Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
Teslaägare som laddar på Ionity blir dock kunder och det kanske går att skaffa abonnemang även för Tesla-ägare. Lite oklart om man måste äga en Audi, VW eller annan bil från de som grundat Ionity. Problemet är dock att det är fasligt dyrt oavsett. Man gynnar inte direkt de som köpt en bil från bilmärkena som grundat Ionity.

Håller dock med att man borde kunna ställa lite krav på nätverket när det är skattepengar som också har finansierat projektet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.
Nej visst. Men på pappret låter det bra och inför EU funkar det. Sen tillhör jag dem som tror på konspirationsteorin att de egentligen bara lägger ut rökridåer med Ionity för att försena omställningen till elbilar. Men samtidigt har de sen ett laddnätverk när omställningen trots allt sker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej visst. Men på pappret låter det bra och inför EU funkar det. Sen tillhör jag dem som tror på konspirationsteorin att de egentligen bara lägger ut rökridåer med Ionity för att försena omställningen till elbilar. Men samtidigt har de sen ett laddnätverk när omställningen trots allt sker.
Det tror jag också. Och hela den här abonnemangsskiten är bara till för att kamouflera kostnadena för kunderna. Alla betalar i slutändan ett mycket högt pris per kWh, oavsett om man har ett abonnemang eller inte. De gör det avsikligt svindyrt, de säger dessutom redan nu att det är bara början och att det kommer att bli ännu dyrare. Varför gör man det? Jo, skrämseltaktik. Jag kan inte komma på nåt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.

https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/

Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Kravet för EU-bidraget var kanske minst 250 stationer. När de nådde det så drog de i handbromsen på fler stationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Man börjar ju misstänka sånt. Finns det inget sätt att se vad de har fått för krav på sig? Samma frågeställning gäller ju prissättningen. Jag har svårt att tro att det var meningen så som de gör. Eller så har nån lobbyist gjort ett riktigt bra jobb.
Det är ju ändå skattepengar, det borde ju vara offentligt tycker man. Men kanske inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Offentlighetsprincipen är väl något svenskt även ifall en del sker inom EU är öppna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.

https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/

Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?
det känns ju skumt att prishöjningen samt inbromsningen av utbyggnad kom nästan samtidigt. Man kan alltså inte säga att pga minskande laddning (som kom av högre pris) så är det ingen ide att vi inte bygger ut mer utan dessa två events går hand i hand på nåt sätt. Hade utbyggnaden bromsat in om tex 6mån, så hade ju det i så fall kunnat förklaras (luras bort) med att det inte är så mpnga som laddar längre.
Det är sannerligen inte lätt att veta hur de tänker, eldar verkligen på konspirationsteorierna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Resultatet kommer dock bli att man får in mindre pengar än om man valt en mer sansad prismodell. Högre pris betyder inte hela tiden högre vinst när det inte är monopolmarknad av en tjänst som man måste ha. Jag tror att de flesta som laddade på Ionity var Tesla-ägare innan prishöjningen. Dessa kan ladda bra mycket billigare på andra platser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Handlar nog mer om kvartalsstrategi. Man vill minska kostnad och öka intäkter. Någon mellanchef som vill nå kvotan (visa att den gör något) för att få löneförhöjning. Någon mer onskefull konspiration än så lämnar jag åt de som vill få foliehattar på sig.
Resultatet kommer dock bli att man får in mindre pengar än om man valt en mer sansad prismodell. Högre pris betyder inte hela tiden högre vinst när det inte är monopolmarknad av en tjänst som man måste ha. Jag tror att de flesta som laddade på Ionity var Tesla-ägare innan prishöjningen. Dessa kan ladda bra mycket billigare på andra platser.
Ska man hämta hem det man byggde stationerna för är det inte alls rätt för när stationen väl är byggd är det bara att maximera inkomsterna från denna som räknas. Det kanske inte ens finns en avskrivningstid på sånt här alls, för det bär sig inte, men när man väl har byggt stationen kan någon ekonom få räkna på hur man får in mest pengar, det borde inte vara väldigt svårt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dd88 »

Vilket i sig är sjukt då Preem räknar med att skriva av sitt planerade raffinaderi i Lysekil på mindre än två år, och då är det en initial kostnad på över 10 miljarder.

Finns det inga pengar i projektet så förstår jag om Ionity drar i handbromsen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Vilket i sig är sjukt då Preem räknar med att skriva av sitt planerade raffinaderi i Lysekil på mindre än två år, och då är det en initial kostnad på över 10 miljarder.

Finns det inga pengar i projektet så förstår jag om Ionity drar i handbromsen.
Det finns ingen ekonomi i utveckling av autonomi idag. Ska biltillverkarna strunta i detta då?
Det finns ingen ekonomi i att utveckla mediagränssnitt i bilen. Ska biltillverkarna strunta i detta då?

Skulle nog gå att säga detta om väldigt många fler saker. Bilsäkerhet? Effektivitet?

