Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Datzun »

Vad händer med Ionity Varberg? Chargefinder visar ingen status på dem alls. Är det kanske utökning från 4 till 6 på gång?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ser ut som vanligt i Ionity appen
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något om
Det var 12 st istället.
Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.
Har inte den statistiken, men håller med dig risken gällande oron för att det skall bli kaos (och blir det kaos på Ionity och andra, så riskerar det ju bli kaos på SuC när/om Tesla öppnar upp det i Sverige).

Håller med föregående talare att även om det är bra 6 istället för 4, så känns det ändå svagt. 12 borde var absolut minimum (förutom kanske ensliga platser i Norrland och andra liknande ställen) som du säger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
RagWal skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något om
Det var 12 st istället.
Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.
Har inte den statistiken, men håller med dig risken gällande oron för att det skall bli kaos (och blir det kaos på Ionity och andra, så riskerar det ju bli kaos på SuC när/om Tesla öppnar upp det i Sverige).

Håller med föregående talare att även om det är bra 6 istället för 4, så känns det ändå svagt. 12 borde var absolut minimum (förutom kanske ensliga platser i Norrland och andra liknande ställen) som du säger.
Hur många som behövs beror ju även lite på om andra nätverk har laddare intill. Ibland hamnar de i kluster och om t ex 3 operatörer har 18 laddar inom 100 meters radie så tycker jag det är ganska OK.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Verkar som Gränna får 6 laddare vilken timme som helst, ChargeFinder visar 6 laddare men de 2 nya är inte online än.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är dom 2 sista laddarna öppna i Gränna
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Inget än.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

Dodde skrev:
Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Det ska bli klart innan semestern har Ionity lovat på sin FB-sida. Vore bra om de fick till det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

David_H skrev:
Dodde skrev:
Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Det ska bli klart innan semestern har Ionity lovat på sin FB-sida. Vore bra om de fick till det.
Ja de känns ju som de utökar i snabb takt nu men frågan är vad de gör när dessa inte räcker till, de som är uppgraderade nu är väl de som hade fler platser förberedda. Nu finns de väl inga förberedda platser kvar länge på de uppgraderad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig. :lol:
OM Tesla mot förmodan skulle bygga SuC där så skulle man fan inte bli förvånad om dom faktiskt
passade på och gjorde dom polkagris-randiga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig. :lol:
OM Tesla mot förmodan skulle bygga SuC där så skulle man fan inte bli förvånad om dom faktiskt
passade på och gjorde dom polkagris-randiga :)
Jag håller med. Tesla har ju bevisligen humor. Ionity däremot är ett tyskt bolag och representerar därmed per definition raka motsatsen av humor. Dessutom finns det garanterat ett tyskt regelverk som förbjuder randiga snabbladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ser ut som både Karlskrona och Mariestad har fått två laddare installerade. (Sex totalt)
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nick »

Om det här är deras sätt att hitta nya områden så förstår jag att det tar tid :D .

https://ionity.eu/en/site-search.html
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Nick skrev:
Om det här är deras sätt att hitta nya områden så förstår jag att det tar tid :D .

https://ionity.eu/en/site-search.html
De efterlyste nyligen en tjänst här i sverige där man skulle vara med och utveckla nätverket med nya platser.

Men vi vet ju alla hur seg processen här är om man vill gräva i backen. :mrgreen:
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Hoppsan_84 skrev:
Ser ut som både Karlskrona och Mariestad har fått två laddare installerade. (Sex totalt)
Nu väntar vi bara på Varberg. Sen kan jag personligen tycka att fler längs E6 hade varit bra. Halmstad tex.
Någon som varit där i närtid och sett status?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.

Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.

Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.

Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.

Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.

Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
20220225_134321.jpg
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Off Grid Byggaren skrev:
Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.

Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.

Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.

Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.

Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.

Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
20220225_134321.jpg
Forden stryper vid 80%
Hört rykten att gränsen ska flyttas till 90%
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Off Grid Byggaren skrev:
Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.

Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.

Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.

Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.

Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.

Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
20220225_134321.jpg
Jag ser det snarare som ett tecken på att det behövs bättre kunskap och/eller högre moral hos nyblivna elbilsägare, alternativt ett betalningssystem som avskräcker från att ladda när man inte kan ta emot vettig effekt. Vem står kvar vid en fullbelagd laddare som kan ge 350 kW om bilen bara tar emot 11 kW, och varför stannar man och laddar med kallt batteri efter endast en mils körning? Inte konstigt att det blir laddköer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.

Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.

Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.

Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.

Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.

Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
20220225_134321.jpg
Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Niklas Z skrev:
Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.
Ja kanske det, finns många olika sätt att göra det på med olika för- och nackdelar men minutpris i sig gör i var fall att man betalar för kostnaden att ta upp plats på en laddstation.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
OfarligTesla skrev:
Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.
Jag gillar inte dynsamsk prissättning i contexten varierar timme för timme, då kan man inte planera. Däremot något sätt att de blir dyrare om man laddar välsigt långsamt tror jag är bra. Lät ju som ett riktigt bra exempel med han som laddare med 11kw effekt.

Sen kommer de alltid vara svårt med hur man sätter gränser och hur dyrt ska de bli för när man står på den där laddaren när man verkligen behöver 95% batteri för att nå nästa så ska ju de helst vara möjligt de också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar