser man har stort nog batteri för den.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 12 feb 2018 13:47
av _TonyV
Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt!
Intressant, om man kopplar in DC och AC samtidigt.. Superladda, inte bara för Tesla..
Har nån testat..
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Postat: 12 feb 2018 14:27
av Ric
chaffis75 skrev:
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.
"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.
"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."