Sida 1 av 1
Kylvätskenivå
Postat: 31 mar 2018 22:14
av Kraftverksdoktorn
Jag har felmeddelandet: Vehicle Coolant Low. Enligt supporten kan jag inte göra nåt åt det själv utan måste åka lång väg till SC. Jag hade ändå tänkt åka för att göra 8000 milaservice och fixa lite garantipunkter så det är väl ok. Det har varit lite svårt att få tag på SC Trondheim som ligger närmast för mig. SC Stockholm har därför beställt grejer för övriga problem och ska återkomma för att boka en tid.
Det har nu också visat sig att batterivärmen inte fungerar när man har detta felmeddelande så jag kan inte ladda bilen om batteriet blir kallt, dessutom kan det kanske försvinna mer kylvätska. Ju mer jag tänker på det hela desto mer orimligt känns det att jag inte kan fylla på kylvätska i min egen bil. Om jag inte hade haft nåt annat ärende till SC skulle jag behöva köra 112 mil för att fylla kylvätska. Kan det verkligen vara korrekt?
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 00:45
av lasse62
Det går att fylla på själv men då måste man skruva ur frunken för att komma åt påfyllningen.
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 09:19
av bylund
Ja, vad man kan göra, och vad Tesla vill att man ska göra skiljer sig nog en del. I alla fall om man är händigare än jag.
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 09:28
av Kraftverksdoktorn
I detta fall kan jag nog låta det vara tills jag får en tid hos SC. Våren på väg så batterivärmen blir mindre viktig snart. Jag vill ändå veta hur man gör. Det skulle kännas löjligt att behöva bärga bilen för att men inte kan fylla på lite glykol.
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 10:32
av Gustafsson
Gäller att kolla vilken kylarvätska man ska ha. I Roadstern behöver man ha propylenglykol baserad glykol ( grön) och man ska inte hälla i etylenglykol, den vanliga glykolen.
Tyvärr har de rekommenderade glykolerna varit svåra att få tag på.
Om värmningen inte funkar kanske kylningen inte heller gör det och det är nog värre (?).
Borde gå att fylla på destillerat vatten till du kan byta vätska, men bäst att kolla med service.
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 11:00
av Kraftverksdoktorn
Service säger att det inte finns nåt jag kan göra själv och att det inte är nåt problem att köra vidare. Att värmaren blockeras som en säkerhetsåtgärd verkar klokt men kylningen är väl bara en cirkpump så den borde inte blockeras.
Nu har jag iaf plockat ut frunken och kollat nivån och den är naturligtvis på normal nivå. Det är alltså nån sensor nånstans som inte fungerar... så dom har alltså rätt på service när dom säger att jag inte kan fixa själv.

Finns det mer är 3 varianter av omstart man kan testa? Jag läste nånstans om att svinga en katt över huvudet i månsken, kan det fungera i detta fall?
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 11:17
av Leo
Bananer i Frunken hjälper väl bara vid utebliven uppdatering?
Men lite påskris under förarstolen kan skulle göra susen?
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 13:32
av e5m1r
Kraftverksdoktorn skrev:Service säger att det inte finns nåt jag kan göra själv och att det inte är nåt problem att köra vidare. Att värmaren blockeras som en säkerhetsåtgärd verkar klokt men kylningen är väl bara en cirkpump så den borde inte blockeras.
Nu har jag iaf plockat ut frunken och kollat nivån och den är naturligtvis på normal nivå. Det är alltså nån sensor nånstans som inte fungerar... så dom har alltså rätt på service när dom säger att jag inte kan fixa själv.

