Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
Om nu ägarna bakom Ionity verkligen hade velat ligga i framkant och främja en snabb övergång till elbilism så hade de givetvis inte ha gjort som de nu har. Att bygga ett nätverk som är förberett för 350 kW och 800V är väl inget fel med, trots att det idag i praktiken inte finns några bilar som kan utnyttja det. Det kostar säkert mer att uppgradera systemet senare än att redan nu bygga det man vet att man kommer att ha användning för inom en överskådlig framtid.
Men att ta dyrt betalt för att det i teorin går att ladda med 350 kW när inga bilar kan utnyttja det är ju hål i huvudet. I övrigt så har Mati och andra skrivit bra argument som jag instämmer i.
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
Redovisar tesla ekonomiskt resultat för varje enskild laddstation?
Det gör man inte, men Tesla säger att deras laddare ska bära sina egna kostnader.
Intressant är att allt fler elbilar har V2X.
Att få tillfälliga snabbladdare på en plats är enklast löst genom att köra dit en annan elbil med V2X.
Seres elbil med V2V kan ladda en annan bil med 40kW.
Med V2V-laddning kan du ladda andra elbilar direkt från batteriet.
Mycket användbart om du stöter på olyckliga förare i områden med dåliga laddningsmöjligheter. Laddare med upp till 40 Kwh.
SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare ombord och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabbladdning).
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)
Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.
Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.
Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.
I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.
I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.
Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.
För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
Jag förstår inte vad elabonnemang för 5-6 siffriga belopp i månaden har att göra med solceller och batterierna att göra?
Det att bygga solceller med bank gör jo att man slipper abonnemanget till en viss del, kanske man måste ha några kW in för regniga dagar, men syftet måste vara att undvika de dyra (överförings)avgifterna.
Vintern då? Ska vi inte köra bil då?
Läs sista meningen igen.
Om du har batterilager så behöver du inte 350kW in för att få 350kW ut.
Man kan även differentiera i pris, baserat på önskat ”hastighet”, men eftersom solen Ladder batterierna på sommaren, och elnätet slöladdar batterierna (om natten) på vintern, så är ett batteripaket avskrivit på få år mot ”5-6 siffriga belopp” i näthyra och andra avgifter till nätägaren.
Syftet är alltså att få ner priset med att undvika Den absurd (Onödigt) höga strömstyrkan/spänningen som behövs För att i dagsläget drifta en Ionity anläggning, och på så sett få ner prisen ut till konsument.
Om man tittar längre söderut, t.ex. vid E20 som går genom Eskilstuna/Strängnäs, där det råder säljstopp på hög effekt, blir det mycket svårare att ge några som helst rabatter eftersom elnätet måste byggas ut dyrt innan anslutning ens kan erbjudas.
Både Superchargern i Tindered och Kalmar vet jag blev försenade pga effektbrist. Kalmar körde dessutom inte på full effekt första månaderna enligt Kalmar Energi.
Det är självklart att det inte funkar med solceller och batteribackup i Sverige. Vintertid ger solen i princip inget alls och batteribackup kan på marginalen kapa en topp men om man vill låta bilarna kunna ladda full effekt på samtliga laddare så kommer det krävas stor batteribackup, särskilt på stationer med fler än 8-10 laddare. Samma effekt måste ändå finnas där och därmed finns de fasta kostnaderna också.
Ionity har valt en premiumlösning i och med 800V och 350kW även ifall de snålar in på allt annat. Det är ett idiotiskt val då ingen bil klarar av detta. Stationerna blir därmed dyrare i installation och drift till ingen nytta. Kombinerar man detta med att de som ska ladda på stationerna ska stå för denna extrakostnad blir det än mer idiotiskt.
Alla Teslas stationer går inte med vinst. Sedan är frågan också vad Tesla menar med vinst. Varje station är ju en reklampelare för Tesla och ett starkt köpargument. Ganska säker på att stationerna "får betalt" för detta när man ser till att hela nätverket skall vara självbärande inom Tesla Inc. Ganska säker också på att en ny station inte är finansiellt lönsam första åren.
