Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare LarsL » 07 jul 2019 13:08

80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Styr Teslan efter elpris https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Mickep » 07 jul 2019 13:19

LarsL skrev:80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.

exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.
Mickep

Inläggav elbilist mati » 08 jul 2019 06:38

Vi vet ju inte än vad Ionity kommer att kosta när de inför debitering per kWh, men man får en fingervisning när man tittar på priserna för Audis s.k. e-tron charging service. De försöker ju sälja detta som ett attraktivt "erbjudande", vilket det på inget vis är. För Ionity säger de att det kommer att kosta 3:50kr/kWh, och då kallar de det för "specialpris". Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist iAkita » 08 jul 2019 12:49

mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?

Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
iAkita
elbilist

Inläggav nek0 » 08 jul 2019 13:11

iAkita skrev:
mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?

Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.

Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något sånt
nek0

Inläggav elbilist mati » 08 jul 2019 13:19

iAkita skrev:

Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 08 jul 2019 13:23

Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 08 jul 2019 13:30

Jerker skrev:Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.

Ännu ett skäl att köra Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist mati » 08 jul 2019 14:09

Jerker skrev:Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.

Det är klart att det är ocker. Det motsvarar ett dieselpris runt 30kr/liter för en vanlig dieselbil som drar runt en halvliter.

Zalman3 skrev:Ännu ett skäl att köra Tesla.

Tack och lov är man ju inte tvungen att betala detta. Annars hade jag faktiskt hållit med. Men jag har aldrig aktiverat e-tron charging service, och jag har aldrig förstått varför någon skulle göra det.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 08 jul 2019 14:17

Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt