Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
Re: Ionitys laddnätverk
Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.Jerker skrev:Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Det är dyrt att äta på restaurang och åka taxi oxå. Man gör det för att man behöver ibland, inte för att det är billigt. Bilen ska laddas hemma och vid långresor laddas Teslan lämpligast på SuC. Om man får betala 50-100kW per år på Ionity, men sparar 2-3-4 timmar res/ladd/vänt-tid så är väl inte det hela världen?point1 skrev:Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.Jerker skrev:Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, det är ju egentligen inte det. Jag försökte bara peka på psykologin bakom som inte är så rationell. Det kostar ju lika mycket oavsett om man betalar det när man köper bilen eller när man laddar.EnTraktor skrev:Det är dyrt att äta på restaurang och åka taxi oxå. Man gör det för att man behöver ibland, inte för att det är billigt. Bilen ska laddas hemma och vid långresor laddas Teslan lämpligast på SuC. Om man får betala 50-100kW per år på Ionity, men sparar 2-3-4 timmar res/ladd/vänt-tid så är väl inte det hela världen?point1 skrev:Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.Jerker skrev:Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Du pratar om något annat nu. Att ladda Tesla på en supercharger är inte dyrt, oavsett om du betalar nu eller i förväg. Däremot ionity är dyrt. Om det är dyrt för att de har en teknologi som är dyr (läs svindyra överdimensionerade och fel koncept/teknisk lösning) eller att de vill gå breakeven fortare eller tjäna mer pengar än en annan sak.Jerker skrev:Nej, det är ju egentligen inte det. Jag försökte bara peka på psykologin bakom som inte är så rationell. Det kostar ju lika mycket oavsett om man betalar det när man köper bilen eller när man laddar.EnTraktor skrev:Det är dyrt att äta på restaurang och åka taxi oxå. Man gör det för att man behöver ibland, inte för att det är billigt. Bilen ska laddas hemma och vid långresor laddas Teslan lämpligast på SuC. Om man får betala 50-100kW per år på Ionity, men sparar 2-3-4 timmar res/ladd/vänt-tid så är väl inte det hela världen?point1 skrev:Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.Jerker skrev:Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ionitys laddnätverk
Tror de flesta kommer då välja en bil med fossildrift eller märken (typ Tesla) som erbjuder billigare laddning.EnTraktor skrev:Det är dyrt att äta på restaurang och åka taxi oxå. Man gör det för att man behöver ibland, inte för att det är billigt. Bilen ska laddas hemma och vid långresor laddas Teslan lämpligast på SuC. Om man får betala 50-100kW per år på Ionity, men sparar 2-3-4 timmar res/ladd/vänt-tid så är väl inte det hela världen?point1 skrev:Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.Jerker skrev:Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)
(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att det är dyrt att åka taxi eller gå på restaurang är ju inte en sanning. Men att betala 5 gånger mer för att åka en likadan taxi som den står bredvid, ja det är dyrt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 859
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Vi som kört elbil ett tag vet att den största delen av laddningen sker hemma/på platser där det kostar betydligt mindre. Om man vi enstaka tillfällen måste ladda dyrt på Ionity så är det utslaget på totalt körda mil inte heller en så mycket (även om det faktiskt är många kronor vid tillfället som även jag kommer undvika).
Vad jag befarar är att vi kommer se jämförelsetabeller "Så här mycket kostar det köra elbil" i tidningar som tar priset från Ionity som en sanning vad det kostar per mil jämfört med fossilbil. Och då kommer många att tveka skaffa en elbil.
Vad jag befarar är att vi kommer se jämförelsetabeller "Så här mycket kostar det köra elbil" i tidningar som tar priset från Ionity som en sanning vad det kostar per mil jämfört med fossilbil. Och då kommer många att tveka skaffa en elbil.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Ionitys laddnätverk
Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.
Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Som sagt är dom höga priserna för icke Ionity bilar.taliz skrev:Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.
Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Med stationer som bara har 3-4 stolpar så har Ionity inget större intresse av att laddarna blockas av konkurrenternas bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?EnTraktor skrev:Som sagt är dom höga priserna för icke Ionity bilar.taliz skrev:Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.
Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Med stationer som bara har 3-4 stolpar så har Ionity inget större intresse av att laddarna blockas av konkurrenternas bilar.
Re: Ionitys laddnätverk
En av bilarna som står och laddar med 350kw medan vi Tesla-ägare får dela på 150kw.heldiggrisen skrev:Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?
