Sida 1 av 2

Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 18:15
av PeppeBjork
Jag har precis fått ett inbytes förslag från Tesla Sweden.
jag har idag en MX90 D -nov 2016 med 3000 mil på mätaren. jag köpte bilen i september av Tesla Sverige för 1,1 milj den hade då gått 1710 mil.
jag blev idag sugen på att byta upp mig till en 100 mx demo ex med 300 mil f som ligger på hemsidan för 1.183mil och bad om ett inbytes pris på min bil.

efter 30 min ringde säljaren och meddelade att de värderade min bil till 800' dvs den har på de 6 månader och 1300 mil jag kört rasat 300'.
räknat sedan den levererades ny i nov 2016 så har den tappat 570'
hur fan tänker dom? är det finansbolagen som sitter med svartepetter.
jag känner mig riktigt grundlurad.. :roll:

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 18:25
av Legato
PeppeBjork skrev:
Jag har precis fått ett inbytes förslag från Tesla Sweden.
jag har idag en MX90 D -nov 2016 med 3000 mil på mätaren. jag köpte bilen i september av Tesla Sverige för 1,1 milj den hade då gått 1710 mil.
jag blev idag sugen på att byta upp mig till en 100 mx demo ex med 300 mil f som ligger på hemsidan för 1.183mil och bad om ett inbytes pris på min bil.

efter 30 min ringde säljaren och meddelade att de värderade min bil till 800' dvs den har på de 6 månader och 1300 mil jag kört rasat 300'.
räknat sedan den levererades ny i nov 2016 så har den tappat 570'
hur fan tänker dom? är det finansbolagen som sitter med svartepetter.
jag känner mig riktigt grundlurad.. :roll:
Fast den har ju inte rasat 300k. Den har tappat 300k inklusive deras marginal när de säljer och deras marginal när de köper... Tråkigt att få ett snålt bud, men är det inte representativt så är det väl bara att sälja den på annat sätt?

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 18:29
av Remuz
Vad har du för utrustning på din, så kanske kollegiet kan värdera.

Jag räknar med att min fullsmetade MX90D med Ap2 går att sälja runt miljonen med 3055mil

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 18:39
av Bjelke
Jag skulle försöka sälja den på annat håll, men då uppkommer ju problemet med tiden istället, antingen
köpa demon och stå med två bilar en tid (om det ens är genomförbart att köpa en till osv) eller missa just
den du tittat på och hoppas det dyker upp något likvärdigt när du väl fått din såld...
Lite jobbigt läge lixom...

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 18:44
av Verdi
Går inte att byta in. Jag försökte byta in min 75d efter ett par månader. Jag betalade 971' och de bjöd 730'. Sen fick jag 850' privat senare under hösten. Så sälj själv om det går. Du kan säkert få 100' mer än deras bud.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 19:53
av Smutt
Jag bjuder 820000kr

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 20:14
av LarsL
Borde gå att få betydligt mer på KVD. Vid 800kkr blir ju till och med en annan intresserad. Undrar varför de ger så dåliga inbytes förslag?

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 20:21
av johanlindholm
Kanske borde starta en köp/sälj sida här på forumet?

Jag själv har en MX90D 2017 som jag måste avyttra (kommer ha kvar min S och beställningen på M3)
6 sittplatser silver metallic
mörk klädsel
AP2
4100 mil
merparten av alla tillval ink dragkrok..

PM om det kan vara av seriöst intresse..
Ej momssmittad
byten kan vara av intresse (behöver inte vara bil)

// J

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 20:24
av Beigler
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 20:36
av Jensa
johanlindholm skrev:
Kanske borde starta en köp/sälj sida här på forumet?

Jag själv har en MX90D 2017 som jag måste avyttra (kommer ha kvar min S och beställningen på M3)
6 sittplatser silver metallic
mörk klädsel
AP2
4100 mil
merparten av alla tillval ink dragkrok..

