Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

För tro inte en sekund att ni inte betalat
För att få nyttja Teslas SuC..
Jag kan inte ladda hemma. Har gratis laddning.
Har tjänat ca 100.000kr på att kunna ladda gratis.

Men så har jag betalat mer än vad en ID4 kostar vid inköpet också.

Spännande att VW surrar om gratis laddning när man nästa år får V2G på sina bilar.
Screenshot_20210315-162714_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Matte »

Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Och vad har andra operatörer fått?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ReNewAble »

Matte skrev:
Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Och vad har andra operatörer fått?
Drygt 39mEUR från EU:

https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0064-w

De flesta andra har kunnat söka lokala bidrag i varje land.

Mig veterligt har Tesla inte tagit emot bidrag alls.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wheels »

Har tjänat ca 100.000kr på att kunna ladda gratis.
Hur många varv runt jorden är det
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Delägarna/partners i Ionity hade kanske två vägar att ta. Antingen införa månadskostnad för abonnemang eller lägga den kostnaden på nybilspriset likt Tesla.

Jag föredrar faktiskt alternativet man valt, den som väldigt sällan behöver snabbladda behöver inte betala för något som denne inte använder.
Det blir då upp till var och en om man vill teckna eller inte.

För tro inte en sekund att ni inte betalat
För att få nyttja Teslas SuC...
Håller med (delvis iaf.) att du kan nog ha rätt i detta.

Hade själv varit för snål att betala extra för detta vid bilköp (precis som du), och kanske lika för många andra misstänker jag. Men hade det varit så som Elon/Tesla valt att göra, så hade vi nog inte haft så fantastiskt fint och välutbyggt SuC-nät som idag. Hade förmodligen blivit en lika ljummen och misslyckad satsning som just Ionity. Därmed så hade inte Tesla haft den stora dragkraften på mig när jag köper elbil. De hade då tappar deras absolut överlägset största USP om de gjort på detta sättet, som alla andra.

Säljer troligen vår nuvarande M3 och köper ny BEV i veckan som kommer. Hade tidigare varit starkt inne på att lyxa till det lite, och gå på en Taycan eller e-tron GT (de enda VAG-bilar jag idag kan personligen tänka mig). Men SuC är den stora stötestenen som fäller avgörandet (inte priset på bilarna, eller effektivitet, infotainment, etc.), och som gör att vi i familjen bestämt oss för att det blir en ny Tesla igen. För oss är frånvaro av tillgång till ett så starkt laddnät som SuC en showstopper för oss.

Att de inte gjort så med SuC (att det skall vara självfinansierat, som tex. Ionity och alla andra laddnät), är väl just detta som gjort att SuC är så grymt bra och fantastiskt överlägset alla andra laddnät:

Bild

https://feber.se/bil/tesla-har-nu-over- ... ge/423432/
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ar-pa-gang
https://alltomelbil.se/tesla-firar-snab ... i-sverige/

Så någonstans tror jag att Elon/Tesla tänkt strategiskt rätt där när de valt att stötta uppbyggnaden av sitt laddnät med pengar från andra delar av bolaget.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Sofie »

