Sida 1 av 1

Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 13:42
av Rennwagen
Genom att det går fortare att ladda i början, innebär det att det kostar mer i början av laddningen mot i slutet då det går sakta?

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 13:46
av joel80
Beror ju på om du betalar per tid eller per kwh.

Olika laddare har olika betalningslösningar.

När du laddar hemma är det såklart per kwh men då är det också rätt linjärt då hastigheten aldrig är speciellt hög.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 15:37
av Zoidberg
Laddar man med kallt batteri på Chademo så kan det vara väldigt dyrt då effekten kan ha svårt att nå lver 20kw.
Bäst effekt vid chademo får man runt 50-70% och varmt batteri. Vår X75D laddar då med 40kw effket.

Ex. Betalar man 2,50:- per minut för 40kw effekt blir det ca 3,80:- per kWh.
Och det dubbla vid kallt batteri..

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 19:26
av joel80
Om du inte laddar hos nån som tar betalt per kwh... Då kvittar det som sagt hur snabbt du laddar.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 19:43
av Rennwagen
Jag försöker ta det igen. Vad kostar det att ladda mellan 0-50% av batteriets kapacitet och vad kostar det att ladda 50-100% av kapaciteten. Den första biten tar väsentligt kortare tid. Innebär det en lägre kostnad för 0-50 jämfört med 50-100, eller är det samma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att det är samma för man betalar per kw till elbolaget. Det rusar fler elektroner in i batteriet 0-50, men de går långsammare 50-100. Mao det kostar mindre i slutet.
Stämmer det?

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 19:52
av Addex86
Nej, det blir samma kostnad hela tiden.
I början kan man ladda med högre effekt, då får du i fler kWh på kortare tid. Sedan laddar man med lägre effekt på slutet, men det tar även längre tid, så antalet kWh blir densamma.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 15 apr 2018 20:38
av bullen
Fast laddar du hemma tar de första 50% lika länge som de sista. Om du inte har 40kw Chademo eller mer hemma men det har jag svårt att tro

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 05:02
av Kulingen
Rennwagen skrev:
Jag försöker ta det igen. Vad kostar det att ladda mellan 0-50% av batteriets kapacitet och vad kostar det att ladda 50-100% av kapaciteten. Den första biten tar väsentligt kortare tid. Innebär det en lägre kostnad för 0-50 jämfört med 50-100, eller är det samma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att det är samma för man betalar per kw till elbolaget. Det rusar fler elektroner in i batteriet 0-50, men de går långsammare 50-100. Mao det kostar mindre i slutet.
Stämmer det?
Om du laddar med pris per kW
Kostnaden är högre i början än mot slutet, men det beror ju på att du får i mera kW per min i början än mot slutet. Men kostnaden per kW är konstant hela tiden.
Med denna metod kvittar det när du laddar

Om du betalar laddningen per min.
Så blir Kostnaden lika hela tiden, men kostnaden per kW är betydligt billigare i början än mot slutet eftersom laddhastigheten är högre i början.
Med denna metod är det bäst att ladda beroende på vilket batteri du har ca 0-60 %, efter detta så blir kostnaden betydligt mera

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 09:18
av 12man
Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 09:25
av Svenssons
12man skrev:
Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 09:27
av Gustafsson
Således om du betalar per minut ökar laddpriset närmast exponentiellt mot slutet - de sista kWh blir verkligen kostbara...På sitt sätt bra för att inte uppmuntra segladdning de sista 10 %...men andra nackdelar förstås som skrivits spaltmeter om tidigare.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 09:33
av Kulingen
Svenssons skrev:
12man skrev:
Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.
Den ändå gången per minut är ok är när det är parkeringsplatsen man betalar för och elen är gratis.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 10:15
av 12man
Rennwagen skrev:
Jag försöker ta det igen. Vad kostar d.....ma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att ......et.
Stämmer det?
Fortsätter..
När du laddar AC(växelström) så kan Teslan inte ladda snabbare än 11/16/22kW beroende på hur ung eller utrustad den är. Denna effekt är för låg för att begränsas av batteriet mellan 10-9?% av laddnivå.
Men laddaren i bilen och ev. behov av värmning av batteriet drar ju lite effekt, så skulle du kunna dra ner strömmen under 5A(osäker hur långt ner den kan ställas) så skulle lägre andel kommer dig tillgodo som körsträcka.

DC(likström) laddning är en helt annan sak...

Vid all laddning ute på stan och när el och parkeringsbolagen väljer att tillämpa tidstaxa kan det bli rejält kostsamt, du kan komma upp i 30:-/mil och mer, då måste man tänka till, å andra sidan finns det ställen där en kopp kaffe kostar 100 kronor så...

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 10:38
av bylund
Svenssons skrev:
12man skrev:
Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.
Är det å andra sidan ditt fel att det går långsamt, t ex att ditt batteri är fruset eller litet som på en Outlander, så är det inte rimligt att du ska blockera snabbladdning trots att du inte kan ta emot effekten. Där har minutdebitering en poäng.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 10:54
av Svenssons
bylund skrev:
Svenssons skrev:
12man skrev:
Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.
Är det å andra sidan ditt fel att det går långsamt, t ex att ditt batteri är fruset eller litet som på en Outlander, så är det inte rimligt att du ska blockera snabbladdning trots att du inte kan ta emot effekten. Där har minutdebitering en poäng.
Visst är det så även ifall problemet med fruset batteri är tillfälligt. Problemet med laddningen där kostnaden är per kWh är ju att det inte kostar något allas att stå kvar med laddkabeln i trotts att inget laddas. Operatören får inget betalt alls och platsen kan inte nyttjas av någon som behöver den.

Det är ju endast snabbladdare som dessa problem gäller för, växelströmsladdning är ju mer tänkt som destinationsladdning där man kan stå några timmar.

Vid snabbladdning skulle det kanske inte vara fel att förutom en taxa per kWh börja ta minuttaxa men först efter en halvtimme. På en halvtimme bör man ha fått hyfsad laddning (kring 20 kWh). Att det då börjar kosta lite mer gör ju att man blir mer benägen att flytta sig och kanske tänker till om man har behov av en snabbladdare om man ändå får ut samma effekt från en destinationsladdstolpe.

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 11:58
av Lessmog
Vid snabbladdning skulle det kanske inte vara fel att förutom en taxa per kWh börja ta minuttaxa men först efter en halvtimme. På en halvtimme bör man ha fått hyfsad laddning (kring 20 kWh). Att det då börjar kosta lite mer gör ju att man blir mer benägen att flytta sig och kanske tänker till om man har behov av en snabbladdare om man ändå får ut samma effekt från en destinationsladdstolpe.
Det är ungefär den modellen Tesla har valt numera. Står man kvar på superladdaren fast bilen är klar (OCH ALLA STOLPAR ÄR UPPTAGNA) så får man betala några kronor per minut via sitt Tesla-konto, efter en viss respit, 5 eller 10 minuter har jag för mig. Det skulle vara bra att ha en app som visar om stället är fullt i realtid, ifall man behöver skynda sig tillbaka. Jag brukar traska in till Karlstad och fika ...

Re: Är kostnaden olinjär vid laddning

Postat: 16 apr 2018 13:24
av Rennwagen
Såja, tack för alla belysande svar och resonemang. Detta var till nytta för oss alla, både hemmaladdare och bortaladdare.