PM om det kan vara av seriöst intresse..
Ej momssmittad
byten kan vara av intresse (behöver inte vara bil)

// J
Finns en köp/sälj på forumet. Släng upp en tråd där med bilder och info så kanske du kan få den såld tlll någon annan i medlemskapet :)

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 19 mar 2018 20:40
av johanlindholm
Ha ha .. tur att man har koll eller inte ..
tack för input skallen lite seg :)

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:16
av frippe
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:18
av oscfor
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Jag håller verkligen inte med. DE verkar omsättas i ganska hög fart hos t ex Shiftgear som har en betydligt högre värdering.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:27
av Legato
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:30
av Legato
oscfor skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Jag håller verkligen inte med. DE verkar omsättas i ganska hög fart hos t ex Shiftgear som har en betydligt högre värdering.
Fast du får ju dra av 40.000:- från Shiftgears pris för att få en vettig jämförelse. Det är ju vad de tar betalt från säljaren sen. Shiftgear har ju inte heller bilen i lager, dvs de har inga kostnader för att ha bilen stående, tar ingen risk och slipper eventuellt värdefall om bilen "blir stående".

Inget ont om Stefan, han verkar seriös och jag funderar själv på att sälja en bil via honom as we speak, men jag tycker man ska jämföra äpplen med äpplen.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:39
av OfarligTesla
Vad kan bilen egentligen ge om någon skall köpa den? 950k för snabbare affär om man säljer som privatperson via typ ShiftGear? Sett många runt 1000k som låg ute länge iaf hos handlare innan de försvann från blocket (antar att de såldes). Nu vet jag inte vad som ingår via ShiftGear men löser de rekond och sådant? Hur går provkörningar med mera till? Tycker att 800k kan vara lite snålt men inte nödvändigtvis så snålt.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:41
av Verdi
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.

På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:45
av kallekula
Verdi skrev:
Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.
"Vanliga bilar" kostar inte 1,1 miljoner att köpa. Jämför värdeminskning med andra bilar i den prisklassen så ska du se att värdet snabbt går neråt.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:49
av Verdi
Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 09:52
av Verdi
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.
"Vanliga bilar" kostar inte 1,1 miljoner att köpa. Jämför värdeminskning med andra bilar i den prisklassen så ska du se att värdet snabbt går neråt.
Absolut. Men Tesla är ju inte som andra bilar som kostar 1,1 miljoner tack vare låga driftskostnader, låga räntor och skattesubventioner. Det borde göra att värdeminskningen följer samma mönster som hälften så dyra bilar på ett ungefär. För det är ungefär så mycket det kostar att ha en Tesla om man leasar den.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 10:15
av OfarligTesla
Bilar förlorar i värde, köper man dessutom begagnad av handlare så är det ju 5-10% överpris man betalar som man förlorar så fort man skrivit under. Dyra bilar tappar mycket i värde, jag förväntar mig själv att förlora typ 480 papp över 2-3 år på min S75D jag beställt, dvs att den tappar 45% på 3 år som de flesta andra bilar gör. Händer det mycket på marknaden för elbilar kan den ju till och med tappa mer.

Teslor verkar ju dessutom vara riktigt dyra att äga om man ser till bilar utan garanti, detta bör motverka att andra driftkostnader är låga vilket gör att garantitiden är guld värd.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 10:40
av PeppeBjork
jagkan ju tycker att det borde ligga i Teslas intresse att hålla en fungerade andrahandsmarknad.
Både för att få trogna kunder samt för att nå en bredare publik.
Trist om det bara ska gå att åka Tesla på företags bekostnad.
jag har sålt via Stefan på Shiftgear tidigare och han är mycket seriös.

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 11:18
av HelectriC
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 11:22
av OfarligTesla
Ja 93% efter 3 år hade ju inte varit helt fel, då kan man ju byta varje år till och med! :D

Re: Nu blev jag ledsen..

Postat: 20 mar 2018 12:11
av chaffis75
HelectriC skrev:
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Man undrar ju hur de får tillbaka de pengarna, jag hade ju inte betalt 93% av nypriset på en 3 år gammal bil oavsett om de är en Tesla, Skoda eller Ferrari...