Nä, jag värderar min tid och mitt psykiska välmående för högt för satsa på ionity. Kör man udda tider och det råkar var gott om plats så kan man ju spara pengar, men är det på riktigt så är SuC som gäller.Skabb1 skrev: ↑28 dec 2022 15:13Fast satsar du helhjärtat på Ionity, vilket många gör med deras rabatter, så är det inte ett välutbyggt nätverk - det är min uppfattning.Bengt-re skrev: ↑28 dec 2022 14:33Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Re: Ionitys laddnätverk
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Redan från start påtalades det av flera att dessa laddare borde haft 2 eller rent av 4 kablar på varje enskild laddare, men tyvärr saknar hela ionitys system smart styrning.
Att 2021-22 knyta upp 350kW/laddplats är total idioti.
Att dela det på 4 skulle gett ca 85kW/bil vilket skulle maxa hos väldigt många av deras kunder som ändå står långt över 80%.
Använder ionity när jag kör utanför rusning, då är de sjukt bra…annars finns det som tur är vift många andra laddare att välja.
Re: Ionitys laddnätverk
+1 på den.R_Edvinsson skrev: ↑29 dec 2022 09:26Redan från start påtalades det av flera att dessa laddare borde haft 2 eller rent av 4 kablar på varje enskild laddare, men tyvärr saknar hela ionitys system smart styrning.
Att 2021-22 knyta upp 350kW/laddplats är total idioti.
Att dela det på 4 skulle gett ca 85kW/bil vilket skulle maxa hos väldigt många av deras kunder som ändå står långt över 80%.
Använder ionity när jag kör utanför rusning, då är de sjukt bra…annars finns det som tur är vift många andra laddare att välja.
Många av deras kunder är ju inte heller monsterladdare. Ex ID-serien, Kona etc. Effekten hade gjorde större nytta i fler kablar.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Detta har ju diskuterats tidigare i tråden.
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Fast med dagens elbilar är det ju att ta i med 350 kW reserverad för varje laddpunkt.
Men vi kanske snart är uppe i de effekterna.
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Fast med dagens elbilar är det ju att ta i med 350 kW reserverad för varje laddpunkt.
Men vi kanske snart är uppe i de effekterna.
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet är väl att folk kanske är egoistiska, nästa gång kanske dom får stå i kö, men nu inte. Min E-tron laddar med 65 kW vid 99%, mer än den Id4 jag samåkte med till arlanda någonsin gjorde.
Inför minuttaxa över vis soc eller ännu hellre när man använder mindre än X % av laddarens maxeffekt, säg 50%
Och dela effekten i 2 med lastbalansering, att 2 bilar behöver 175 var samtidigt lär ju inte hända ofta. Men antar att det inte går men om det varit möjligt så skulle vi inte ha något problem.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle jag säga att det är. Vad då felkonstruerad? Om man väljer att öppna ett laddnätverk specialanpassad för sina egna bilar och ska nu serva alla märken så är det väl fel på laddaren och inte bilen.Bengt-re skrev: ↑30 dec 2022 20:54Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
För dom har väl inte bara öppnat för andra bilmärken med ladduttag vänster bak. Om så ör fallet så får du gärna visa den informationen.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.
Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.
Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.
Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror faktiskt att du kan köra 6x350 kW på ionity fast inget som vi kommer kunna få reda på, och helt onödigt.Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:22Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.
Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.
Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.
Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
I en intervju på YT säger Ionitys COO Marcus Groll att nätanslutningen anpassas för att garantera 200KW på alla laddare samtidigt. 6x200KW = 1,2MW
I Sverige används Tritiumladdare vilka är nästan helt egna individer. Varje laddare har 10 likriktare a35KW så hastigheten på en laddare påverkas bara av en annan laddare om den totala förbrukningen är 1,2MW.
I Sverige används Tritiumladdare vilka är nästan helt egna individer. Varje laddare har 10 likriktare a35KW så hastigheten på en laddare påverkas bara av en annan laddare om den totala förbrukningen är 1,2MW.
Re: Ionitys laddnätverk
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:33Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
De de var nog de dummaste jag hört på länge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Bra räckvidd med 103 mil.....Dafro skrev: ↑31 dec 2022 05:53Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:33Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
https://autonews.autoua.net/en/novosti/ ... harge.html
Re: Ionitys laddnätverk
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:22Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker att om man öppnat upp laddarna för alla bilar, utan krav på att de skall ha laddporten vänster bak, så skall man ju naturligtvis se till att kablarna till laddpunkterna är tillräckligt långa så att de inte dras sönder när kunderna försöker använda sig av de. Detta kan man ju inte lasta varken kunderna eller de andra biltillverkarna för.Bengt-re skrev: ↑30 dec 2022 20:54Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
Därav att jag tycker Tesla gjort hela öppnat av SuC på ett så uselt dåligt sätt. Dålig anpassning till elbilar på marknaden (skulle säga att majoriteten har laddintaget höger bak), och dålig otydlig information till sina icke-Tesla-kunder vad som gäller. Detta ansvaret och misslyckandet lägger jag helt på Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. V3 håller vad det lovar. Däremot är det inte ovanligt att V2 ger lägre effekt än förväntat. På V3 händer det ganska ofta att bilen indikerar över 250 kW som max och laddeffekten brukar sjunka lugnt och fint när SoC stiger över 30 %, så att det laddar på bra även över 30 % (min bil har Panasonic-batteri). Det har dock sagts att stationen vid Bredden (Sollentuna) har klen totaleffekt och den är oftast hårt belastad. Enda gången jag laddat där tyckte jag att effekten i intervallet 45-65 % SoC var lite dålig. Annars har V3 alltid fungerat som förväntat.martinot skrev: ↑31 dec 2022 10:27Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.
Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
På V2 undrar jag om jag någonsin sett 150 kW i bilen. Över 140 kW är vanligt, men många gånger har det varit sämre, även när jag inte delat stolppar med andra bilar. Dessutom får jag ofta lägre effekt vid 50 % SoC och högre på V2 än V3, trots att bilen borde vara begränsande där (laddkurvan faller så att någonstans i trakten av 50 % SoC sjunker effekten under 150 kW).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Ionitys laddnätverk
Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Re: Ionitys laddnätverk
I Elli-appen appen står det Åtkomst endast kunder på Porsche Center i GbgForce-Walker skrev: ↑17 jan 2023 11:50Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Re: Ionitys laddnätverk
Har laddat på Porsche Center i Jönköping samt i Murcia (Spanien) med mitt We Charge-kort utan problemForce-Walker skrev: ↑17 jan 2023 11:50Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Då är det väl artigast att låta bli. Eller ställa bilen på laddning och gå in och titta på bilarna - då är du ju typ kund iaf!Dexter86 skrev: ↑18 jan 2023 18:43I Elli-appen appen står det Åtkomst endast kunder på Porsche Center i GbgForce-Walker skrev: ↑17 jan 2023 11:50Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.