Drömmar om V2G/V2V på Teslas bilar är inget annat än spekulationer som inte bygger på någon fakta. Finns inget som tyder på att Tesla kommer att ha V2V eller V2G på några av sina framtida fordon. De har varken hårdvara eller mjukvara för detta idag.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.
Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.
Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Ionity har aldrig hävdat att dom ska bli folk-ladd-nätverket eller nån prisutmanare. Hade dom lagt sig på 1,50 kr/kWh så skulle andra laddnätverket istället klaga att dom slås ut av EU bidrag.
Ionity har sagt att dom ska bygga ett premiumnätverk och dom har byggt ett premiumnätverk. Effekt är premium på dagens elmarknad. Som sagt, take it or leave it.
Tror det är svårt att take it or leave it när som många säger detta ska vara det bidrags och tillverkarfinansierade laddnätverket som EU betalar pengar till för att snabba på omställningen. Din resturangjämförelsemhaltar lite då ingen kan nyttja ”premium” funktionen. Om du ska jämföra med en resturang är det väl snarare som att de lagar till 50 hamburgare som alla måste ätas upp av dig inom en timme, annars kastas de, men du betalar för alla ändå. Visst det finns kanske någon som kan trycka i sig 20-30 st men även för tävlingsätarna (läs Taycan) så vaskar de 20 burgare. För den lilla tjejen som ville ha en (Leaf) vaskar de 45st. Det är inget premium med vaskning, bara korkat.
Läs sista meningen igen.
Om du har batterilager så behöver du inte 350kW in för att få 350kW ut.
Man kan även differentiera i pris, baserat på önskat ”hastighet”, men eftersom solen Ladder batterierna på sommaren, och elnätet slöladdar batterierna (om natten) på vintern, så är ett batteripaket avskrivit på få år mot ”5-6 siffriga belopp” i näthyra och andra avgifter till nätägaren.
Syftet är alltså att få ner priset med att undvika Den absurd (Onödigt) höga strömstyrkan/spänningen som behövs För att i dagsläget drifta en Ionity anläggning, och på så sett få ner prisen ut till konsument.
Det är lätt att förstå vad du menar, tycker jag, men jag skulle vilja se en grov kalkyl på hur stort batterilager som krävs, hur mycket det kostar och ställa detta i relation till förväntad användning av laddstationen, så det går att se vilken avskrivningstid som kan förväntas.
Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW.
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands.
Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig.
Redovisar tesla ekonomiskt resultat för varje enskild laddstation?
Det gör man inte, men Tesla säger att deras laddare ska bära sina egna kostnader.
Intressant är att allt fler elbilar har V2X.
Att få tillfälliga snabbladdare på en plats är enklast löst genom att köra dit en annan elbil med V2X.
Seres elbil med V2V kan ladda en annan bil med 40kW.
Med V2V-laddning kan du ladda andra elbilar direkt från batteriet.
Mycket användbart om du stöter på olyckliga förare i områden med dåliga laddningsmöjligheter. Laddare med upp till 40 Kwh.
SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare ombord och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabbladdning).
Kan tänka mig att en Tesla Cybertruck kan ha V2V på 250kW!
Och en Tesla Semi med 1000kWh batteri, ha V2V på 4x250kW!!!
Menar du att Tesla vid varje SuperCharger ska ställa en Cybertruck eller Semi som endast används för att minska toppeffekterna eller ska någon med en Cybertruck köra till superchargern och ladda ur sina batterier om det finns några som vill snabbladda? Jag tycker några powerpack eller ett megapack är en betydligt bättre läsning i så fall.
Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Förklara för mig då hur Tesla kan ha 40st V3 250kW snabbladdare i Liertoppen i Norge och ta 1,70NOK per kWh och dessutom gå med vinst!
40x250kW blir 10MW! Visserligen har de batteribackup, men om Tesla kan, varför kan inte Ionity?