Laddnätverk är ju en väldigt viktig säljande faktor för Tesla. En del avgasbiltillverkare kanske fortfarande tror att nästa nya avgasmotor är den som ska ge dem pengar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

Tiden då du kunde sälja en bil är snart förbi. Nu säljer du ett sätt att ta dig från A till B, komplett med laddning, autonomi osv osv...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det känns snarare som att biltillverkarna försöker att öka sina intäkter (eller finansiera omställningen til eldrift) genom att mjölka kunderna hos Ionity. De har helt enkelt upptäckt en ny inkomstkälla. Om nu inte tanken är att skrämma så många som möjligt för att fördröja omställningen, så är det för att tjäna en massa pengar på det. Nåt annat kan det ju inte vara vad jag kan se. Det kan ju se bra ut om man säljer en ID3 eller ID4 hyfsat billigt, ger en liten rabatt på laddning som upphör efter ett par år, och därefter håvar man in en massa pengar från folk som vill ladda hos ionity. Som kompensation för utblivna serviceintäkter till exempel. Man behöver inte vara särskilt konspiratorsikt lagt för att se att detta inte är ett helt orimligt antagande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Det känns snarare som att biltillverkarna försöker att öka sina intäkter (eller finansiera omställningen til eldrift) genom att mjölka kunderna hos Ionity. De har helt enkelt upptäckt en ny inkomstkälla. Om nu inte tanken är att skrämma så många som möjligt för att fördröja omställningen, så är det för att tjäna en massa pengar på det. Nåt annat kan det ju inte vara vad jag kan se. Det kan ju se bra ut om man säljer en ID3 eller ID4 hyfsat billigt, ger en liten rabatt på laddning som upphör efter ett par år, och därefter håvar man in en massa pengar från folk som vill ladda hos ionity. Som kompensation för utblivna serviceintäkter till exempel. Man behöver inte vara särskilt konspiratorsikt lagt för att se att detta inte är ett helt orimligt antagande.
Tycker att det är rätt roligt att fler och fler tycker att jag hade rätt när jag påstod "Det är bara Tesla som kan och vill sälja elbilar idag" Alla andra gör det för att de måste och då är dom inte så villiga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Tycker att det är rätt roligt att fler och fler tycker att jag hade rätt när jag påstod "Det är bara Tesla som kan och vill sälja elbilar idag" Alla andra gör det för att de måste och då är dom inte så villiga.
Jag har fortfarande lite svårt att se hur VW:s snack om alla elbilssatsningar rimmar med det här. Det går ändå inte riktigt ihop. Men jag är benägen att hålla med dig att det känns alltmer tveksamt att det kan bli nåt vettigt av det. Och när det kommer till Ionity får jag villigt erkänna att jag hade fel. Jag har totalreviderat min tidigare ganska positiva inställning gentemot dem. När jag såg videon som jag har länkat till tidigare, och det där fruktansvärt vidriga och arroganta framträdandet av deras vd, insåg jag att detta är ett företag som jag inte vill ha att göra med. Det framgick kanske inte så bra för alla, eftersom videon hölls på tyska, men jag orkade inte titta på allt, jag mådde illa av att se det. Samtidigt hade jag gärna suttit i samma rum och frågat de båda snubbarna (på riktigt) vad i h*e de håller på med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att det är rätt roligt att fler och fler tycker att jag hade rätt när jag påstod "Det är bara Tesla som kan och vill sälja elbilar idag" Alla andra gör det för att de måste och då är dom inte så villiga.
Jag har fortfarande lite svårt att se hur VW:s snack om alla elbilssatsningar rimmar med det här. Det går ändå inte riktigt ihop. Men jag är benägen att hålla med dig att det känns alltmer tveksamt att det kan bli nåt vettigt av det. Och när det kommer till Ionity får jag villigt erkänna att jag hade fel. Jag har totalreviderat min tidigare ganska positiva inställning gentemot dem. När jag såg videon som jag har länkat till tidigare, och det där fruktansvärt vidriga och arroganta framträdandet av deras vd, insåg jag att detta är ett företag som jag inte vill ha att göra med. Det framgick kanske inte så bra för alla, eftersom videon hölls på tyska, men jag orkade inte titta på allt, jag mådde illa av att se det. Samtidigt hade jag gärna suttit i samma rum och frågat de båda snubbarna (på riktigt) vad i h*e de håller på med.
Nu tror jag och hoppas att de vill sälja elbilar på sikt men inte just nu. Tror inte att de har något att sälja och samtidigt har stora lager med gammal teknik att göra sig av med och krånglar till det med Ionity för att köpa lite tid.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av e5m1r »

Jag tror tyvärr att många köper resonemanget att man laddar oftast hemma och på långresa kan det få kosta
Det är nog till största del Tesla ägare som ör negativa till Ionity
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Vilket i sig är sjukt då Preem räknar med att skriva av sitt planerade raffinaderi i Lysekil på mindre än två år, och då är det en initial kostnad på över 10 miljarder.

Finns det inga pengar i projektet så förstår jag om Ionity drar i handbromsen.
Det finns ingen ekonomi i utveckling av autonomi idag. Ska biltillverkarna strunta i detta då?
Det finns ingen ekonomi i att utveckla mediagränssnitt i bilen. Ska biltillverkarna strunta i detta då?

Skulle nog gå att säga detta om väldigt många fler saker. Bilsäkerhet? Effektivitet?

Laddnätverk är ju en väldigt viktig säljande faktor för Tesla. En del avgasbiltillverkare kanske fortfarande tror att nästa nya avgasmotor är den som ska ge dem pengar...
Det är ju precis så företag går under. Vi tjänar så mycket pengar på våran nuvarande teknik och det här nya är ju inte alls lönsamt.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Daven »

mati skrev:
Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.

https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/

Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?
Kollar man på grafen så är det liknande under ca samma månader 2019. Om man ska vara positiv o inte konspiratorisk ;) varför det är så det vet jag dock inte
Skriv svar