Sida 1 av 1

AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 18 feb 2018 19:00
av dstr
På lunchen förra veckan diskuterades som vanligt när AP2 kommer ikapp AP1 - och när nu självkörande kommer...

En fråga som dök upp var, om jag kommer ihåg den rätt, om AP1 kunde ta kurvan ner på Kymlinglänken i vänsterfil, när man kommer på E18 från Enköping. Tydligen så klarade AP2 bara den i högerfil.

Jag kan rapportera att AP1 tar vänsterfilen med stadig radie i 80km/h och lätt motsol.

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 18 feb 2018 19:06
av chpaulin
Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 18 feb 2018 22:36
av themax
Testa i så fall också köra upp från Hanstarondellen mot Ulvsundavägen (ligga i samma fil hela tiden). När jag testade AP1 fixade den det, inte AP2. Men det var ett tag sen nu och många generationer AP2 har kommit sedan dess.

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 00:01
av bjelkeman
chpaulin skrev:
Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Har lyckats där med AP1 också.

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 00:20
av tehjimos
bjelkeman skrev:
chpaulin skrev:
Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Har lyckats där med AP1 också.
Får sänka till 55km/h där för att det ska vara bekvämt med AP1.. i 70km/h så låg den på linjen och hängde knappt med.. kör lånebil just nu men ska prova när vi har tillbaka Xn med AP2 igen.

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 00:24
av Dansken
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 06:52
av Bjelke
Man skulle nästan kunna tro att Tesla har lånat ut sin AP-programvara till några av dessa :lol:

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 09:13
av Verdi
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 13:13
av znak3
Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 13:52
av Verdi
znak3 skrev:
Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!

Fler robotar!

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 17:48
av Mistafrizz
Verdi skrev:
znak3 skrev:
Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!

Fler robotar!

Så roliga..

Med tanke på lite snöslask, idioter till medtrafikanter osv - så är vi ju nära självkörande bilar.

Eller inte..

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 19 feb 2018 19:06
av tehjimos
Verdi skrev:
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 20 feb 2018 14:38
av Verdi
tehjimos skrev:
Verdi skrev:
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.

Du verkar ju inte göra annat än köra Tesla å andra sidan. ;) Hade jag fått göra det som 21-åring hade jag också kanske kunnat lära mig att "köra AP". :lol:

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 20 feb 2018 23:01
av Dansken
Jag tycker att varje lilla stund på AP är en njutning. Har dock alltid handen på ratten, redo att parera eventuella tokigheter.
Det är fortfarande mer avslappnade än att köra i tråkig rusning själv, och jag inbillar mig att Tesla lär något varje gång jag använder AP.

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Postat: 25 feb 2018 20:26
av tehjimos
Verdi skrev:
tehjimos skrev:
Verdi skrev:
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.

Du verkar ju inte göra annat än köra Tesla å andra sidan. ;) Hade jag fått göra det som 21-åring hade jag också kanske kunnat lära mig att "köra AP". :lol:
Jag har kört ca 15 000mil sen jag började övningsköra för 4 år sedan... haft körkortet i 3 år snart. ca 7500mil av dessa är i Fossila bilar och ca 7500mil är i olika Teslor. Jag har en väldigt snäll far, men å andra sidan... han har mig att tacka att han köpte Tesla då han inte visste vad det var innan jag deltog i sekten ;) Som familj har vi totalt kört 25 000mil över 4 år. Vi gillar att köra bil kan man säga ;)