Källa på att dom går med vinst? SuC har aldrig gått med vinst och ska inte gå med vinst. Om V2 inte genererar vinst, varifrån kommer slutsatsen att V3 genererar vinst?
Gick Ionity med vinst när dom erbjöd laddning för 8€? Som jag skrev på förra sidan, Tesla tar nuvaranade pris under utbyggnaden av V3 som erbjudande. När V3 är etablerat kommer V3 priset höjas.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Menar du då att min Superb diesel är premium i Sverige? Bilen klarar 216km/h och då måste den vara premium fast man inte får köra fortare en 120 km/h i Sverige. Tack då har ja premium bil.
Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Menar du då att min Superb diesel är premium i Sverige? Bilen klarar 216km/h och då måste den vara premium fast man inte får köra fortare en 120 km/h i Sverige. Tack då har ja premium bil.
Premium är väll ändå när det är i den övre klassen jämfört med det normala i klassen. Skulle vilja påstå att 216 km/h knappast är premium jämfört med andra bilar. Har du dock en bil som klarar 300 km/h så har du köpt något som har mer kraft än vad du behöver.
Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Menar du då att min Superb diesel är premium i Sverige? Bilen klarar 216km/h och då måste den vara premium fast man inte får köra fortare en 120 km/h i Sverige. Tack då har ja premium bil.
Premium är väll ändå när det är i den övre klassen jämfört med det normala i klassen. Skulle vilja påstå att 216 km/h knappast är premium jämfört med andra bilar. Har du dock en bil som klarar 300 km/h så har du köpt något som har mer kraft än vad du behöver.
En definition på premium som jag tycker stämmer är att det är när en tillverkare kan börja ta betalt för immateriella egenskaper. Till viss del design men också varumärke (status och image).
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Visserligen citerar du mitt inlägg, men du verkar inte ha läst det, eller så väljer du att inte vilja förstå det. För jag tror ärligt talat att jag har för en gångs skull uttryckt mig ganska begripligt.
Jag vill inte ha laddningen för halva priset för att jag inte gillar Ionity eller nåt. Jag tänker helt enkelt inte betala för en tjänst som jag inte får (eller kan få) eftersom ingen av mina två elbilar kan ladda med 350kW. Inte ens nära. Hur kan vi ens med säkerhet veta att laddarna kan leverera 350kW? Det finns inte en enda bil på planeten som man skulle kunna använda för att testa det.
Och om det nu är effekten som kostar så mycket, varför betalar jag samma pris med en e-Golf som bara laddar med 35-40kW? Är det rimligt?
Tar en bensinmack samma pris för alla sorters drivmedel, och det är alltid det dyraste som bestämmer priset? Nä, såklart inte, och ingen människa med vett i huvudet skulle acceptera det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Visserligen citerar du mitt inlägg, men du verkar inte ha läst det, eller så väljer du att inte vilja förstå det. För jag tror ärligt talat att jag har för en gångs skull uttryckt mig ganska begripligt.
Jag vill inte ha laddningen för halva priset för att jag inte gillar Ionity eller nåt. Jag tänker helt enkelt inte betala för en tjänst som jag inte får (eller kan få) eftersom ingen av mina två elbilar kan ladda med 350kW. Inte ens nära. Hur kan vi ens med säkerhet veta att laddarna kan leverera 350kW? Det finns inte en enda bil på planeten som man skulle kunna använda för att testa det.
Och om det nu är effekten som kostar så mycket, varför betalar jag samma pris med en e-Golf som bara laddar med 35-40kW? Är det rimligt?
Tar en bensinmack samma pris för alla sorters drivmedel, och det är alltid det dyraste som bestämmer priset? Nä, såklart inte, och ingen människa med vett i huvudet skulle acceptera det heller.
