Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Blygsam laddhastighet. :cry:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

30 mil? Okej, men att ange räckvidden för en dragbil utan släp är i det här fallet relativt irrelevant. Det enda intressanta är hur långt man kommer när den är fullastad. Och då menar jag inte lastad med chipspåsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Räckviddstestar dom en lastbil utan last? Vad är poängen?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

Med last (64 ton) så har Volvos motsvarigheter fått en förbrukning i verkligheten på ca 10 kWh/mil. Med 500 kWh batterier klarar den alltså ca 50 mil.

Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Hoppsan_84 skrev:
Blygsam laddhastighet. :cry:
Ja, lite märkligt, den här bilen om någon borde ju kunna maxa ut en Ionity-stolpe? :?

Det faktum att dom fick samma effekt genom hela intervallet, dvs en helt platt laddkurva, tyder ju på att dom snålat in på (alt feldesignat) någon del i kedjan mellan laddare och batteri.

Klarar batterierna 170 kW vid 80-90% så borde dom utan problem klara 350 kW vid låg SoC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
wheels
Inlägg: 532
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wheels »

fth skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Blygsam laddhastighet. :cry:
Ja, lite märkligt, den här bilen om någon borde ju kunna maxa ut en Ionity-stolpe? :?

Det faktum att dom fick samma effekt genom hela intervallet, dvs en helt platt laddkurva, tyder ju på att dom snålat in på (alt feldesignat) någon del i kedjan mellan laddare och batteri.

Klarar batterierna 170 kW vid 80-90% så borde dom utan problem klara 350 kW vid låg SoC.

/fth
Kanske inte har förvärmning/kylning av batterierna
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

fth skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Blygsam laddhastighet. :cry:
Ja, lite märkligt, den här bilen om någon borde ju kunna maxa ut en Ionity-stolpe? :?

Det faktum att dom fick samma effekt genom hela intervallet, dvs en helt platt laddkurva, tyder ju på att dom snålat in på (alt feldesignat) någon del i kedjan mellan laddare och batteri.

Klarar batterierna 170 kW vid 80-90% så borde dom utan problem klara 350 kW vid låg SoC.

/fth
Mmm, eller så handlar det om nyttjandegrad. Vi är ju inte särskilt många som kör våra personbilar 24/7 under årets alla veckor medan det är precis vad vissa av de tunga fordonen inom timmer- eller fjärrtrafik behöver klara. Att de vill hålla en konservativ laddkurva för de första fordonen är i ljuset av den nyttjandegraden kanske helt förståeligt, i alla fall i min bok.

Facit på verklig laddkapacitet och -kurva har vi nog först om ett par år :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

wheels skrev:
Kanske inte har förvärmning/kylning av batterierna
Kanke, men enligt artikeln fick dom samma effekt vid alla laddningar, även efter att ha kört flera timmar, då borde batterierna varit varma.

Jag killgissar att det är en inbyggd begränsning, ett märkligt designval kan man tycka, men konstigare saker har ju hänt i elbilsvärlden, inte minst hos Mercedes, jag minns särskilt lanseringen av EQC, där den begränsade laddeffekten och debaklet kring räckvidd i princip var det det enda man mindes av eventet. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2278
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
wheels skrev:
Kanske inte har förvärmning/kylning av batterierna
Kanke, men enligt artikeln fick dom samma effekt vid alla laddningar, även efter att ha kört flera timmar, då borde batterierna varit varma.

Jag killgissar att det är en inbyggd begränsning, ett märkligt designval kan man tycka, men konstigare saker har ju hänt i elbilsvärlden, inte minst hos Mercedes, jag minns särskilt lanseringen av EQC, där den begränsade laddeffekten och debaklet kring räckvidd i princip var det det enda man mindes av eventet. :roll:

/fth
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.

Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev:
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.

Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2278
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.

Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare? :?

/fth
När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.

På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.

Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Med last (64 ton) så har Volvos motsvarigheter fått en förbrukning i verkligheten på ca 10 kWh/mil. Med 500 kWh batterier klarar den alltså ca 50 mil.

Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Men det här är en Mercedes som tydligen kommer 30mil olastad. Det spelar ju kanske mindre roll om det är en distributionsbil? Men varför då fokusera på räckvidd på landsväg?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.

Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare? :?

/fth
När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.

På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.

Volvos nuvarande elbussar har också en mycket blygsam laddhastighet. Min Ioniq 5 laddar nog snabbare. Men man kan utgå ifrån att detta är en högst tillfällig lösning. Det kommer bättre grejer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av simin »

Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!

Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.

Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!

(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna ;) )
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

simin skrev:
Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!

Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.

Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!

(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna ;) )
Bra! SKall till Stockholm nu i helgen ( med Teslan ) så får komma ihåg e-tron kortet och förbereda mig på hatiska blickar :lol:
Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Spekeröd och Malmö uppgraderas för fullt med två extra laddare men är inte klara än
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Malmö är alltid full med Enyaqs som är taxibilar.

Önskar minst 2 till i Mantorp
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 237
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av borgward »

Från 4 till 6 i Södertälje

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
Malmö är alltid full med Enyaqs som är taxibilar.

Önskar minst 2 till i Mantorp
Alla skall få 6 laddpunkter relativit snart som jag förstått det. Så är nog endast en tidsfråga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

6 st är ju helt klart bättre än 4 men dom behöver dubbla antalet till 12 för att det ska vara vettigt, och hellre 12 där man delar på 350 kW än 6 med 350 kW, ör inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
... inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
Det är nog ganska så exakt noll bilar som laddar med 350kW, inte ens Taycan klarar det. Än mindre kommer det vara flera bilar samtidigt som drar så mycket effekt var och en.
Som någon skrev längre upp, Ionity är som att ge barnen hela sin årslön i kontanter när de ska gå och köpa sig en glass. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Finns ju faktiskt en del eldrivna lastbilar i trafik nu som brukar ladda på ionity. De kan ta emot 350kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2278
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fast om det nu skulle komma många elbilar med 350 kW laddeffekt så skulle det bli bra genomströmning av bilarna på Ionity.

Skulle ju nästan motsvara 12 platser med 150 kW.

Kan ju vara möjligt att ägarna till Ionity ser att det är på väg kommande åren.

Undrar hur hög laddeffekt det blir på Audi PPE-plattformen till exempel.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Hoppsan_84 skrev:
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.

Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.

Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.

Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Skriv svar