Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår inte inlägget. Menar du att Eon tar fel? Eon räknar på ett genomsnittlig elpris på 75-250 öre kWh. Det är inte långt från sanningen. Att ionity väljer att prissätta sig på 5-10 gången av det, påverkar inte genomsnittet i stor grad. I Norge står snabbladdning typ SuC och Ionity för mindre än 10% av laddningen senast jag så siffror. Att en av de stora chockhöjer priserna kommer inte att påverka genomsnittet för all körning mycket.nek0 skrev:Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Jag tycker fortfarande eon har sitt på det torra.
Re: Ionitys laddnätverk
nek0 skrev:Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Re: Ionitys laddnätverk
Verdi skrev:Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Håller med om att det blir en känslomässig grej av det och att det naturligtvis inte stämmer för alla, men för mig med 2-3000mil i tjänsten blir det ganska mycket att ladda på snabbladdare.
Många hotell har tyvärr inte laddare ännu.
Om man räknar på att varje resa startar med full "tank" laddat hemma så kommer jag ändå att behöva ladda en till två gånger under resan och en gång hemma igen.
Även om det blir 60/40 eller 70/30 (Kör ju lite hemma mellan resorna) till hemmaladdningens fördel så tycker jag att det blir dyrt med Ionity.
För mig stärker detta bara Tesla som elbils-alternativ.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Ionitys laddnätverk
Verdi skrev:nek0 skrev:Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Det finns ju dels dom som inte har hemmaladdning, dels dom som reser väldigt mycket, som laddar väldigt mycket på snabbladdare.
Jag är i sämsta läget eftersom jag inte kan ladda hemma och kör 3-4000 mil i tjänsten per år.
När jag beställde min elbil den 15 september 2016, visste jag att det fanns 120kW snabbladdare för mig att tillgå.
Utan dessa hade det i praktiken varit omöjligt för mig att köra elbil.
Men visst finns det dom som i princip bara laddar hemma som min syster gör med hjälp av solceller.
Men det är irriterande att föra en debatt med fossilbilskramare, som säger att det minsann kostar 20kr per mil att köra elbil.
För man vill ju kunna säga att det ALLTID är billigare per mil med elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Tror bilföretagen bakom Ionity vill skrämma ny köpare in till hybriderna under några år framåt. Skulle laddning vara för billigt och lätt står dom där utan/få rena elbilar och med massa hybrid modeller som lanseras.
Hybrid=Ladda hemma billigt till och från arbete. Kör fossilt på längre resor.
El= Ladda hemma billigt till och från arbete. Kör lika dyrt som fossilt + tid att ladda på längre resor.
Företagen är största och viktigaste kundgrupp. Dom kommer välja hybrid.
Ville dom konkurrera med Tesla på riktigt skulle ägarna bakom Ionity inte agera såhär.
Hybrid=Ladda hemma billigt till och från arbete. Kör fossilt på längre resor.
El= Ladda hemma billigt till och från arbete. Kör lika dyrt som fossilt + tid att ladda på längre resor.
Företagen är största och viktigaste kundgrupp. Dom kommer välja hybrid.
Ville dom konkurrera med Tesla på riktigt skulle ägarna bakom Ionity inte agera såhär.
Re: Ionitys laddnätverk
Zalman3 skrev:Verdi skrev:nek0 skrev:Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Det finns ju dels dom som inte har hemmaladdning, dels dom som reser väldigt mycket, som laddar väldigt mycket på snabbladdare.
Jag är i sämsta läget eftersom jag inte kan ladda hemma och kör 3-4000 mil i tjänsten per år.
När jag beställde min elbil den 15 september 2016, visste jag att det fanns 120kW snabbladdare för mig att tillgå.
Utan dessa hade det i praktiken varit omöjligt för mig att köra elbil.
Men visst finns det dom som i princip bara laddar hemma som min syster gör med hjälp av solceller.
Men det är irriterande att föra en debatt med fossilbilskramare, som säger att det minsann kostar 20kr per mil att köra elbil.
För man vill ju kunna säga att det ALLTID är billigare per mil med elbil.
Att jag som nästan aldrig laddar på SuC är med och finansierar taxi och andra som laddar mycket på SuC är faktiskt en av de sakerna som stör mig lite med Teslas modell. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna.
Grejen med "fossilbilskramare" är att de missförstår med flit. Jävligt irriterande. Eller så förstår de faktiskt inte. Också det jävligt irriterande.
Re: Ionitys laddnätverk
Visst gör Tesla fina bilar, men den största fördelen med en Tesla är deras Supercharger-nätverk. Ska jag bara snurra runt på stan och pendla mellan jobbet och hemmet, så skulle Audi E-tron vara ett alternativ. Men ibland kör jag lite längre; ett par jämförelser mellan en M3 Long Range AWD och en E-tron 55, med 25% "arrival charge":
Stockholm - Göteborg
M3 LR AWD laddtid: 19 minuter (ca: 5 timmars restid, inkl laddning)
E-tron 55 Laddtid: 35 minuter
Skillanden är inte SÅ stor, mycket p g a tillgången till Ionitys laddnätverk. Men...
