Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
30 mil? Okej, men att ange räckvidden för en dragbil utan släp är i det här fallet relativt irrelevant. Det enda intressanta är hur långt man kommer när den är fullastad. Och då menar jag inte lastad med chipspåsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Med last (64 ton) så har Volvos motsvarigheter fått en förbrukning i verkligheten på ca 10 kWh/mil. Med 500 kWh batterier klarar den alltså ca 50 mil.
Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Tesla Y LR -22 EAP
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, lite märkligt, den här bilen om någon borde ju kunna maxa ut en Ionity-stolpe?Hoppsan_84 skrev:Blygsam laddhastighet.
Det faktum att dom fick samma effekt genom hela intervallet, dvs en helt platt laddkurva, tyder ju på att dom snålat in på (alt feldesignat) någon del i kedjan mellan laddare och batteri.
Klarar batterierna 170 kW vid 80-90% så borde dom utan problem klara 350 kW vid låg SoC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske inte har förvärmning/kylning av batteriernafth skrev:Ja, lite märkligt, den här bilen om någon borde ju kunna maxa ut en Ionity-stolpe?Hoppsan_84 skrev:Blygsam laddhastighet.
Det faktum att dom fick samma effekt genom hela intervallet, dvs en helt platt laddkurva, tyder ju på att dom snålat in på (alt feldesignat) någon del i kedjan mellan laddare och batteri.
Klarar batterierna 170 kW vid 80-90% så borde dom utan problem klara 350 kW vid låg SoC.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Mmm, eller så handlar det om nyttjandegrad. Vi är ju inte särskilt många som kör våra personbilar 24/7 under årets alla veckor medan det är precis vad vissa av de tunga fordonen inom timmer- eller fjärrtrafik behöver klara. Att de vill hålla en konservativ laddkurva för de första fordonen är i ljuset av den nyttjandegraden kanske helt förståeligt, i alla fall i min bok.fth skrev:Ja, lite märkligt, den här bilen om någon borde ju kunna maxa ut en Ionity-stolpe?Hoppsan_84 skrev:Blygsam laddhastighet.
Det faktum att dom fick samma effekt genom hela intervallet, dvs en helt platt laddkurva, tyder ju på att dom snålat in på (alt feldesignat) någon del i kedjan mellan laddare och batteri.
Klarar batterierna 170 kW vid 80-90% så borde dom utan problem klara 350 kW vid låg SoC.
/fth
Facit på verklig laddkapacitet och -kurva har vi nog först om ett par år
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Kanke, men enligt artikeln fick dom samma effekt vid alla laddningar, även efter att ha kört flera timmar, då borde batterierna varit varma.wheels skrev:Kanske inte har förvärmning/kylning av batterierna
Jag killgissar att det är en inbyggd begränsning, ett märkligt designval kan man tycka, men konstigare saker har ju hänt i elbilsvärlden, inte minst hos Mercedes, jag minns särskilt lanseringen av EQC, där den begränsade laddeffekten och debaklet kring räckvidd i princip var det det enda man mindes av eventet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2278
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.fth skrev:Kanke, men enligt artikeln fick dom samma effekt vid alla laddningar, även efter att ha kört flera timmar, då borde batterierna varit varma.wheels skrev:Kanske inte har förvärmning/kylning av batterierna
Jag killgissar att det är en inbyggd begränsning, ett märkligt designval kan man tycka, men konstigare saker har ju hänt i elbilsvärlden, inte minst hos Mercedes, jag minns särskilt lanseringen av EQC, där den begränsade laddeffekten och debaklet kring räckvidd i princip var det det enda man mindes av eventet.
/fth
Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7165
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare?Off Grid Byggaren skrev:Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.
Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2278
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.fth skrev:Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare?Off Grid Byggaren skrev:Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.
Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
/fth
På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Men det här är en Mercedes som tydligen kommer 30mil olastad. Det spelar ju kanske mindre roll om det är en distributionsbil? Men varför då fokusera på räckvidd på landsväg?BrooklynS skrev:Med last (64 ton) så har Volvos motsvarigheter fått en förbrukning i verkligheten på ca 10 kWh/mil. Med 500 kWh batterier klarar den alltså ca 50 mil.
Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Volvos nuvarande elbussar har också en mycket blygsam laddhastighet. Min Ioniq 5 laddar nog snabbare. Men man kan utgå ifrån att detta är en högst tillfällig lösning. Det kommer bättre grejer.Off Grid Byggaren skrev:När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.fth skrev:Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare?Off Grid Byggaren skrev:Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.
Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
/fth
På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!
Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.
Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!
(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna )
Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.
Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!
(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna )
Re: Ionitys laddnätverk
Bra! SKall till Stockholm nu i helgen ( med Teslan ) så får komma ihåg e-tron kortet och förbereda mig på hatiska blickarsimin skrev:Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!
Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.
Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!
(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna )
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Spekeröd och Malmö uppgraderas för fullt med två extra laddare men är inte klara än
Re: Ionitys laddnätverk
Malmö är alltid full med Enyaqs som är taxibilar.
Önskar minst 2 till i Mantorp
Önskar minst 2 till i Mantorp
Re: Ionitys laddnätverk
Från 4 till 6 i Södertälje
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Ionitys laddnätverk
Alla skall få 6 laddpunkter relativit snart som jag förstått det. Så är nog endast en tidsfråga.Dodde skrev:Malmö är alltid full med Enyaqs som är taxibilar.
Önskar minst 2 till i Mantorp
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
6 st är ju helt klart bättre än 4 men dom behöver dubbla antalet till 12 för att det ska vara vettigt, och hellre 12 där man delar på 350 kW än 6 med 350 kW, ör inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog ganska så exakt noll bilar som laddar med 350kW, inte ens Taycan klarar det. Än mindre kommer det vara flera bilar samtidigt som drar så mycket effekt var och en.Dafro skrev:... inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
Som någon skrev längre upp, Ionity är som att ge barnen hela sin årslön i kontanter när de ska gå och köpa sig en glass. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Finns ju faktiskt en del eldrivna lastbilar i trafik nu som brukar ladda på ionity. De kan ta emot 350kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.
Anyway
Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.
Skönt med något i denna värld som är konstant.
Anyway
Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2278
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Fast om det nu skulle komma många elbilar med 350 kW laddeffekt så skulle det bli bra genomströmning av bilarna på Ionity.
Skulle ju nästan motsvara 12 platser med 150 kW.
Kan ju vara möjligt att ägarna till Ionity ser att det är på väg kommande åren.
Undrar hur hög laddeffekt det blir på Audi PPE-plattformen till exempel.
Skulle ju nästan motsvara 12 platser med 150 kW.
Kan ju vara möjligt att ägarna till Ionity ser att det är på väg kommande åren.
Undrar hur hög laddeffekt det blir på Audi PPE-plattformen till exempel.
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppsan_84 skrev:Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.
Anyway
Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.
Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.
Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.
Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.