Verdi skrev:
Jag har faktiskt svårt att förstå nytänket på min Tesla. Den har fyra hjul, en ratt, fyra dörrar... Den känns och ser ut som en vanlig bil. Den får mjukvaruuppdateringar OTA eftersom den skeppades iväg med undermåliga funktioner från fabrik.
Ärligt talat känns min i3 mer futuristisk. Den är byggd på ett annorlunda sätt, den har en annorlunda form, den har lustigt smala hjul, den har bakåtöppnande bakdörrar osv osv.
Jag måste bara hålla med. Nu när vi har blivit med e-Golf känns Teslas bilar tyvärr väldigt normala, till och med gamla. När Model S kom ut 2012-13 var den långt före sin tid och alla andra var hopplöst efter. Men det var då. Jag vet inte ens var jag ska börja, Golfen har så många funktioner och finesser som saknas i Teslan att jag nästan blir förbannad (och samtidigt förvånad hur alla fortfarande lovordar Teslas sk "nytänk"). Det är bara pinsamt i vilken bubbla man har suttit de senaste två åren.
Det börjar med självklarheter som en massa förvaringsfack, handtag, lastöglor i bagaget, 12V-uttag lite överallt osv. Inget nytänk i det iofs, det har alla bilar. Förutom Tesla.
Mjukvaran då. Golfen har
- Android Auto och Äpple Car Play
- 3 timer för laddning och värme (!!!!) som kan konfigureras fritt
- allt som går att se och styra via appen kan även göras via en webbsida, fast lite snyggare och nördigare
- jag kan skicka resmål och rutter direkt från appen till bilens navigator (som känner till alla - nja nästan alla - laddstolpar)
- jag kan ladda ner körstatistik
- Man kan abonnera på en massa online-tjänster (ingår 3 år i köpet) för infotainmentsystemet inklusive uppdateringar
- osv osv
Bilen har autosteer, en adaptiv farthållare som utklassar Teslas hemmabygge, 4 regen-nivåer, fotgängarigenkänning, adaptiva och dynamiska strålkastare, coola flytande blinkers, radar både framåt och bakåt, den främre är uppvärmd, uppvärmd vindruta, en backkamera som aldrig blir skitig eftersom den fälls in under färd, osv osv. Och allting fungerar från dag ett. Jag måste inte vänta i över ett år för att få tillgång till de funktioner som jag faktiskt har betalat för.
Hela bilen kostade bara drygt en tredjedel av vad Teslan har kostat. Hur mycket "nytänk" får man för pengarna egentligen?
Det enda den inte har är Teslas stora batteri och dess vansinnesprestanda. Och visst har den väldigt mycket fossiltänk kvar, t ex tändningslåset. Men det är nog mindre pga att VW inte kan tänka nytt utan snarare för att folk i allmänhet inte vill ge upp gamla vanor. Man vill känna igen sig när man sätter sig i en elbil. Det behöver inte vara annorlunda i precis allting, bara för att man har bytt drivlinan. Jag förstår hur VW tänker där. Även om det just i den punkten inte hade gjort nånting med Teslas nyckelfria lösning.
Men frågar man mig vilken bil som känns modernare och mer innovativ är svaret givet.