Luleå - Stockholm
M3 LR AWD laddtid: 58 minuter (ca: 10:25 timmars restid, inkl laddning)
E-tron 55 Laddtid: 3:40 minuter
...på denna resa finns f n inga snabbladdare, så skillnaden i restid är avsevärd. Till sommaren så funderar vi på att åka till Legoland i Danmark. Det blir inte med i en E-tron, p g a skillnader i laddnätverken. Jag hade förhoppningar om att Ionitys laddnätverk skulle innebära att man skulle kunna välja andra märken än Tesla och jag har inte koll på vad priset per kwh kan hamna på med ett avtal, men 0.79 EUR...!? Inte intressant.
Stockholm - Göteborg
M3 LR AWD laddtid: 19 minuter (ca: 5 timmars restid, inkl laddning)
E-tron 55 Laddtid: 35 minuter
Skillanden är inte SÅ stor, mycket p g a tillgången till Ionitys laddnätverk. Men...
Luleå - Stockholm
M3 LR AWD laddtid: 58 minuter (ca: 10:25 timmars restid, inkl laddning)
E-tron 55 Laddtid: 3:40 minuter
...på denna resa finns f n inga snabbladdare, så skillnaden i restid är avsevärd. Till sommaren så funderar vi på att åka till Legoland i Danmark. Det blir inte med i en E-tron, p g a skillnader i laddnätverken. Jag hade förhoppningar om att Ionitys laddnätverk skulle innebära att man skulle kunna välja andra märken än Tesla och jag har inte koll på vad priset per kwh kan hamna på med ett avtal, men 0.79 EUR...!? Inte intressant.
M3 LR AWD EAP 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med. Jag tappade lixom 19k per månad i värde på min Model S och då fick jag ändå en riktigt bra deal när jag sålde den, några tusen per år extra för laddning hade inte gjort någon skillnad alls för kostnadskalkylen.Verdi skrev:Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Re: Ionitys laddnätverk
Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, det väger nog faktiskt upp ändå. Även om det inte känns så. Det stora valet tar man ju när man väljer bil.mati skrev:Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hitills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju precis det som det gör, totalen är det viktigaste. Det intressanta för mig i privatekonomin som helhet är ju egentligen hur mycket mer i tillgångar jag har om X år jämfört med nu givet en viss levnadsstandard, det bestäms av mina inkomster och kostnader under den perioden. Då spelar helt enkelt de få tusenlappar per år extra som Ionity kostar för mig som genomsnittsbilist väldigt liten roll, bilen i övrigt kostar helt enkelt så pass mycket mer. Att det känns dyrt eller billigt för den enskilda resan spelar ingen roll för min ekonomi så det lägger jag ingen vikt vid alls faktiskt.mati skrev:Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
Re: Ionitys laddnätverk
OfarligTesla skrev:Det är ju precis det som det gör, totalen är det viktigaste. Det intressanta för mig i privatekonomin som helhet är ju egentligen hur mycket mer i tillgångar jag har om X år jämfört med nu givet en viss levnadsstandard, det bestäms av mina inkomster och kostnader under den perioden. Då spelar helt enkelt de få tusenlappar per år extra som Ionity kostar för mig som genomsnittsbilist väldigt liten roll, bilen i övrigt kostar helt enkelt så pass mycket mer. Att det känns dyrt eller billigt för den enskilda resan spelar ingen roll för min ekonomi så det lägger jag ingen vikt vid alls faktiskt.mati skrev:Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Re: Ionitys laddnätverk
Verdi skrev:
Att jag som nästan aldrig laddar på SuC är med och finansierar taxi och andra som laddar mycket på SuC är faktiskt en av de sakerna som stör mig lite med Teslas modell. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna.
Grejen med "fossilbilskramare" är att de missförstår med flit. Jävligt irriterande. Eller så förstår de faktiskt inte. Också det jävligt irriterande.
Detta blir väldigt konstigt. Du kan väl inte klaga på att en modell inte fungerar för att vissa missbrukar/stjäl från den? Det är inte tillåtet för taxi att ladda gratis på SuC, det är väl inte tillåtet att ladda gratis om man bedriver verksamhet alls om jag inte minns fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns fortfarande mängder av äldre taxi-teslor som inte skrivit på det nya avtalet. Tycker det är konstigt att jag ska bidra till deras vinst. Men jag får väl se till att utnyttja SuC mer själv istället.alvenzo skrev:Verdi skrev:
Att jag som nästan aldrig laddar på SuC är med och finansierar taxi och andra som laddar mycket på SuC är faktiskt en av de sakerna som stör mig lite med Teslas modell. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna.
Grejen med "fossilbilskramare" är att de missförstår med flit. Jävligt irriterande. Eller så förstår de faktiskt inte. Också det jävligt irriterande.