Nä men allvarligt, som nämdes på förra sidan av tråden:
Så en bil från en av dessa tillverkare kan man ju anta.It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.
Re: Ionitys laddnätverk
Vore synd om det blev apartheidladdare där de som tillhör en viss grupp får ladda snabbt medans smutsskallar från andra märken får stå på sämre laddplatser och betala hutlösa priser. (sedan säger de att de bjuder in, men kostnaden är överdriven hög så ingen skulle vilja gå med på det).
Men laddningen är inte gratis och på nått sätt måste det betalas m det så är genom överprisatta bilar eller ocker priser.
Ännu är Ionity klart bäst och billigast, men det kommer ändras om fantasipriser slår igenom.
Men laddningen är inte gratis och på nått sätt måste det betalas m det så är genom överprisatta bilar eller ocker priser.
Ännu är Ionity klart bäst och billigast, men det kommer ändras om fantasipriser slår igenom.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
EnTraktor skrev:Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna att laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
3,50:-/kWh för de med "finbilar".
Lite lustigt att de konsekvent har vänt större-än tecknet åt fel håll. DC laddning "mindre än eller lika med 150 kW".
Ja, plus 200 spänn i månaden oavsett om man laddar eller ej. Totalt värdelöst.
Är väl inte så stora pengar totalt sett men man har ju liksom vant sig vid att det ska vara gratis.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har ju fått ganska stora EU-bidrag för att bygga sina laddare, undrar om de inte är skyldiga att inte diskriminera vissa bilmärken? Annat vore konstigt faktiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men det kan inte betalas av kunderna då ingen i dagsläget efterfrågar 350 kw. Lite som att jag byggt en för stor butik för att det om 10 åt kommer behövas så kan jag inte ta mer betalt än konkurrenterna som har rätt butiksyta. Har man ett sådant upplägg får man ta en förlust tills efterfrågan finns. Antar att iden med 350 kom som något krav från Porsche när de startade Ionity utan att någon sade stopp med tanke på vad det skulle innebära.EnTraktor skrev:Lägg det på vilket konto du vill, men elabonnemanget betalas efter maxeffekten, inte efter faktiskt uttagen effekt. Så en 350 kW laddare har 3,5 gånger högre elnätskostnad än 100 kW laddare. Oavsett vad som laddas, måste elnätet betalas.MarkusL skrev:Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Hade ju varit snitsigt om man i bilen kan ställa max laddeffekt även vid DC-laddning. Som kanske ska överridas om stationen är nära fullbelagd. Då kan man spara på batteriet och tajma med en lunch ellet så. I te alltid man har brådis iväg.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity. Tvärtom, hade jag hoppat på deras "erbjudande" och teckat e-tron charging service så hade jag betalat samma pris som alla andra hos Ionity, plus en fast månadskostnad som alla andra slipper.EnTraktor skrev:Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Jag tror inte alls att "Ionitys bilar" kommer ladda billigare. Möjligen får man ett gratis år eller så. De som har förbokat en ID3 får t.ex. 2000kWh på köpet, och det inkluderar gissningsvis även Ionity. Men därefter är det samma pris som för alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.mati skrev:Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.Laban skrev:Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.mati skrev:Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Den typen av rabatter kan väl iofs alla tillverkare ge. Tre års "Transit" abonnemang hos Audi kostar 7164 kr. Då kostar elen 3.5 kr/kWh från och med 2020, lokala avvikelser kan förekomma. Det är ingen större summa att lägga med i ett bilköp. Visst, de som ingår i Ionity kan väl möjligtvis hantera betalningen på ett kreativt sätt men samtidigt lär byggandet av nätverket vara en gigantisk förlustaffär de närmsta åren.EnTraktor skrev:Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Förlustaffär eller ej. Det behövs.
Om vi tänker att suc öppnar upp för de snabbladdande bilarna, vad tänker ni att det skulle vara för villkor i Europa? Så man får något att jämföra med. Var ärliga nu.
Om vi tänker att suc öppnar upp för de snabbladdande bilarna, vad tänker ni att det skulle vara för villkor i Europa? Så man får något att jämföra med. Var ärliga nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Engångsavgift på 5000kr/bil och sedan samma pris per kWh som för Teslaägare...
Alternativt 3-4kr/kWh enbart.
Alternativt 3-4kr/kWh enbart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ionitys laddnätverk
Fast då var SuC-laddning gratis. 20kkr skulle alltså täcka kostnadena för livstidsladdning. Om man dessutom får betala för elen så är det ingenting jag skulle vilja betala för.MangeT skrev:Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14