Finns det mer är 3 varianter av omstart man kan testa? Jag läste nånstans om att svinga en katt över huvudet i månsken, kan det fungera i detta fall?
Du kan köra power off i bilens skärm
Starta om skärm med scrollhjulen
Samma som ovan fast även hålla i bromspedalen
Hålla både scrollhjulen och de övre knappar samtidigt
Har jag missat nån ?
Sen var det nåt med att starta om 3ggr i rad
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 18:19
av fmm1000
Jag har hatt samma fel.
Det var inte kylväska men en stelforbindelse i frunken.
Tesla fixade detta.
Re: Kylvätskenivå
Postat: 01 apr 2018 22:40
av Kraftverksdoktorn
Stelförbindelse? Är det en jordkontakt av nåt slag?
Re: Kylvätskenivå
Postat: 02 apr 2018 10:15
av Oddball
Jag hade också samma fel, det berodde på en jordpunkt som behövde svetsas om
Grym servicenivå som vanligt!
Ringde supporten när meddelandet dök upp på väg hem på kvällen. De kopplade upp sig och bekräftade felet, samt sa att de skulle ordna en bokning på SC.
Blir kontaktad av SC nästa dag som tar in bilen och fixar felet. Bytesbilen fick jag behålla till nästa dag då det inte passade mig så bra att åka förbi SC på eftermiddagen
Re: Kylvätskenivå
Postat: 10 apr 2018 18:48
av Kraftverksdoktorn
Jag har fortsatt köra i väntan på att SC ska återkomma men i söndags blev det värre. Bilen ville inte ladda trots många plusgrader på batteriet och det dök upp massa nya felmeddelanden. Jag pratade med supporten många gånger och fick prova starta om på flera sätt igen. Jag åkte även till SuC Krokom och provade ladda DC utan framgång och nu står bilen på dieseldriven bärgare och är på väg till SC.
Det hela är så sorgligt... och dessutom måste jag köra bensinare. Nu kan det knappast bli värre.
Re: Kylvätskenivå
Postat: 10 apr 2018 19:03
av Kriper
Kraftverksdoktorn skrev:Jag har fortsatt köra i väntan på att SC ska återkomma men i söndags blev det värre. Bilen ville inte ladda trots många plusgrader på batteriet och det dök upp massa nya felmeddelanden. Jag pratade med supporten många gånger och fick prova starta om på flera sätt igen. Jag åkte även till SuC Krokom och provade ladda DC utan framgång och nu står bilen på dieseldriven bärgare och är på väg till SC.
Det hela är så sorgligt... och dessutom måste jag köra bensinare. Nu kan det knappast bli värre.
Allt är ju relativt. Du bor ju inte i Syd-Sudan direkt.

Re: Kylvätskenivå
Postat: 10 apr 2018 23:20
av lator
Kraftverksdoktorn skrev:Jag har fortsatt köra i väntan på att SC ska återkomma men i söndags blev det värre. Bilen ville inte ladda trots många plusgrader på batteriet och det dök upp massa nya felmeddelanden. Jag pratade med supporten många gånger och fick prova starta om på flera sätt igen. Jag åkte även till SuC Krokom och provade ladda DC utan framgång och nu står bilen på dieseldriven bärgare och är på väg till SC.
Det hela är så sorgligt... och dessutom måste jag köra bensinare. Nu kan det knappast bli värre.
Jo, det kan säkert bli bra mycket värre... Om garantin har gått ut (för det har den väl inte?) så skulle det innebära kostnad för bärgning, felsökning samt åtgärd. Därefter kostnaden för resa till SC för upphämtning av bilen samt extra kostnader för bränsledriven ersättningsbil...
Blev det Trondheim eller Väsby?
Re: Kylvätskenivå
Postat: 11 apr 2018 19:52
av Kraftverksdoktorn
Det blev Väsby, Trondheim verkar ha lagt ner eller nåt. Jag har försökt få kontakt med dom sen slutet på februari för att boka service.
Garantin verkar gälla nu men hur det blir nästa gång får vi väl se. Nån ny vägassistansförsäkring borde man kanske ha men om bilen inte går att köra så måste väl det falla in under motor-, batteri- och drivlinegarantin?