Sida 1 av 1
Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 15:43
av Mickep
Den 27 Februari Släpper de informationen och bilen skall kunna beställas till sommaren.
Det är en SUV med två storlekar på batteriet, ett med 39 kwh och en med 64 kwh. Nästan 50 mil med det största.
Detaljerna är än så länge sparsmakande, men det är bara 2 veckor kvar tills vi får veta pris och andra detaljer som om den kommer få dragkrok eller ej.
norrmännen har dock visat sitt intresse, så det återstår att se hur många som får den levererad. Vad hoppas ni på?
http://teknikensvarld.se/hyundai-kona-e ... mil-585359
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 16:03
av Teslaspolen
Med såpass storr batteri hoppas jag på trefasladdning, annars blir det jobbigt.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 16:46
av Limbster
Teslaspolen skrev:Med såpass storr batteri hoppas jag på trefasladdning, annars blir det jobbigt.
Normalt blir man mindre beroende av snabbare hem laddning ju större batterierna är. Kör man däremot 30 mil varje med långa dagar på jobbet så krävs mer effekt hemma.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 17:55
av olza
Går den att reservera? (Snabb googling gav inget svar.)
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 18:02
av LarsL
Behovet av 3-fas har ju inte med batteristorlek att göra utan hur man kör. Kör man typ 7-8 mil per dag så har man fulladdat nästa dag även med 1-fas 10A.
Som jag förstår det är det en kompaktbil eller kompakt SUV som egentligen är mindre än tex Leaf?
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 18:26
av vigge50
Limbster skrev:Teslaspolen skrev:Med såpass storr batteri hoppas jag på trefasladdning, annars blir det jobbigt.
Normalt blir man mindre beroende av snabbare hem laddning ju större batterierna är. Kör man däremot 30 mil varje med långa dagar på jobbet så krävs mer effekt hemma.
Att ha tre-fas påverkar inte bara hemmaladdningen utan även när du är ute och kör där det inte finns snabbladdare. Om typ2 uttaget är säkrat till 32A trefas så är skillnaden mellan 7,4 kW och 11 kW kanske inte jättestor men om det bara är säkrat till trefas 16A så är det 3,7 kW eller 11 kW om de inte gör som eGolf med tvåfas. Jag har läst flera här på forumet som haft dubbelladdare på 22 kW på sin tidigare Tesla men när de bytt till ny fått nöja sig med 11 eller 16,5 kW. För hemmaladdningen gör det ingen skillnad eftersom få har mer än 25A säkring men när man är ute och kör så kan det påverka laddtiden en del.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 11 feb 2018 21:49
av Remuz
Skulle utan tvekan hosta upp 20k för dubbelladdare på min X men det går inte. 1.5 laddare för 20k däremot känns ovärt
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 12 feb 2018 14:00
av Anderzzon
Undrar om den kommer med fyrhjulsdrift. I så fall är den ett väldigt hett alternativ till Model 3 för mig.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 12 feb 2018 14:08
av Teslaspolen
Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.
Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 12 feb 2018 15:38
av _TonyV
Teslaspolen skrev: Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
På ett bilköp på 350'-500' att lägga 10' och söka ladda hemma bidrag på det är väl inte så blodigt för den enkelhet och säkerhet man får.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 12 feb 2018 15:51
av Jerker
När jag har läst en massa om detta ed dragkrok och elbilar så verkar det som att det krävs vattenkylt batteri. Den extra belastning som blir av en släpvagn vågar man inte tillåta om man inte har vattenkylning. Jag minns att jag läste i Elbilen när de intervjuade den europeiska utvecklingchefen för Bolt/Ampera-e så sa han att de valde bort dragkrok på ett tidigt stadium. Det tyder ju också på att det behöver byggas in i hela konceptet från början och en sån sak som vattenkylt batteri är ju inget man får för sig att bygga in när bilen nästan är klar.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 12 feb 2018 21:30
av Pelle
_TonyV skrev:Teslaspolen skrev: Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
På ett bilköp på 350'-500' att lägga 10' och söka ladda hemma bidrag på det är väl inte så blodigt för den enkelhet och säkerhet man får.
