Sida 1 av 1

Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 24 mar 2018 00:30
av igu
Friskrivning angående forumdel: Även om mycket kanske inte är specifikt Model S så är det ändå frågeställningens huvudsakliga fokus men kan självklart flyttas beroende på vad som inkommer.

Om ni skulle beställa en ny Model S idag, vad hade ni gjort annorlunda, vad hade ni gjort exakt likadant både före, under och efter leverans?
Med det ni vet idag, men med utgångspunkten att vi låtsas att ni inte hade en redan... Hur hade det sett ut för er?

Hade ni exempelvis:
  • Gjort annorlunda med DS (dialog/kommunikation)
  • Installerat något tillbehör tidigare om ni visste det fanns
  • Valt större eller mindre batteri
  • Installerat eller låtit bli laddbox hemma
  • Satt folie eller lackskydd på hela eller delar av bil
  • Köpt tredjepartshjul eller endast original
  • Fixat någon smart lösning (ex. fäst hatthyllan i luckan så den öppnas automagiskt)
  • Finansierat eller försäkrat annorlunda
  • ...
Jag tror det finns mycket bra tips och tricks samt samlad kunskap i forumet men det är svårt att ta till sig för många då det är utspritt över så många trådar (forumdelen "tips och tricks" är mestadels ett frågeforum snarare än kunskapsdelning).
Vad är ditt bästa tips som du tycker alla som planerar att beställa idag borde veta om?

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 24 mar 2018 03:43
av Kulingen
Jag har haft min svarta S75D med AP2, premium paket ovh soltaki mm i ett halvår nu och är jättenöjd. Jag är också väldigt nöjd med mitt lilla batteri, men om det vore något så skulle det varit det jag hade bytt ut ändå fast jag är nöjd med körsträckan. Men jag tycker det är lite för mycket pengar med det större batteriet.

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 24 mar 2018 04:21
av tehjimos
Hade jag köpt ny hade det blivit 75D efter uncorkningen..

Är rätt nöjd med vår bil som den är, 8-)

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 24 mar 2018 06:08
av bjelkeman
Jag gjorde följande, som fortfarande gäller:
  • S75D, behöver inte ett större batteri, och i och med ”uncorking” så blev det över förväntningar bra
  • folierad och lackskyddad, lacken är lite väl känslig, så folieringen känns bra
  • installerat laddbox, oerhört smidigt att ha
  • annorlunda hade nog köpt vinterdäck och fälgar av tredje part, men jag var lat
  • annorlunda ringt runt lite mer om försäkringar, mer optioner idag
  • annorlunda varit mer tålmodig och väntat på en lager/demobil med bättre pris
Men det är småsaker. Annars är jag skitnöjd.

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 24 mar 2018 08:46
av Bjelke
Jag tog största batteriet som fanns då (85) och skulle
nog ha valt ännu större om det funnits (jag har 10 mil till jobbet plus
att det inte fanns så jättemånga Superchargers då),
men foliering som jag gjorde efter nåt år skulle jag ha
gjort direkt om det vore idag.
Jag köpte ju en demobil med mycket utrustning och hade egentligen inte tänkt välja så mycket men idag
skulle jag utan tvekan välja premium för bättre stereo och rattvärme men inget annat förutom det.
Original-hjul istället för 3:e-parts är nog ett bra val åtminstone medans bilen är ny (men dyrt och inte lika kul och personligt).

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 25 mar 2018 23:13
av MartinCB
Bjelke skrev:
Jag tog största batteriet som fanns då (85) och skulle
nog ha valt ännu större om det funnits (jag har 10 mil till jobbet plus
att det inte fanns så jättemånga Superchargers då),
men foliering som jag gjorde efter nåt år skulle jag ha
gjort direkt om det vore idag.
Jag köpte ju en demobil med mycket utrustning och hade egentligen inte tänkt välja så mycket men idag
skulle jag utan tvekan välja premium för bättre stereo och rattvärme men inget annat förutom det.
Original-hjul istället för 3:e-parts är nog ett bra val åtminstone medans bilen är ny (men dyrt och inte lika kul och personligt).
Vad blev det för foliering och hur mycket kostade det?
Känns som en sådan uppgift som man verkligen bara vill låta ett riktigt noggrant ställe utföra, vart fick du det gjort?

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 26 mar 2018 01:28
av e5m1r
Skulle inte beställa ny bil utan vänta ut rätt lagerbil

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 26 mar 2018 06:57
av Remuz
Köpte en demo och skulle göra det igen. Två saker saknas på min X90D. Vita säten, P. Kanske att jag skulle gå på en 7sits nu när man kan fälla hela soffan, men det är tveksamt

Re: Ditt bästa tips om du beställde en ny bil idag

Postat: 26 mar 2018 07:17
av Bjelke
MartinCB skrev:
Bjelke skrev:
Jag tog största batteriet som fanns då (85) och skulle
nog ha valt ännu större om det funnits (jag har 10 mil till jobbet plus
att det inte fanns så jättemånga Superchargers då),
men foliering som jag gjorde efter nåt år skulle jag ha
gjort direkt om det vore idag.
Jag köpte ju en demobil med mycket utrustning och hade egentligen inte tänkt välja så mycket men idag
skulle jag utan tvekan välja premium för bättre stereo och rattvärme men inget annat förutom det.
Original-hjul istället för 3:e-parts är nog ett bra val åtminstone medans bilen är ny (men dyrt och inte lika kul och personligt).
Vad blev det för foliering och hur mycket kostade det?
Känns som en sådan uppgift som man verkligen bara vill låta ett riktigt noggrant ställe utföra, vart fick du det gjort?
Det finns några välrenommerade ställen (tex Wrapzone) som kostar lite mer men är kända för att göra ett bra jobb (och har erfarenhet av bilmodellen osv),
men jag gjorde hos en kille som normalt sett arbetar i Alfta (Anton på Works reklamproduktion mellan Bollnäs - Edsbyn) men brukar ta uppdrag inom typ 10 mils radie (dom tar en husbil till stället
dom gör jobbet) och han är ruskigt duktig och har gjort liknande jobb på många bilar.
Pris hos en erkänt duktig firma brukar väl ligga kring 25-30 tusen för en helfoliering av bättre kvalitet (dom billigaste folierna undviker jag iaf, själva folien till min S kostade ca 8500kr).
Lägger man på sk. stenskotts-skydd-folie på hela bilen blir det dyrare (uppåt 45-50 tusen).
Folierar man så lägger man inte på lackskydd före (då fäster folien sämre) men däremot finns det lite produkter man kan lägga på folien om man vill också (jag la tom på ett keramiskt
på folien men den produkten vet jag inte om dom har börjat med officiellt ännu men det var iaf Michelle på Bollnäs Bilvård som gjorde det på min och det är sanslöst bra iaf :) )