Sida 1 av 1
Volvo FL electric lastbil
Postat: 19 mar 2018 20:01
av Teslalink
https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... in-munich/
"Volvo Trucks will be finally unveiling their new electric semi truck, at the IFAT in May."
“Although hydrogen has potential today, batteries are more likely to be the mainstream,” he said. “But right now the most promising development is in batteries rather than hydrogen”
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 19 mar 2018 23:07
av Geni87
Hm, semi? Det är väl en elektrisk distributionslastbil Volvo ska visa, inte en semi. Men oavsett så ska det bli spännande att se den, helt rätt segment att börja elektrifiera!
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 96722.html
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 20 mar 2018 08:17
av Mickep
Det var en som kritiserade semin och att batterierna kunde explodera, och jag tänkte; det är inte samsung som levererar batterierna, ingen galaxy s7 varning här inte.
Sedan såg jag vilket företag som skall leverera batterierna till Volvo. Oh shit.
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 20 mar 2018 08:25
av Geni87
Mickep skrev:Det var en som kritiserade semin och att batterierna kunde explodera, och jag tänkte; det är inte samsung som levererar batterierna, ingen galaxy s7 varning här inte.
Sedan såg jag vilket företag som skall leverera batterierna till Volvo. Oh shit.
Å andra sidan levererade Samsung även batterierna till Teslas batterilagringsprojekt i Australien, så helt kass kan de inte vara eller?

Samsung är en av världens största batteritillverkare, och säkert en utmärkt partner för Volvo. Dessutom är det helt andra krav på batterier och diagnossystemet för batterier i fordon jämfört med i telefoner.
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 20 mar 2018 08:32
av Mickep
Samsung är inte dåliga, de är som sagt största batteritillverkaren. Men banningen av s7 på flygplan kommer det bli frågor. Kommer att bli jobbigt att behöva säga att de inte kommer vara farliga.gång på gång.
Men roligt att Volvo kommer med lastbilen redan 2019. Blir spännande att se i maj.
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 20 mar 2018 08:39
av Geni87
Mickep skrev:Samsung är inte dåliga, de är som sagt största batteritillverkaren. Men banningen av s7 på flygplan kommer det bli frågor. Kommer att bli jobbigt att behöva säga att de inte kommer vara farliga.gång på gång.
Men roligt att Volvo kommer med lastbilen redan 2019. Blir spännande att se i maj.
Störst är de inte, men bland de största i alla fall.

Tror de ligger fyra efter Panasonic, BYD och LG. Jo kanske, fast BMW bygger sina batteripack till i3 med Samsungceller, och flera andra biltillverkare använder Samsungceller i sina hybrider och BEV:ar. Jag har inte sett att de har behövt försvara sitt val av leverantör map Galaxy S7. Det är ju dock inte omöjligt att Volvo får frågor om det, men det lär inte vara ett speciellt stort bekymmer. Japp det blir spännande!

Re: Volvo electric SEMI
Postat: 12 apr 2018 14:13
av Geni87
Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi?

Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 12 apr 2018 14:16
av Teslalink
Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi?
Fixat...
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 12 apr 2018 17:42
av Pontus
Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi?

Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Hur lyckas dom ladda fullt 300 kWh från en laddare som ger 150 kW på 2 timmar? Det är som att säga att en Tesla 90 skulle kunna laddas från noll till fullt på 45 min vid en SuC 120 kW, någon som lyckats med detta? Även AC 22 kW ska kunna ladda 300 kWh på 10 timmar.
Någon pressmänniska är väldigt kreativ med siffrorna

Re: Volvo FL electric lastbil
Postat: 12 apr 2018 18:01
av Jerka
Spännande! Tror den kommer bli en jättesuccé. Perfekt för varudistribution och sophämtning.
Att ha flera alternativ på batteripaket är en intressant testballong. Kommer alla välja det största batteriet eller finns det en marknad för lastbilar som bara kommer 10 mil?
Ska också bli intressant att se om man kan räkna hem den här på minskade bränsle- och servicekostnader eller om det framförallt blir en miljöprofilgrej i början.
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 12 apr 2018 18:15
av Geni87
Pontus skrev:Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi?

Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Hur lyckas dom ladda fullt 300 kWh från en laddare som ger 150 kW på 2 timmar? Det är som att säga att en Tesla 90 skulle kunna laddas från noll till fullt på 45 min vid en SuC 120 kW, någon som lyckats med detta? Även AC 22 kW ska kunna ladda 300 kWh på 10 timmar.
Någon pressmänniska är väldigt kreativ med siffrorna

Haha ja, någon pressmänniska har varit lite väl binär och räknat rakt av på maxeffekten. Inte helt ovanligt att pressmänniskor tenderar att göra liknande saker, tänker närmast på effekten i Teslas elmotorer som de fick skit för i Norge eller hur det var.

Re: Volvo FL electric lastbil
Postat: 20 feb 2019 19:02
av Geni87
Nu har Volvo Trucks levererat sina två första ellastbilar. En sopbil till Renova och en distributionslastbil till Schenker, hoppas det beställs många och att produktionsvolymerna kan öka hyfsat snabbt. Riktigt gött att få bort diesel från stadsmiljö!
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... en-6948866
Re: Volvo electric SEMI
Postat: 20 feb 2019 20:24
av Jeppe_E
Pontus skrev:Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi?

Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Hur lyckas dom ladda fullt 300 kWh från en laddare som ger 150 kW på 2 timmar? Det är som att säga att en Tesla 90 skulle kunna laddas från noll till fullt på 45 min vid en SuC 120 kW, någon som lyckats med detta? Även AC 22 kW ska kunna ladda 300 kWh på 10 timmar.
Någon pressmänniska är väldigt kreativ med siffrorna

Men det är ju bara ett exempel Helge!
