Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ionitys laddnätverk
De flesta tyskar har på något sätt läst engelska i skolan, mer eller mindre. Men inte de äldre. Och "östtyskarna" som gick i skolan under DDR-tiden har inte heller nödvändigtvis läst engelska. Hon tanten Merkel kan t.ex. inte engelska eftrsom hon är från forna Östtyskland. Men ryska kan hon.Jerker skrev:Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
Sen är det faktiskt så att man i Tyskland i princip aldrig utsätts för det engelska språket. Allting är ju översatt. Jag har bott i Tyskland i över 30 år, läst på universitetet, jobbat som utvecklare. Men jag har aldrig behövt varken prata, skriva eller läsa engelska. Förutom i skolan där engelska var obligatoriskt, men våra lärare var nog inte heller sådär superduktiga på det skulle jag påstå.
Det var inte förrän jag flyttade till Sverige som jag faktiskt lärde mig engelska på riktigt.
Så ja, i teorin kan tyskarna engelska, men få känner sig bekväma med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
För att dom inte klarade av att bygga bra fungerande laddare med bra programvara och betalsystem till det...BrooklynS skrev:Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Troligen för att det krånglar titt som tätt.BrooklynS skrev:Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag intresserar ju mig för den kanske kommande elbilen Sono Sion och tar del av det företagets informationsflöde. De gjorde några livestreamar där de talade engelska för att nå en större publik och jisses vad mycket skit de fick för det i den tyska FB-gruppen! Alla var så upprörda eftersom de inte begrep ett ord av vad de sagt. Så sedan dess kör de alla videor och livestreamingar på tyska men textar dem på engelska.mati skrev:De flesta tyskar har på något sätt läst engelska i skolan, mer eller mindre. Men inte de äldre. Och "östtyskarna" som gick i skolan under DDR-tiden har inte heller nödvändigtvis läst engelska. Hon tanten Merkel kan t.ex. inte engelska eftrsom hon är från forna Östtyskland. Men ryska kan hon.Jerker skrev:Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
Sen är det faktiskt så att man i Tyskland i princip aldrig utsätts för det engelska språket. Allting är ju översatt. Jag har bott i Tyskland i över 30 år, läst på universitetet, jobbat som utvecklare. Men jag har aldrig behövt varken prata, skriva eller läsa engelska. Förutom i skolan där engelska var obligatoriskt, men våra lärare var nog inte heller sådär superduktiga på det skulle jag påstå.
Det var inte förrän jag flyttade till Sverige som jag faktiskt lärde mig engelska på riktigt.
Så ja, i teorin kan tyskarna engelska, men få känner sig bekväma med det.
(Kuriosa: Jag kan lyssna på tyska och hänga med hyfsat bra. Men när de erbjuder engelsk textning så slår jag givetvis på den. Men då måste jag slå av ljudet, för hjärnan klarar inte av att höra tyska och läsa engelska; det blir nån krock och min processorkapacitet är inte tillräcklig för att hantera de båda informationsströmmarna simultant! )
Re: Ionitys laddnätverk
Om Ionity behåller priset på 850 kr per laddning, så är det billigare att köpa en laddhybrid, typ VW GTE. För miljöns skull borde det finnas ett maxtak för laddning av elbil på ca 5 kr/kwh, annars blir det billigare med bensin. EU borde kunna kräva tillbaka bidrag om nån Ionity tar mer. Dessutom så tar det tid att ladda så det bör vara klart billigare än att tanka bensin. Godmorgon
Re: Ionitys laddnätverk
Blir lite ot, men jag tror att svenskar är lika bra på tyska som tyskar är på engelska.
Vi har läst tyska i skolan (flesta har två språk) men vi utsätts inte för tyska, vi kan enstaka fraser. Engelska är vi suveräna på, för det kommer till oss dagligen. (talar om i genomsnittet hos befolkningen).
Därför är det synd med brexit, för vad majoriteten hoppades med eu var att få åka till london och jobba.
åter till topic.
Sååååå.... har det kommit upp några ionityladdare nyligt?
Vi har läst tyska i skolan (flesta har två språk) men vi utsätts inte för tyska, vi kan enstaka fraser. Engelska är vi suveräna på, för det kommer till oss dagligen. (talar om i genomsnittet hos befolkningen).
Därför är det synd med brexit, för vad majoriteten hoppades med eu var att få åka till london och jobba.
åter till topic.
Sååååå.... har det kommit upp några ionityladdare nyligt?
Re: Ionitys laddnätverk
Det är rätt binärt i Tyskland. Antingen pratar man bra engelska, eller så kan man knappt räkna till tio.Mickep skrev:Blir lite ot, men jag tror att svenskar är lika bra på tyska som tyskar är på engelska.
Vi har läst tyska i skolan (flesta har två språk) men vi utsätts inte för tyska, vi kan enstaka fraser. Engelska är vi suveräna på, för det kommer till oss dagligen. (talar om i genomsnittet hos befolkningen).
Därför är det synd med brexit, för vad majoriteten hoppades med eu var att få åka till london och jobba.
åter till topic.
Sååååå.... har det kommit upp några ionityladdare nyligt?
Det gäller de flesta länder där man dubbar. I Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien så är även utländska filmer och serier på det lokala språket. Man måste då helt enkelt vara intresserad av språket för att lära sig. I Sverige, Nederländerna, Grekland, Estland o s v där man textar kommer man inte undan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har mött många tyskar och de allra flesta pratar bra engelska, fullt lika bra som svenskar men med en kraftigare brytning. Undantaget är den generation som nyss gått i pension. Fransmän talar också förvånansvärt bra engelska. De som kan minst - eller ingen alls - är äldre personer från länderna som förr var össtaterna (tjecker, serber, o.s.v.)