Datzun skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?
Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
Det här med abonnemang är ett jäkla röveri för att knyta oinsatta kunder till sig. Och det fungerar bara eftersom den gemene konverterade fossilbilisten inte har koll på laddning och priserna. Det ser ju billigt ut med abonnemang, fast det är det inte.
Det andra som stör jag med Ionity är att de har fått massvis med skattepengar. Ändå så är de dyrare än alla andra.
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Du behöver snabbladda 868kWh/år för att komma ned till övriga operatörers pris utan abonnemang. BEE har med sitt laddabonnemang överlägset lägst pris, ned till 90öre/kWh. Själv gillar jag inte att bli knuten till abonnemang oavsett vad.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Jag kan inte ladda hemma. Har gratis laddning.
Har tjänat ca 100.000kr på att kunna ladda gratis.
VEM har gett dig 100.000kr för att du ska ladda gratis hemma?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Sofie skrev:
BEE har med sitt laddabonnemang överlägset lägst pris, ned till 90öre/kWh. Själv gillar jag inte att bli knuten till abonnemang oavsett vad.
För att kunna få bees priser neråt 90öre/kWh, så krävs det ju att de ska vara lediga och inte campas av teslor, som de i min närhet görs, så jag har sagt upp deras dyra avtal.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kan inte ladda hemma. Har gratis laddning.
Har tjänat ca 100.000kr på att kunna ladda gratis.
VEM har gett dig 100.000kr för att du ska ladda gratis hemma?
Sparat ca 100.000kr. :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar om detta är någon förbättring egentligen, ladda i ett annat land och bli debiterad i SEK direkt?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej e-tron Charging Service kund,

Vi skulle vilja passa på att informera dig om en uppdatering av vår e-tron Charging Service-tjänst:

Ladda utomlands och betala i din hemvaluta – vi kommer att sluta utfärda landsspecifika fakturor i utländsk valuta från och med april
Du behöver inte göra någonting. Ändringen träder i kraft automatiskt den 1 april 2021. Priserna förblir oförändrade och ditt avtal löper på som vanligt.

Betala för laddningar utomlands i din hemvaluta:

Alla utländska laddningshändelser kommer att konverteras till din hemvaluta från och med din apriltransaktion. Detta kommer att baseras på Europeiska centralbankens omräkningskurs för föregående bankdag, utan några ytterligare avgifter. Laddningsvillkoren och priserna som överenskommits med dig påverkas inte.

Detta ger dig följande fördelar:

Inga fler individuella fakturor i utländsk valuta per land.
En faktura med en månadsöversikt inkl. alla laddningsprocesser per land.
Betala en gång i månaden i din hemvaluta och slipp på så sätt eventuella konverteringsavgifter som din bank debiterar.
Samtidigt har vi också optimerat översikten över dina laddningshändelser så att du nu kan spåra dem ännu enklare.

Din månadsfaktura väntar på i kundportalen för e-tron Charging Service-tjänstensom vanligt.

Om du har några frågor, tveka inte att kontakta oss per +46 (0) 108848144 / kontakt-se@charging-service.audi.

Med vänlig hälsning

Ditt e-tron Charging Service-serviceteam
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Datzun skrev:
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Datzun skrev:
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.
Det är väl bara första året som abonnemanget kostar lite mindre med ID-bilarna, sen kostar det ca 200 för dem också.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
mati skrev:
Datzun skrev:
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.
Det är väl bara första året som abonnemanget kostar lite mindre med ID-bilarna, sen kostar det ca 200 för dem också.
Tror det är upp till 3 år om man vill.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Datzun skrev:
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.

Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Datzun skrev:
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.
Man säger ofta att de tradionella tillverkarna är dåliga på mjukvara, men med dessa abonnemang har de lyckats ganska bra att härma fulspelen som mjukvaruföretag ofta pysslar med.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Porsche bjuder på abonnemanget i 3 år, elen på Ionity kostar ca 3 kr/kWh att ladda vilket jag känner är en helt ok deal.
Största bristen hos Ionity är ju antalet "stationer" och laddare per station.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Datzun skrev:
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Det är ytterligare en sak som stör mig. Varför är abonnemangspriserna så vansinnigt olika? Om det nu absolut tvunget måste vara en abonnemangsmodell. Audis abonnemang är klart dyrast med närmare 200kr/månad. Porsches är mig veterligen billigast. Det blir alltså helt olika priser beroende på vilken bilmodell och -tillverkare jag har valt. Helt random prissättning, fast alla får exakt samma ström och samma "service". Tänk om det hade varit så för fossilbilar. Det finns inte en chans att någon hade tyckt att det är okej. Men elbilar är nåt nytt och då försöker tillverkarna att hitta på nya sätt att mjölka sina kunder på pengar. En säker intäkt utan motprestation. Jag är säker på att väldigt många tecknar av ren okunskap ett abonnemang trots att de egentligen inte snabbladdar särskilt ofta. Som sagt. En konverterad fossilbilist vet ju oftast inte hur sällan man egentligen behöver snabbladda.

