Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Ionitys laddnätverk
Vad händer med Ionity Varberg? Chargefinder visar ingen status på dem alls. Är det kanske utökning från 4 till 6 på gång?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte den statistiken, men håller med dig risken gällande oron för att det skall bli kaos (och blir det kaos på Ionity och andra, så riskerar det ju bli kaos på SuC när/om Tesla öppnar upp det i Sverige).RagWal skrev:Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.Dodde skrev:6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något ommartinot skrev:Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
Det var 12 st istället.
Håller med föregående talare att även om det är bra 6 istället för 4, så känns det ändå svagt. 12 borde var absolut minimum (förutom kanske ensliga platser i Norrland och andra liknande ställen) som du säger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Hur många som behövs beror ju även lite på om andra nätverk har laddare intill. Ibland hamnar de i kluster och om t ex 3 operatörer har 18 laddar inom 100 meters radie så tycker jag det är ganska OK.martinot skrev:Har inte den statistiken, men håller med dig risken gällande oron för att det skall bli kaos (och blir det kaos på Ionity och andra, så riskerar det ju bli kaos på SuC när/om Tesla öppnar upp det i Sverige).RagWal skrev:Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.Dodde skrev:6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något ommartinot skrev:Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
Det var 12 st istället.
Håller med föregående talare att även om det är bra 6 istället för 4, så känns det ändå svagt. 12 borde var absolut minimum (förutom kanske ensliga platser i Norrland och andra liknande ställen) som du säger.
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar som Gränna får 6 laddare vilken timme som helst, ChargeFinder visar 6 laddare men de 2 nya är inte online än.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju
man får chansen till sånt ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig.Bjelke skrev:Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det ska bli klart innan semestern har Ionity lovat på sin FB-sida. Vore bra om de fick till det.Dodde skrev:Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Re: Ionitys laddnätverk
Ja de känns ju som de utökar i snabb takt nu men frågan är vad de gör när dessa inte räcker till, de som är uppgraderade nu är väl de som hade fler platser förberedda. Nu finns de väl inga förberedda platser kvar länge på de uppgraderad.David_H skrev:Det ska bli klart innan semestern har Ionity lovat på sin FB-sida. Vore bra om de fick till det.Dodde skrev:Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
OM Tesla mot förmodan skulle bygga SuC där så skulle man fan inte bli förvånad om dom faktisktmati skrev:Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig.Bjelke skrev:Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju
passade på och gjorde dom polkagris-randiga
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med. Tesla har ju bevisligen humor. Ionity däremot är ett tyskt bolag och representerar därmed per definition raka motsatsen av humor. Dessutom finns det garanterat ett tyskt regelverk som förbjuder randiga snabbladdare.Bjelke skrev:OM Tesla mot förmodan skulle bygga SuC där så skulle man fan inte bli förvånad om dom faktisktmati skrev:Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig.Bjelke skrev:Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju
passade på och gjorde dom polkagris-randiga
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Ser ut som både Karlskrona och Mariestad har fått två laddare installerade. (Sex totalt)
Re: Ionitys laddnätverk
Om det här är deras sätt att hitta nya områden så förstår jag att det tar tid .
https://ionity.eu/en/site-search.html
https://ionity.eu/en/site-search.html
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
De efterlyste nyligen en tjänst här i sverige där man skulle vara med och utveckla nätverket med nya platser.Nick skrev:Om det här är deras sätt att hitta nya områden så förstår jag att det tar tid .
https://ionity.eu/en/site-search.html
Men vi vet ju alla hur seg processen här är om man vill gräva i backen.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu väntar vi bara på Varberg. Sen kan jag personligen tycka att fler längs E6 hade varit bra. Halmstad tex.Hoppsan_84 skrev:Ser ut som både Karlskrona och Mariestad har fått två laddare installerade. (Sex totalt)
Någon som varit där i närtid och sett status?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.
Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.
Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.
Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.
Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.
Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.
Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.
Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.
Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.
Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Forden stryper vid 80%Off Grid Byggaren skrev:Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.
Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.
Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.
Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.
Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.
Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
Hört rykten att gränsen ska flyttas till 90%
Re: Ionitys laddnätverk
Jag ser det snarare som ett tecken på att det behövs bättre kunskap och/eller högre moral hos nyblivna elbilsägare, alternativt ett betalningssystem som avskräcker från att ladda när man inte kan ta emot vettig effekt. Vem står kvar vid en fullbelagd laddare som kan ge 350 kW om bilen bara tar emot 11 kW, och varför stannar man och laddar med kallt batteri efter endast en mils körning? Inte konstigt att det blir laddköer.Off Grid Byggaren skrev:Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.
Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.
Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.
Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.
Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.
Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.Off Grid Byggaren skrev:Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.
Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.
Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.
Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.
Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.
Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.OfarligTesla skrev:Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja kanske det, finns många olika sätt att göra det på med olika för- och nackdelar men minutpris i sig gör i var fall att man betalar för kostnaden att ta upp plats på en laddstation.Niklas Z skrev:Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag gillar inte dynsamsk prissättning i contexten varierar timme för timme, då kan man inte planera. Däremot något sätt att de blir dyrare om man laddar välsigt långsamt tror jag är bra. Lät ju som ett riktigt bra exempel med han som laddare med 11kw effekt.Niklas Z skrev:Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.OfarligTesla skrev:Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Sen kommer de alltid vara svårt med hur man sätter gränser och hur dyrt ska de bli för när man står på den där laddaren när man verkligen behöver 95% batteri för att nå nästa så ska ju de helst vara möjligt de också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19