Sida 1 av 1
Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 12:36
av Legato
Har bestämt mig för 20" fälgar för sommardäcken. Har dock beslutsångest om jag ska köra "staggered" med 275/35 bak eller om jag ska köra 245/40 runtom.
Är det någon som har koll på eller läst något vettigt om hur pass mycket eller lite däckbredden påverkar räckvidden? Gör det nästan ingen skillnad får det bli 275:or, men annars kör jag nog 245:or.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 13:14
av Leo
Det är i princip däcksbredden som gör skillnaden mellan olika däcksstorlekar (tum).
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 13:59
av Arild
Breda däck har större luftmotstånd (ja, det spelar stor roll) och större rullmotstånd.
Vill du ha lågt motstånd är större hjulradie och smalare däck vägen att gå. Bmw i3 har satsat på ”stora” hjul med smal bredd för att få lägsta motstånd, men med stor anläggningsyta.
Optimal storlek skulle vara något som liknar cykeldäck. Kanske något för framtida bilar..?
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 14:20
av 12man
Antar att du inte köpt fälgarna ännu? 275 bak "måste" ha en 9-10" fälg den väger ~ 1 kg mer än 8-8.5". det borde ge utslag på förbrukningen, men när jag bytte från de Michelin ps3 245 19" runt om till goodyear 19" 245+ 275 bak på en sp85d var skillnaden i förbrukning inom felmarginalen, att luftmotståndet skulle förändras är ???, Däremot borde rullmotståndet kunna ge utslag, men du kan ju köpa däck med rullmotstånd mellan A-F? och det gör troligen mer, sen var de fälgar jag bytte till från Teslas 19" nåt 1/2 kg lättare med 13.2kg 8,5" resp 13.8kg 9,5"
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 17:16
av Verdi
Bredd och vikt gör såklart skillnad men om man kör konstant fart på motorväg (vanligt scenario på långfärd) så är det fälgens aerodynamiska egenskaper som dominerar. Hittar inte artikeln nu men enligt en artikel i BMW Magazine så står hjulhusen för 20% av fordonets totala luftmotstånd. Tyvärr verkar ju inte Teslas standardfälgar vara särskilt aerodynamiska heller. Möjligen slipstream-fälgarna men tydligen ska turbin-fälgarna vara designade med utseende i fokus och inte funktion.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 17:54
av Legato
Valt fälgar men ej dimension och viktdiffen mellan 9" eller 10" är marginell på den fälgen. Däcket väger väl lite mer också iofs.
Väldigt många bud, skrev samma fråga i Teslagruppen på FB och där svarar alla hittills att skillnaden är marginell, här verkar de flesta anse att den är stor
Med tanke på hur sjukt mkt info det finns om Tesla generellt så är det förvånande att det finns så lite info om just däcskbredden.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 25 feb 2018 19:49
av Leo
Renault anger att Zoe tappar -6% från 16” till 17” tex.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 05:58
av PoloPrinsen
Självklart kommer du komma betydligt längre på det bredare bakjulen, speciellt om du bara har bakhjulsdrift och inte en d modell.
Ja alltså mätt efter 4 sekunders körning. Hehe.
Hmmm var nog inte så frågeställningen var menad men jag kunde inte motstå att ange accelerationsrelaterad räckvid istället för förbrukningsrelaterad dito.
Mvh PP
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 08:25
av Legato
Leo skrev:Renault anger att Zoe tappar -6% från 16” till 17” tex.
Ja att man tappar räckvidd med större diameter på fälgen är ju allmänt känt. Dock väldigt svårt att hitta info om hur mycket nöjdare fälgbredd och däckbredd påverkar.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 09:23
av 12man
Är populärt att tro att bredare däck påverkar förbrukningen negativt, men om allt annat är lika så är det ytterst marginellt.
Bredare däck har ofta annan gummiblandning som påverkar negativt...
Många som monterar bredare däck, vill/får mindre totaldiameter dvs förbrukning stiger
Många gånger en bredare större tyngre fälg, plåt fälgar väger alltid mindre än samma storlek alufälg det påverkar förbrukningen uppåt
Större fälgars högre vikt kompenseras inte av att det blir mindre gummi vikt, också populärt att tro, men man kan/borde alltid välja lättaste fälg som klarar bilens vikt, om förbrukningen är det viktiga
Det är ett aerodynamiskt kaos i hjulhusen, så aero i själva fälgen ger kanske +/- 3%, dessa Eco trimmare sätter ofta dit lock över hjulhusen men funkar ju bara bak... Bl.a BMW hade fälgar som pumpade ut luft från under bilen(bra) samma effekt som low på luftfjädringen eller djup spoiler fram och skapade en luftbulle vid hjulhuset och minskade kaoset(bra)
Tesla har krympt främre hjulhuset så långt att vissa däck tar i vid vissa hjulutslag, (alla 245/45/19or har inte samma mått se exvis tirerack.com som har fler mått på många däck, med reservation för skillnader US/EU,) på det viset blev troligen luftströmmen långs bilsidan mer opåverkad...men återigen luftmotståndsskillnad i bredare däck är skitsamma
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 09:57
av Leo
Som jag förstår det är det just den ökade bredden när man går upp i storlek (tum på fälgen) som ökar förbrukningen.