Skulle vara intressant att se ägarandelarna i ionity. Att varje tillverkare har olika priser på sitt abonnemang har nog att göra med hur mycket de köpt in sig i själva ionity och hur många bilar den investeringen kan delas upp på. Investeringen ska hämtas tillbaka på något sätt (om man inte lägger den på bilens nypris).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
Och sen då? Ska man inte ha bil efter 3 år? Första gratisåret gäller ju bara en gång. Man får inget nytt gratisår när man köper en ny bil efter tre år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
Och sen då? Ska man inte ha bil efter 3 år? Första gratisåret gäller ju bara en gång. Man får inget nytt gratisår när man köper en ny bil efter tre år.
Då kan det ju passa att byta till en rymlig Porsche Macan electric med dragkrok och få tre gratis år till på Ionity ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Undrar om detta är någon förbättring egentligen, ladda i ett annat land och bli debiterad i SEK direkt?
Vet ej, men tänkte bara säga att jag tycker du fått till en riktigt snygg och stilig e-tron-logga! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fast Audi har ju ett första helt gratisår, så räknat på tre år blir det totalt 102:- per månad exkl moms.
Och sen då? Ska man inte ha bil efter 3 år? Första gratisåret gäller ju bara en gång. Man får inget nytt gratisår när man köper en ny bil efter tre år.
Då kan det ju passa att byta till en rymlig Porsche Macan electric med dragkrok och få tre gratis år till på Ionity ;)
Haha, bra idé. Eller så gör man det alla fossilbilstillverkare hoppas på, man inser att de där nymodigheterna med elbilar är skit och så återgår man till en fossilbil eftersom det är billigare. Jag är fortfarande tämligen övertygad om att det är precis det som är huvudsyftet med Ionitys prissättning. Man får aldrig glömma vem som äger Ionity och vilka bilar de tjänar mest pengar på. Elbilar bygger de bara för att slippa betala böter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

ReNewAble skrev:
Matte skrev:
Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Och vad har andra operatörer fått?
Drygt 39mEUR från EU:

https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0064-w

De flesta andra har kunnat söka lokala bidrag i varje land.

Mig veterligt har Tesla inte tagit emot bidrag alls.
Har de ens sökt bidrag? Jag tror ju inte någon bara ger dig pengar utan att ansöka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Planerar för lite Valborgsskidåkning och Ionityladdning.

Tänkte passa på och stämma av om ABRP räknar rätt med detta underlag.

Har jag missat något som borde vara med?
Resa.png
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

dfa skrev:
Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Åkte förbi ikväll och tittade nog, högt upp på ena sidan så är det Cirkle K's logga.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ReNewAble »

chaffis75 skrev:
ReNewAble skrev:
Matte skrev:
Hur mycket bidrag har ionity fått? Var finns källan?
Och vad har andra operatörer fått?
Drygt 39mEUR från EU:

https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0064-w

De flesta andra har kunnat söka lokala bidrag i varje land.

Mig veterligt har Tesla inte tagit emot bidrag alls.
Har de ens sökt bidrag? Jag tror ju inte någon bara ger dig pengar utan att ansöka.
Tror inte de kan få bidrag då kravet för att få det borde vara att det är öppet för alla. Tesla har valt sin egen väg vilket jag tycker är helt ok. Däremot så borde bidraget till t ex Ionity vara betingat av att de kan t ex inte ta mer än 20% över vad de ger till ägarföretagens bilar. Som det är nu så är modellen förkastlig att man tar emot bidrag och samtidigt hårt gynnar ägarföretagen.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar