Sida 1 av 1

Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 07:46
av Laban
Nu har någon tagit ut Model 3 på bana och testat om den lider av överhettnings problem:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2597434

9 varv runt Laguna Seca utan problem. ja förutom bromsarna då:
The first session of the day had NO battery power limitations! Nine laps without slowing down! Yes!
Nu är detta inte prestanda versionen så man får ta detta för vad det är men samtidigt ligger det också i linje med provkörningarna av nya Roadstern som inte uppvisade några problem med prestanda trots kontinuerliga 0-100 <= 2s. Lägg på det till Semin'n som ska klara högt kontinuerlig effektuttag, 100+ km/h vid 5 graders uppförsbacke, max last.

Bättre kylning av batterierna ? Ny PM motorn är lättare att kyla ? Inverter relaterat ?

En teori från tråden är att det är motorn som gör skillnaden:
There have been several data sets that IMHO clearly demonstrate that the "battery power limiting" on the S and X are actually based on motor rotor/stator heating.

Since the 3 uses a PM motor of completely different design, it might have very different characteristics - and I believe PM motors are usually less prone to rotor heating since there's no current flow through the rotor.

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 08:39
av snowtroll
Intressant, keep us posted :geek:

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 09:11
av Limbster
So Nice :D Kan man ju vara med och köra bandagar :D Den verkar gå riktigt skapligt

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 10:29
av TiborBlomhall
Motorer med permanentmagnet får inte överhettas för då tappar magneten sin kraft. Därför har sådana motorer mycket mer kylning och överbelastas mindre.

Induktionsmotorer kan däremot våldsamt överbelastas, tills bokstavligen spolarna glöder, utan att de tappar kraft. Finns ju inga magneter som kan bli för varma. Det har Tesla utnyttjat i sina Model S och X och överbelastar motorn upp till fem gånger sin märkeffekt vid full acceleration. Motorn blir mycket varm och behöver sedan kylas ner.

Jag skulle gissa att Model 3 inte kan överbelasta sin motor fem gånger vid acceleration. Kanske två möjligtvis tre gånger märkeffekten. Och att motorn har mer kylning än vad Model S/X hade. Därför klarar den kontinuerlig drift bättre.

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 11:17
av Limbster
Är bara en tids fråga innan vi får se jämförbara varvtider på model 3 och model S. Vilken bil kan tänkas få bäst tid? Den billiga kankse :lol:

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 11:22
av vigge50
Hur är det för Model S och X idag, ör det mest P modellerna som kan ge högre effekt och kanske har lägre verkningsgrad som överhettas och begränsas eller är detta vanligt hos samtliga modeller?

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 11:52
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Hur är det för Model S och X idag, ör det mest P modellerna som kan ge högre effekt och kanske har lägre verkningsgrad som överhettas och begränsas eller är detta vanligt hos samtliga modeller?
Ja, är det egentligen motorn eller batteriet som är gränsen?

P100D och 100D i 250kph, vilken ger sig först? (om nu 100D gör 250)

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 06 mar 2018 19:44
av jpetters
100D gör 250, det har jag verifierat på autobahn.

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 07 mar 2018 03:59
av Pontus
Limbster skrev:
Är bara en tids fråga innan vi får se jämförbara varvtider på model 3 och model S. Vilken bil kan tänkas få bäst tid? Den billiga kankse :lol:
Roadstern, så inte den billigaste Teslan. Tror inte heller att dom kommer tillåta model att bli snabbare än S till ett billigare pris även om dom kan.

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Postat: 07 mar 2018 06:45
av Limbster
Roadstern finns inte för leverans än. Model S går ungefär som en Nissan Leaf gen 1 på banan :lol: Det går såklart att bygga om och fixa bilar men det man får från fabriken idag visar något väldigt tydligt