När man går upp i tum går man ned i profil för att bibehålla samma rullomkrets. Då går man i princip alltid samtidigt upp i bredd på däcken samtidigt.
Sen påverkar så klart olika fälgdesign, gummiblandning osv.
Men som jag förstår det är det alltså bredden som stor del av skillnaden.
Sen vet jag inte riktigt om det i sin tur främst påverkar genom ökat rullmotstånd, =störst påverkan i låg fart <80, eller ökat luftmotstånd eller luftflöde i hjulhusen =i Högre fart >80.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 10:24
av AGCF
Det kommer snart några riktigt snygga 21" lågvikts aerofälgar på marknaden

"Square set up".. Vad är anledningen till att du bestämt dig för 20"?
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 10:27
av Henrik Torphammar
Arild skrev:Bmw i3 har satsat på ”stora” hjul med smal bredd för att få lägsta motstånd, men med stor anläggningsyta.
Ändå sörplar den i sig mer by far än vad konkurrenterna gör som har "riktiga" 19" hjul tex Model 3
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 11:39
av Legato
Leo skrev:Som jag förstår det är det just den ökade bredden när man går upp i storlek (tum på fälgen) som ökar förbrukningen.
När man går upp i tum går man ned i profil för att bibehålla samma rullomkrets. Då går man i princip alltid samtidigt upp i bredd på däcken samtidigt.
Sen påverkar så klart olika fälgdesign, gummiblandning osv.
Men som jag förstår det är det alltså bredden som stor del av skillnaden.
Sen vet jag inte riktigt om det i sin tur främst påverkar genom ökat rullmotstånd, =störst påverkan i låg fart <80, eller ökat luftmotstånd eller luftflöde i hjulhusen =i Högre fart >80.
Nah. Oavsett om man kör 19, 20, 21 eller 22" på Model S så är det 245 fram och 245-285 bak som gäller. Så diametern påverkar i allra högsta grad också.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 11:41
av Legato
AGCF skrev:Det kommer snart några riktigt snygga 21" lågvikts aerofälgar på marknaden

"Square set up".. Vad är anledningen till att du bestämt dig för 20"?
Vet ej vad det är för modell men anledningen är främst att det ju är ovanligt med 21" om man vill ha annat än Teslas egna, samt att 20" känns som en bra kompromiss mellan utseende/prestanda vs räckvidd.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 11:44
av Legato
12man skrev:Är populärt att tro att bredare däck påverkar förbrukningen negativt, men om allt annat är lika så är det ytterst marginellt.
Bredare däck har ofta annan gummiblandning som påverkar negativt...
Många som monterar bredare däck, vill/får mindre totaldiameter dvs förbrukning stiger
Många gånger en bredare större tyngre fälg, plåt fälgar väger alltid mindre än samma storlek alufälg det påverkar förbrukningen uppåt
Större fälgars högre vikt kompenseras inte av att det blir mindre gummi vikt, också populärt att tro, men man kan/borde alltid välja lättaste fälg som klarar bilens vikt, om förbrukningen är det viktiga
Det är ett aerodynamiskt kaos i hjulhusen, så aero i själva fälgen ger kanske +/- 3%, dessa Eco trimmare sätter ofta dit lock över hjulhusen men funkar ju bara bak... Bl.a BMW hade fälgar som pumpade ut luft från under bilen(bra) samma effekt som low på luftfjädringen eller djup spoiler fram och skapade en luftbulle vid hjulhuset och minskade kaoset(bra)
Tesla har krympt främre hjulhuset så långt att vissa däck tar i vid vissa hjulutslag, (alla 245/45/19or har inte samma mått se exvis tirerack.com som har fler mått på många däck, med reservation för skillnader US/EU,) på det viset blev troligen luftströmmen långs bilsidan mer opåverkad...men återigen luftmotståndsskillnad i bredare däck är skitsamma
Mmm fälgbredden/vikten påverkar nog mer än däckens bredd. För mig handlar det om 10" vs 9" fälg samt ungefär 800 gram högre vikt på fälgen (vet ej hur mkt mer 275/35 vs 245/40 däck kan väga?).
Är mest nyfiken om det handlar om ca 1% tapp i räckvidd eller uppåt 5% givet allt annat lika, men ingen verkar veta...
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 11:57
av 12man
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 12:03
av Legato
Ja, den handlar ju enbart om diametern, om det finns som sagt massor av info.
Min fråga är som sagt givet 20" fälgar hur stor skillnad det är med 9" och 245/40 bak, vs 10" och 275/35.
Re: Däckbredd vs Räckvidd
Postat: 26 feb 2018 12:18
av Verdi
Det handlar om vikt och om hur mycket extra turbulens fälgen skapar. Större fälgar brukar vara tyngre och orsaka mer turbulens så det är klart att det finns ett indirekt samband men det är ingen naturlag.
Förstår inte varför inte Tesla erbjuder ett alternativ med hjulsidor till Model S och X som de gör med Model 3.
https://insideevs.com/model-3-aero-whee ... gineering/
De säger själva att det ska påverka effektiviteten med hela 10%. Det låter faktiskt inte helt otroligt.