Man är inte tvingad till att använda Ionity. Är de så dumma att de bygger stationer med mycket dyrare laddare och med mycket högre effekt än vad marknaden efterfrågar och sedan sätter priset för laddning på dessa stationer som om bilar kunde nyttja tekniken så lär det inte vara en framgångssaga. Själva elen som bilarna får är dock en mycket liten del i kostnaderna för att få elen i bilarna.
Detta gör dock inte Ionity till mindre premium, snarare tvärtom eftersom det aldrig lär bli kö på deras laddare så länge Ionity står fast och stationerna finns kvar. Det är helt upp till potentiella kunder att välja att ladda vid Ionity eller inte ladda där. Visst är det surt att man som skattebetalare har varit med och stöttat idiotin. Dessa pengar hade gjort mycket större nytta till annat, tex fler laddare med max 175 kW istället för färre med 800V 350kW om inte annat.
Ska jag spekulera misstänker jag att projektet kommer att avslutas när villkoren för bidragen är uppfyllda och sedan kommer något nytt. Nätverket kanske säljs till någon annan befintlig aktör som har bättre koll på marknaden men Ionity har väl på sätt och vis uppfyllt allt som ägarna önskat misstänker jag.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Jag tror att tidigare Tesla ägare inte har förstått vilken premium laddning Tesla har haft.
Tidigare med ostrypt laddeffekt och få bilar på SuC har det laddat på riktigt bra.
Med fri SuC kan nog även känslan bli att det är gratis.
Då känns Ionity dyr.
Jag som kämpat med sega BEE laddare med kö, och som gett runt 40 kW till priset 5,00 sek per kWh tycker istället det känns väldigt lyxigt.
De 60 sekunder det tar innan Ionity börjar ladda spelar inte så stor roll tycker jag. Men det borde kunna gå snabbare.
Jag har en 100D med fri SuC. Låg på 141 kW i Markaryd i en bra stund senast trots att jag rullade in med 20% SOC. På en halvtimmes glasspaus gick det från 20% till 76% SOC. Mycket mer än jag behövde.
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Precis, det finns nog inte många vanliga människor som vill betala detta. Och om nu Ionity är tänkt att vara en premiumleverantör för några få utvalda så får jag erkänna att jag har totalt missuppfattat det hela. Jag trodde i min enfald att Ionity har skapats för att ge gemene man möjlighet att använda en elbil på långresor, ungefär så som man kör med en fossilbil och så som Tesla gör med sitt supercharger nätverk. Att det skulle bli en svindyr premiumtjänst som inte riktar sig till allmänheten utan bara till ett fåtal premiumkunder som inte bryr sig om vad det kostar framgick liksom inte i deras marknadsföring, och det gör det fortfarande inte.
Initialt påstod Ionity att snabbladdning hos dem skulle kosta ungefär lika mycket som att tanka. Då tyckte alla redan att det lät dyrt. I verkligheten blev det dock en helt annan prisbild, för annars hade priserna legat nånstans runt 5 kr/kWh idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Precis, det finns nog inte många vanliga människor som vill betala detta. Och om nu Ionity är tänkt att vara en premiumleverantör för några få utvalda så får jag erkänna att jag har totalt missuppfattat det hela. Jag trodde i min enfald att Ionity har skapats för att ge gemene man möjlighet att använda en elbil på långresor, ungefär så som man kör med en fossilbil och så som Tesla gör med sitt supercharger nätverk. Att det skulle bli en svindyr premiumtjänst som inte riktar sig till allmänheten utan bara till ett fåtal premiumkunder som inte bryr sig om vad det kostar framgick liksom inte i deras marknadsföring, och det gör det fortfarande inte.
Initialt påstod Ionity att snabbladdning hos dem skulle kosta ungefär lika mycket som att tanka. Då tyckte alla redan att det lät dyrt. I verkligheten blev det dock en helt annan prisbild, för annars hade priserna legat nånstans runt 5 kr/kWh idag.
Fast om du inte har fri SuC så... Jämfört med att ladda på Bee och deras 50kW-laddare för 5:-/kWh så är det nog värt pengarna faktiskt.