Sida 1 av 1

Laddning modell 3

Postat: 19 mar 2018 09:23
av SGCS
Ska bygga om huset - bland annat elsystemet. Skall då förbereda så att jag kan ladda Teslan modell 3 som förhoppningsvis levereras inom ett år. Har försökt få besked vad som gäller då det gäller el-anslutningen: Tvåfas 240 V eller trefas 400 V? Vilken säkring erfordras? Finns redan idag laddbox för "privatbruk"?

Re: Laddning modell 3

Postat: 19 mar 2018 09:26
av oscfor
Det duger med vilket som, men trefas ger bäst laddeffekt.

Re: Laddning modell 3

Postat: 19 mar 2018 09:28
av Teslaspolen
400 volt trefas på 16A är det vanligaste att ladda med hemma.

Laddboxar finns det massor av, Teslas egen är riktigt prisvärd till exempel. Men det är inget krav; UMC (medföljande laddkabel) fungerar precis på samma vis.

Re: Laddning modell 3

Postat: 19 mar 2018 09:29
av 12man
Tvåfas 240V? Det är bara en VW tankevurpa

Re: Laddning modell 3

Postat: 20 mar 2018 20:51
av snowtroll
12man skrev:
Tvåfas 240V? Det är bara en VW tankevurpa
Hehe, med juste fasvinkel :mrgreen:

Re: Laddning modell 3

Postat: 21 mar 2018 07:34
av chaffis75
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.

Re: Laddning modell 3

Postat: 21 mar 2018 20:52
av snowtroll
chaffis75 skrev:
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.

Re: Laddning modell 3

Postat: 22 mar 2018 07:52
av chaffis75
snowtroll skrev:
chaffis75 skrev:
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.
Jag såg någon som gjorde precis så, mätte alla hög förbrukare och inkommande ledning vilket gjorde att han inte behövde säkra upp huvudsäkringen. Typ stängde ner elpatronen i värmepannan när han laddade eller stängde laddning tillfälligt... på detta sättet maxade han typ 16A kontant väldigt länge istället för att toppa på en 20-25 ampere ibland.
Jag blev sugen på de men de är nog ganska mycket jobb att få till de.
Tänk på att du måste inte bryta laddningen till bilen med ett relä, i Teslas WC finns styrelektronik för detta och jag vet att någon har reverse enginerat (då Tesla inte släppt dokumentationen) detta så man kan styra laddeffekten. De är interfacet för att koppla samman flera WC som man utnyttjar.

Re: Laddning modell 3

Postat: 23 mar 2018 06:52
av Kalle
chaffis75 skrev:
snowtroll skrev:
chaffis75 skrev:
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.
Jag såg någon som gjorde precis så, mätte alla hög förbrukare och inkommande ledning vilket gjorde att han inte behövde säkra upp huvudsäkringen. Typ stängde ner elpatronen i värmepannan när han laddade eller stängde laddning tillfälligt... på detta sättet maxade han typ 16A kontant väldigt länge istället för att toppa på en 20-25 ampere ibland.
Jag blev sugen på de men de är nog ganska mycket jobb att få till de.
Tänk på att du måste inte bryta laddningen till bilen med ett relä, i Teslas WC finns styrelektronik för detta och jag vet att någon har reverse enginerat (då Tesla inte släppt dokumentationen) detta så man kan styra laddeffekten. De är interfacet för att koppla samman flera WC som man utnyttjar.
Mellan laddarn o bilen kör de ett protokol som är kompatibelt med open EVSV, så de är nog lätt att fixa själv me :)

Re: Laddning modell 3

Postat: 23 mar 2018 07:02
av Henrik Torphammar
Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.

Re: Laddning modell 3

Postat: 23 mar 2018 14:07
av Kalle
Henrik Torphammar skrev:
Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
+1 så sannt.

Men att sätta dit en vanlig 16 3fas handske är sellan fel om man vill förbereda :)

Re: Laddning modell 3

Postat: 23 mar 2018 14:23
av Henrik Torphammar
Kalle skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
+1 så sannt.

Men att sätta dit en vanlig 16 3fas handske är sellan fel om man vill förbereda :)
Så är det ju, men det skulle ju kunna bli 1fas 32A också. Bilen har ju bara 1fas i USA. Men har man 16A huvudsäkring så är ju en 3fas handske inte dumt.

Undra vad mer som skiljer? Strålkastare effekt, krockkudde effekt osv...

Re: Laddning modell 3

Postat: 23 mar 2018 14:55
av 12man
3an lev med Nema 14-50 240v hot hot ground neutral dvs split phase

http://www.carstations.com/types/nema1450

Re: Laddning modell 3

Postat: 23 mar 2018 18:45
av Henrik Torphammar
12man skrev:
3an lev med Nema 14-50 240v hot hot ground neutral dvs split phase

http://www.carstations.com/types/nema1450
Tja, kanske tankevurpa som vanligt för mig men du har ju bara en fas in i bilen. Nema tar 120V 2fas och gör 240V in i bilen?!

https://blog.widodh.nl/2012/01/3-phase- ... e-model-s/

Bild