Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Lite som när en del hellre betalar 5 kr/kWh för 50 kW laddning än 8,70 kr på Ionity då?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
Samsyn?
Apropå många olika ägare som (eventuellt) behöver skjuta till kapital alltså, om dom tycker lika så är det
ju lite enklare att skjuta till kapital osv, men om dom inte riktigt ser lika på sin investering så blir det ju
krångligare…
Ahh, ok.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev:
HelectriC skrev:
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Lite som när en del hellre betalar 5 kr/kWh för 50 kW laddning än 8,70 kr på Ionity då?
Nja, nu vet jag inte exakt vad etronägare betalar för Ionity med sitt kort, men det är väl ca 2,50kr/kWh? De 150/175/200kW stolpar som det finns flest av i Norge är från BKK och då kostar det ca 4kr/kWh om man inte har något medlemskap eller rabatt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:

Nja, nu vet jag inte exakt vad etronägare betalar för Ionity med sitt kort, men det är väl ca 2,50kr/kWh?
ca 3.50.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..
Fast det är ju inte alltid kö, så man behöver ju inte helt välja bort Ionity, bara de gånger det faktiskt är kö.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..
Fast det är ju inte alltid kö, så man behöver ju inte helt välja bort Ionity, bara de gånger det faktiskt är kö.
På 10 månaders ägande av EQC:n så har jag fått köra lite över en handfull gånger. Men de flesta nu på senare tid. Oftast är det 75% e-trons som står och laddar när jag fått vänta. :D
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

martinot skrev:
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Antar att det inte var Tesla (har ju ingen P&C med andra än egna SuC). Vad var det för bil och biltillverkare som gjort fel (enligt damen hos Ionity)?
Porsche Taycan, men egentligen oväsentligt då det är Ionity som "felat" i mina ögon.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

heldiggrisen skrev:
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Johnalm skrev:
heldiggrisen skrev:
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.
Tack för svar.
Men p&c så bör jo Ionity känna av om du har giltigt abb eller inte?
Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Johnalm skrev:
heldiggrisen skrev:
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.
Tycker du plug & charge har fungerat bra vid övriga tillfällen?

Kommer laddningen igång snabbt?

Följer det inte med ett rfid laddkort som backup?

Till Audi är det ju laddkort eller app som gäller.

Även om de kallar det för Audi e-tron chargin service så är mitt avtal direkt med Ionity.

En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Tycker P&C funkat bra hittills, kom på i efterhand att jag har ett kort från Porsche charging service som säkert hade fungerat för att "få igång" betalningen. Råkar jag ut för samma sak igen så ska jag testa. Går även att betala med Amex via Ionitys betalsida.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Fastned har plug and charge. Första gången startar man med appen sedan avslutar man med appen därefter kommer stationen ihåg din bil. Borde lätt som en plätt kunna appliceras på alla nätverk som kör appar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Daven »

Lophornis skrev:
Fastned har plug and charge. Första gången startar man med appen sedan avslutar man med appen därefter kommer stationen ihåg din bil. Borde lätt som en plätt kunna appliceras på alla nätverk som kör appar.
Skysst första gången jag hört om någon laddkedja som löst det själva.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev:

En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Vill bara varna för pay pal, betalar du i annan valuta än den som kontot är kopplat till så gör de ett omotiverat stort påslag för växlingen av valuta, betydligt mer än vad kort bolagen brukar lägga på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Vill bara varna för pay pal, betalar du i annan valuta än den som kontot är kopplat till så gör de ett omotiverat stort påslag för växlingen av valuta, betydligt mer än vad kort bolagen brukar lägga på.
Kan du inte välja det under inställningar hos Paypal? Det brukar man ju kunna när man köper något med Paypal. Men det kanske är annorlunda när betalningen går automatiskt efter varje laddsession?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte. :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

taliz skrev:
Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte. :?

Ionity eller PayPal?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Hoppsan_84 skrev:
taliz skrev:
Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte. :?

Ionity eller PayPal?
PayPal, han skrev ju om PayPal.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Åkte ner till Emmaboda (av alla ställena) idag.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.

Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.

Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Gargamel skrev:
Åkte ner till Emmaboda (av alla ställena) idag.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.

Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.

Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
Körde Stockholm GBG idag, var beredd på det värsta på grund av alla artiklar och forumposts om hur mycket kaos och köer det är på Ionity under helg och semester.
Visade sig inte vara några problem alls, minst två lediga överallt. Laddade i Norrköping och Ulricehamn. Kollade ChargeFinder och de laddare jag passerade/undvek (Mantorp, Gränna) och där fanns lediga stalls. Enda som var fullt var Powerstop Mjölby där vi svängde in för en kisspaus.

Verkar som om det är lite lotteri om det är fullt eller ej, men jag såg till att sitta och köra( dvs inte ladda) mellan 12-14 vilket kanske påverkade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu :)
Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
I världen då eller ?
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.

Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Hur ser statistiken ut om man jämför tesla supercharger med ionity? Hur många stationer har dom och hur många blir det per såld bil i Sverige?
Tänker då att man räknar BMW, Daimler och VAG.
Skriv svar