El-snöskoter
Postat: 06 mar 2018 05:57
Jag har nyligen fått frågan om just eldrivna snöskotrar, sa väl något i stil med att just snöskotern inte är det fordon som kommer elektrifieras först pga viktproblematiken med just snöskotrar. Sen fick jag se detta:
http://feber.se/fordon/art/378936/elect ... ldriven_s/
227 kg är definitivt helt ok. Finns lättare skotrar men då är det torrvikt som anges, räknar man tjänstevikt så är den helt i parentes med de bensindrivna konkurrenterna.
Detsamma gäller priset, finns billigare skotrar men också dyrare.
10 mils räckvidd är i kortaste laget om den ska ersätta alla former av skoterkörning, då måste det finnas ställen att ladda på mitt ute i skogen vilket blir problematiskt. Men ökar man det till 20 mil så skulle jag säga att man är i land (nya Roadster-Semi batteri....). Min förra skoter (Yamaha Nytro XTX) drog ca 1.3 l/mil vid långfärd/ledkörning och hade en tank på 28l, dvs, ca 20 mils räckvidd. För den som tar skotern ut på sjön och grillar lite korv, drar ungarna på bob bakom osv så lär 10 mil fungera alldeles utmärkt.
Prestanda lär vara minsta problemet, man slipper variator (rem byten), oljebyten/påfyllning (4T/2T) osv. De miljömässiga fördelarna förstås. Här kan man tro att skotrar som körs en kort del på året och få mil är en parentes, men icke:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6898586
Skotrar står för 3 % av utsläppen i länet. Finns inga krav på katalysator på skotrar vilket jag antar är en bidragande orsak till detta.
http://feber.se/fordon/art/378936/elect ... ldriven_s/
227 kg är definitivt helt ok. Finns lättare skotrar men då är det torrvikt som anges, räknar man tjänstevikt så är den helt i parentes med de bensindrivna konkurrenterna.
Detsamma gäller priset, finns billigare skotrar men också dyrare.
10 mils räckvidd är i kortaste laget om den ska ersätta alla former av skoterkörning, då måste det finnas ställen att ladda på mitt ute i skogen vilket blir problematiskt. Men ökar man det till 20 mil så skulle jag säga att man är i land (nya Roadster-Semi batteri....). Min förra skoter (Yamaha Nytro XTX) drog ca 1.3 l/mil vid långfärd/ledkörning och hade en tank på 28l, dvs, ca 20 mils räckvidd. För den som tar skotern ut på sjön och grillar lite korv, drar ungarna på bob bakom osv så lär 10 mil fungera alldeles utmärkt.
Prestanda lär vara minsta problemet, man slipper variator (rem byten), oljebyten/påfyllning (4T/2T) osv. De miljömässiga fördelarna förstås. Här kan man tro att skotrar som körs en kort del på året och få mil är en parentes, men icke:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6898586
Skotrar står för 3 % av utsläppen i länet. Finns inga krav på katalysator på skotrar vilket jag antar är en bidragande orsak till detta.