Svenskar överskattar ofta sina kunskaper i engelska eftersom man - i likhet med holländare - har mindre brytning än de som har andra modersmål.
Svenskar överskattar ofta sina kunskaper i engelska eftersom man - i likhet med holländare - har mindre brytning än de som har andra modersmål.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är det jag menar. Hade man inte varit så jäkla insnöat på elbilar så hade min nästa bil utan tvekan blivit en laddhybrid. De turerna jag kör här omkring klarar jag mig med en elektrisk räckvidd runt 5 mil. På lite längre turer har vi e-Golfen och på riktigt långa turer kan man köra på bensin. Att dra husvagn lär också blir enklare med en laddhybrid. Och mycket billigare är det också om alternativet är att ladda fullt hos Ionity var 15:e mil eller så.Swede1 skrev:Om Ionity behåller priset på 850 kr per laddning, så är det billigare att köpa en laddhybrid, typ VW GTE. För miljöns skull borde det finnas ett maxtak för laddning av elbil på ca 5 kr/kwh, annars blir det billigare med bensin. EU borde kunna kräva tillbaka bidrag om nån Ionity tar mer. Dessutom så tar det tid att ladda så det bör vara klart billigare än att tanka bensin. Godmorgon
Men tyvärr skulle jag aldrig bli glad med en laddhybrid, även om hjärnan säger att det är det klokaste valet rent ekonomiskt. En jävla rävsax. Hur man än gör så tvingas man välja mellan pest och kolera känns det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag antar att det var yrkesrelaterade möten? Då är det naturligtvis rätt vanligt att många kan engelska. Men gemene man på gatan kan (eller vill) inte det. Försök att gå in i en valfri affär och prata engelska. Du kommer få se många panikslagna människor som plötsligt har väldigt bråttom. Det är mycket jobbigt för tyskar att kommunicera på engelska. Man är helt enkelt inte van.HenrikC skrev:Jag har mött många tyskar och de allra flesta pratar bra engelska, fullt lika bra som svenskar men med en kraftigare brytning...
I Sverige är det nästan tvärtom. Du behöver absolut inte kunna svenska som utlänning i Sverige. Du kan klara dig livet ut med enbart engelska utan att någon skulle ifrågasätta det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Var i en affär i Vauvert som ligger i södra Frankrike.
Butikspersonalen var mellan 25-45 år gamla. Inte ett enda ord på engelska kunde dom. (förutom nooo...)
Hyrde ett hus en vecka, google översättning gick varm!!
Butikspersonalen var mellan 25-45 år gamla. Inte ett enda ord på engelska kunde dom. (förutom nooo...)
Hyrde ett hus en vecka, google översättning gick varm!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Svenskar kan engelska (det går att göra sig förstådd och bli förstådd), men gemene man usel på tyska och franska. engelskan hoppar in automatiskt. Så man undrar hur det blir i eu med svenskar som jobbar utomlands.
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.
EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det de säger är alltså att Ionitys prismodell är obegriplig och kontraproduktiv och därför kan man även fortsättningsvis ladda för €0,49 när man använder sig av EnBW-kortet. Maingau-Energie har ju också ett standardpris på €0,35 som gäller överallt, även hos Iontiy. Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.Zalman3 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.
EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så kör de med ett sånt där abonnemang. Det var väl inte knutet till en enda bil?mati skrev:Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Ionitys laddnätverk
Ja just det. De har köpt en e-tron och tokutnyttjar den lägre taxan. Så är det säkert.Surfaren skrev:Eller så kör de med ett sånt där abonnemang. Det var väl inte knutet till en enda bil?mati skrev:Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.
Ändå ganska intressant att andra leverantörer fortsätter ta samma taxa som innan, trots att de troligen går back på det, bara för att visa att Ionity har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Mer förvirring, klickar man in på Ionity Södertälje hos Maingau så visar den priset 0.65€/kWhmati skrev:Det de säger är alltså att Ionitys prismodell är obegriplig och kontraproduktiv och därför kan man även fortsättningsvis ladda för €0,49 när man använder sig av EnBW-kortet. Maingau-Energie har ju också ett standardpris på €0,35 som gäller överallt, även hos Iontiy. Frågan är hur länge de kan upprätthålla detta pris. Jag antar att de i sin tur ändå betalar närmare €0,79 till Ionity.Zalman3 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... uenstiger/Ionitet kan inte riktigt förstå ilska över ny prissättning.
EnBW möjliggör laddning vid laddningsstationer för Ionity för € 0,49 i stället för € 0,79 per kWh.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.fth skrev:Mer förvirring, klickar man in på Ionity Södertälje hos Maingau så visar den priset 0.65€/kWh
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Det måste ju verka krångligt så att inte folk vill byta till elbil allt för snabbt. Den enda andra förklaringen jag kan komma på är att folket på Ionity är helt inkompetenta för det de nu valt att sysselsätta sig med.Rubiks skrev:Om man tyckte att laddbrickor och appar var rörigt för elbilsladdning så verkar det vara småpotatis mot förvirringen Ionity själva verkar sikta mot att leverera till sina kunder.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.mati skrev:Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.
Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?fth skrev:Ah, så laddar man på Ionity i "rätt" land så får man 0.35€ även om man är svensk alltså, det låter ju helt ok.mati skrev:Maingau-priset gäller bara i Tyskland. I Sverige har de ett rejält påslag av någon anledning. I Danmark ännu mer.
Detta är ett av alla de taggar och kort som jag har skaffat "just in case" men aldrig använt, men det kan ju då komma till användning om man får för sig att ladda på Ionity någon gång.
Man undrar iofs lite vad Sverige, Österrike och Danmark har gjort Maingau för ont?
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options