Detta blir väldigt konstigt. Du kan väl inte klaga på att en modell inte fungerar för att vissa missbrukar/stjäl från den? Det är inte tillåtet för taxi att ladda gratis på SuC, det är väl inte tillåtet att ladda gratis om man bedriver verksamhet alls om jag inte minns fel.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja vi är ju bara människor men man kan ju iaf göra sitt yttersta för att göra logiska val när det gäller ekonomi, även om det ibland kan kännas jobbigt så får man helt enkelt strunta i den känslan. Men självklart kan det påverka valen man gör, men väljer man något annat bara för att kostnaden ökar något så ville man ju egentligen göra det andra från första början så man får ju något extra då också.Verdi skrev:Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Jag antar att 13k var med 8,7 kr per kWh? Hade man haft abonnemang och pyntat ett års avgifter men bara åkt den resan hade det ju då ”bara” kostat 7,6k vilket ju är 4k per än vad det kostar hos SuC men inte så farligt ändå. Frågan är ju vad för abonnemang/priser som kommer finnas för de som inte har en bil från bolagen bakom Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
OfarligTesla skrev:Ja vi är ju bara människor men man kan ju iaf göra sitt yttersta för att göra logiska val när det gäller ekonomi, även om det ibland kan kännas jobbigt så får man helt enkelt strunta i den känslan. Men självklart kan det påverka valen man gör, men väljer man något annat bara för att kostnaden ökar något så ville man ju egentligen göra det andra från första början så man får ju något extra då också.Verdi skrev:Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Jag antar att 13k var med 8,7 kr per kWh? Hade man haft abonnemang och pyntat ett års avgifter men bara åkt den resan hade det ju då ”bara” kostat 7,6k vilket ju är 4k per än vad det kostar hos SuC men inte så farligt ändå. Frågan är ju vad för abonnemang/priser som kommer finnas för de som inte har en bil från bolagen bakom Ionity.
Ja, 8,70:-. Dock räknat på en Model S förbrukning. Ca 1500 kWh. Hade kanske varit 1800 kWh om vi åkt E-Tron? Klart bättre men fortfarande nästan 9 tusen spänn, vilket väl är i paritet med en dieselkombi?
Hade jag betalat på SuC så hade antagligen inte merkostnaden varit så farlig. Men med fri SuC är det stor skillnad emotionellt. Tycker det ger en behaglig frihetskänsla även om jag vet att jag lurar mig själv en aning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja jag håller med om att fri SuC känns kul även om det inte gör så stor skillnad. Kändes ju extra kul när frun var ute på tjänsteresor med bilen och fick milersättning och vi laddade gratis.Verdi skrev:Ja, 8,70:-. Dock räknat på en Model S förbrukning. Ca 1500 kWh. Hade kanske varit 1800 kWh om vi åkt E-Tron? Klart bättre men fortfarande nästan 9 tusen spänn, vilket väl är i paritet med en dieselkombi?
Hade jag betalat på SuC så hade antagligen inte merkostnaden varit så farlig. Men med fri SuC är det stor skillnad emotionellt. Tycker det ger en behaglig frihetskänsla även om jag vet att jag lurar mig själv en aning.
Re: Ionitys laddnätverk
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.Verdi skrev:Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, man måste ju ta varje beslut för sig på nåt vis i slutändan.mati skrev:Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.Verdi skrev:Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Nu när vi ändå pratar semesterresor ska vi inte glömma alla Tesla destination chargers. De kan visserligen användas till andra elbilar än Tesla men det är nog inte lika självklart att man får tillåtelse att använda de om man kommer i en annan bil.
Re: Ionitys laddnätverk
Du har ju även bidragit till Ionitys utbyggnad, ska du nyttja det mer också då?Verdi skrev:Finns fortfarande mängder av äldre taxi-teslor som inte skrivit på det nya avtalet. Tycker det är konstigt att jag ska bidra till deras vinst. Men jag får väl se till att utnyttja SuC mer själv istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Har vi inte lärt oss att ingenting kommer att vara billigare än något annat, allting styrs ju till att vara lika dyrt över tid.nek0 skrev:Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Är något för bra så ska det stramas åt, staten vill naturligtvis inte missa några skatteintäkter. Subventioner -> Borttagna subventioner -> Skatt
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla eller diesel är de enda alternativen som första bil känns de som nu. Som andra bil dvs du laddar allt hemma funkar ju elbilen fortfarande.
Tråkig utveckling, jag har siktat på en elbil som första bil men tvekar på Tesla.. Jag får väl åter fundera på hur man ska lösa detta.
Tråkig utveckling, jag har siktat på en elbil som första bil men tvekar på Tesla.. Jag får väl åter fundera på hur man ska lösa detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon som har koll på hur mycket laddstationerna typ Teslas behöver betala för högspänd el in till sina stationer?? Ett uppslag till Tibor!!
Re: Ionitys laddnätverk
Magre skrev:Har vi inte lärt oss att ingenting kommer att vara billigare än något annat, allting styrs ju till att vara lika dyrt över tid.nek0 skrev:Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Är något för bra så ska det stramas åt, staten vill naturligtvis inte missa några skatteintäkter. Subventioner -> Borttagna subventioner -> Skatt
Det är inte sant. Att köra på diesel är billigare än att köra på bensin t ex.