Sida 1 av 2
Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 19:43
av Mickep
Vad tycker ni?
Man blir väldigt betänksam till att ens försöka tänka på att köpa diesel-bilar. (ens gamla, värdeminskningen kommer att skjuta i höjden)
Kör själv en ny-gammal bensinbil och det är väl hyckleri (för jag skulle nog inte vara lika positiv om jag själv drabbades) att tycka att det är rätt steg att gå.
Hamburg är tydligen först. och de gäller de bilar som ej klarar euro6 kraven (fast inte ens NYA dieselbilar sägs klara dessa krav, inte alla iallafall). Vilka länder står på tur?
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:14
av ovelundkvist
Förhoppningsvis alla så småningom. Pinsamt att Sverige är så långt efter...
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:26
av nek0
ovelundkvist skrev:Förhoppningsvis alla så småningom. Pinsamt att Sverige är så långt efter...
Varför är det pinsamt???
Vad ska folk ha för bilar. Innan det finns bilar som motsvarar dagens bilar är det pinsamt att förbjuda fossilbilar .
Det som är pinsam är att man inte tvingar bort lastbilar och bussar som inte går på el. Vill man göra något för miljön får man börja i rätt ende.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:30
av Yxel
98% av alla bilresor är på under en mil. Det fixar alla elbilar som finns på marknaden.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:33
av nek0
Yxel skrev:98% av alla bilresor är på under en mil. Det fixar alla elbilar som finns på marknaden.
90% av bilägare i Stockholm har ingen möjlighet att ladda hemma
För sådana resor kan man ha elbussar
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:44
av Yxel
Knappast elbilarnas problem?
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:46
av nek0
Yxel skrev:Knappast elbilarnas problem?
Knappast fossilbilarnas problem att det inte finns elbilar som är lika bra som fossilbilarna

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 20:50
av LarsL
Tycker det är lite fel ände att börja i. De borde börja med att förbjuda nyförsäljning av dieselbilar, det drabbar ju ingen privatperson. Nu tillåts euro 6 bilarna vilket istället lockar till ny inköp och drabbar de med minsta ekonomin som inte har råd med ny bil.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 21:07
av Yxel
nek0 skrev:Yxel skrev:Knappast elbilarnas problem?
Knappast fossilbilarnas problem att det inte finns elbilar som är lika bra som fossilbilarna

Ska hälsa det till mina barnbarn om 30 år när de frågar varför vi inget gjorde åt klimatproblemen.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 21:13
av Jerker
Yxel skrev:nek0 skrev:Yxel skrev:Knappast elbilarnas problem?
Knappast fossilbilarnas problem att det inte finns elbilar som är lika bra som fossilbilarna

Ska hälsa det till mina barnbarn om 30 år när de frågar varför vi inget gjorde åt klimatproblemen.
Case closed.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 22:04
av Teslalink
Grymt bra, lär snabba på elektrifieringen från de stora gamla jättarna.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 27 feb 2018 22:35
av Daoops
Lite synd om dom som lyssnat på statens tidigare incitament och köpt diesel-härken istället för bensin-härken.
Men jag är lite trött på att ha härken i stan över lag så förbjud away säger jag. Men lätt för mig att säga då som inte äger ett härke.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 13:49
av LarsL
Man måste ju tänka lite längre än till nästa bidrag. Vi bränner något alltså ger det avgaser. Vi kör på Etanol alltså måste något göra alkohol av grödor. Osv...
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 16:08
av Sofie
Inför en rejäl skrot premie om man byter ut sin fossilbil mot en elbil. Då får vi snabbt bort gamla fossiler, dom som inte vill byta sin fossilbil mot en elbil kommer hitta sjukt mycket reservdelar på skroten. Gäller bara att sätta en gräns på en bil per person.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 20:03
av nek0
Sofie skrev:Inför en rejäl skrot premie om man byter ut sin fossilbil mot en elbil. Då får vi snabbt bort gamla fossiler, dom som inte vill byta sin fossilbil mot en elbil kommer hitta sjukt mycket reservdelar på skroten. Gäller bara att sätta en gräns på en bil per person.
Och var hittar man elbilar som ska ersätta fossilbilarna?
Du menar väl inte att man ska ersätta en Mercedes E klass med en Zoe?
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 20:45
av Elbilisten
Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 20:56
av nek0
Elbilisten skrev:Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader

.
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:13
av LarsL
De etablerade biltillverkarna måste fortsätta att sälja sina fossilbilar eftersom de sitter på avtal som är dyra att bryta. De elbilar de levererar kommer vara dåliga/sämre än fossilvarianten och dyra för att kompensera för dyrare fossilbilstillverkning. Det ruskigt dåliga sidan av det (för fossiltillverkarna) är att det göder Tesla och Kinesera. Tesla skulle aldrig haft råd att sätta upp en Gigafactory om MB, Toyota och VW hade producerat bra elbilar till vettiga kostnader.
Disruption!!!
Men hur lång tid tar det? Jag tror att det tar 10 år från det att den nya tekniken finns tillgänglig. Jag tyckte den tiden började 2015 så 2025 kommer elbilar dominera på våra gator oavsett vad politikerna vill eller gör. Det kan gå ruskigt mycket fortare om man skulle vilja det (se Norge).
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:16
av Kulingen
nek0 skrev:Elbilisten skrev:Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader

.
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Eftersom skattsökningen gäller bara 3 år så tycker jag personligen att det kunde varit 5 ggr dyrare minst på tanke vad merkostnaden på en bil typ Volvo för 500.000. Det kommer inte märkas mycket på totalkostnaden tyvärr. Så fosilbilarna kommer tyvärr säljas lika mycket som förr. Med en liten sänkning strax efter halvårsskiftet pga att många har beställt sin bil så leveransen kommer innan det. Jag har hört att kompisar som beställt bil av Volvo och den råkar komma efter halvårsskiftet så bjuder de på kostnaden.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:17
av joel80
De som vill ha en ny bil och inte hittar nån elbil som passar kommer nog inte helt skippa ett köp. En bil för 400k som då kanske kostar 10-15k mer under 3 år p.g.a skatten kanske inte får så stor betydelse som man hoppas.. I allafall inte innan utbudet/tillgången på nya elbilar ökar.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:18
av bylund
nek0 skrev:Elbilisten skrev:Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader

.
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Det fungerar i Kalifornien. Biltillverkarna måste ha viss andel nollutsläppsbilar där för att få sälja utsläppsbilar. Fiat, som säger sig att inte veta hur man säljer elbilar med vinst, säljer en elektrisk Fiat 500 med förlust där för att få sälja sina smutsiga bilar.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:23
av joel80
Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:25
av Kulingen
Jag håller med Bylund,
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 21:35
av bylund
joel80 skrev:Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Jag tycker att det är rimligt att via lagstiftning begränsa beteende som skadar andra.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Postat: 03 mar 2018 22:12
av jpetters
bylund skrev:joel80 skrev:Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Jag tycker att det är rimligt att via lagstiftning begränsa beteende som skadar andra.
