R_Edvinsson skrev: ↑31 maj 2023 13:08
Nja resonemanget haltar en del.
Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.
Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?
Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö
Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.
Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.
Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.