Det håller jag absolut med om, men det löser inte problemet med att inte kunna fördela lasten över alla faserna.
Har man el-uppvärmt hus blir det mycket enklare att kunna ladda över tre faser.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 12 feb 2018 22:48
av apkungen
Teslaspolen skrev:Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.
Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Många har redan motorvärmaruttag hemma som ligger på en ganska egen fas och för de flesta går aldrig säkringen när de kör 10A motorvärmare.
Men om de nu är så att säkringen går så klarar sig många på lägre laddhastighet. Speciellt om man har ett stort batteri som ger bra buffert. Har en kollega just nu som laddar med 8A varje dag enfas. Han pendlar 7 mil/dag vilket nästan är dubbelt så mycket som gemene man kör i snitt per dag och det räcker gott och väl. Han får typ tio mil per dag från laddningen.
Om det nu inte räcker kan man säkra upp till 20A för typ 60kr/mån...
Uttagen har inget med trefas o göra. Man krav använda det rött CEE uttag för en fas också eller ett blått CEE utag som är gjort speciellt för en fas.
Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 13 feb 2018 08:45
av chaffis75
apkungen skrev:Teslaspolen skrev:Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.
Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Många har redan motorvärmaruttag hemma som ligger på en ganska egen fas och för de flesta går aldrig säkringen när de kör 10A motorvärmare.
Men om de nu är så att säkringen går så klarar sig många på lägre laddhastighet. Speciellt om man har ett stort batteri som ger bra buffert. Har en kollega just nu som laddar med 8A varje dag enfas. Han pendlar 7 mil/dag vilket nästan är dubbelt så mycket som gemene man kör i snitt per dag och det räcker gott och väl. Han får typ tio mil per dag från laddningen.
Om det nu inte räcker kan man säkra upp till 20A för typ 60kr/mån...
Uttagen har inget med trefas o göra. Man krav använda det rött CEE uttag för en fas också eller ett blått CEE utag som är gjort speciellt för en fas.
Håller med dig i stort men den där avgiften för huvudsäkring kan skilja ganska mycket beroende på vem som äger nätet. För mig att går från 16-20A säkring kostar 135 kr i månaden dvs 1620 kr per år... har dock redan 20A men räker inte alltid nu på vintern om man lagar mat och laddar samtidigt så nu laddar inte bilen mellan 16-20 på kvällen.
dessutom ännu värre att gå från 20-25A, de är ytterligare 161 kr / månad...

Re: Hyndai Kona 2018
Postat: 13 feb 2018 10:32
av Verdi
apkungen skrev:Teslaspolen skrev:Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.
Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Många har redan motorvärmaruttag hemma som ligger på en ganska egen fas och för de flesta går aldrig säkringen när de kör 10A motorvärmare.
Men om de nu är så att säkringen går så klarar sig många på lägre laddhastighet. Speciellt om man har ett stort batteri som ger bra buffert. Har en kollega just nu som laddar med 8A varje dag enfas. Han pendlar 7 mil/dag vilket nästan är dubbelt så mycket som gemene man kör i snitt per dag och det räcker gott och väl. Han får typ tio mil per dag från laddningen.
Om det nu inte räcker kan man säkra upp till 20A för typ 60kr/mån...
Uttagen har inget med trefas o göra. Man krav använda det rött CEE uttag för en fas också eller ett blått CEE utag som är gjort speciellt för en fas.
Ibland har man mer bråttom. Ska man mellanlanda hemma på fredagen efter jobbpendlingen och ladda upp bilen inför en längre resa över helgen så är det stor skillnad att toppa upp batteriet på kanske 2 timmar med 11 kW än på 10 timmar med schuko. Med 11 kW 3-fas så är bilen klar efter att man ätit middag och gjort i ordning ungarna. Med schuko får man vänta till lördag morgon... Eller så får man hoppas på att det ligger en SuC längs vägen. Men det är inte heller så kul när man helst undviker att stanna pga risk för att ungarna ska vakna till.