Det här är ju helt enligt förväntan, förstår inte varför folk blir förvånade.
Och det är väl ingen större hemlighet att tyska biltillverkare kommer ge kraftiga rabatter på Ionity laddning när dom säljer sina egna bilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Då blir den hittills svindyra e-tron charging service plötsligt ett billigt alternativ. Trots den höga månadskostnaden på 199kr.
Det krävs bara 38kWh/månad för att det ska börja löna sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lär ju knappast säljas en ny bil från ”ionitygruppen” där det inte blir någon form av ”rabatterat erbjudande” ihop med bilköpet. Så det är väldigt förväntat skulle jag säga.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Jag har på senare tid kommit fram till att om du inte är entusiast eller fanatiskt märkestrogen så är det Tesla som gäller. Åtminstone om du tänker åka lägre sträckor från hemmet. För de som inte väljer Tesla så är det alltså 8,70kr\kWh eller annars är det 50 kW som gäller?
Om jag förstår det rätt så måste du ha ett abonnemang som kostar 200 kr för att tanka för 3,5kr/kWh..
Vad finns det för alternativ till IONITY?
Kanske lite förhastat men funderar på att undersöka möjligheten att avbryta beställningen.. inte skrivit på än...
Första året är grundavgiften gratis. Sen kostar det 199kr/månad, oavsett om du laddar eller inte. Jag har aldrig teckat abonnemang eftersom jag anser att det är för dyrt ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
De vore ju dumma annars. Blir lite tungt för de som inte är med. En EQC eller E-Tron blir ju mer eftertraktade än en Polestar eller I-Pace. Iaf för mig. Blir ju 10-15:-/mil i skillnad.
En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
Det är en fri marknad och vem som helst får bygga laddnätverk. Snart kommer väl Circle-K och OKQ8 med sina prislistor och det blir förhoppningsvis lite billigare. Ionity är i grundet inte ett öppet nätverk utan sponsrat och byggt av tyska biltillverkare för tyska elbilar. Finns ett motsvarande nätverk byggt av en amerikansk biltillverkare för amerikanska elbilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Jag har på senare tid kommit fram till att om du inte är entusiast eller fanatiskt märkestrogen så är det Tesla som gäller. Åtminstone om du tänker åka lägre sträckor från hemmet. För de som inte väljer Tesla så är det alltså 8,70kr\kWh eller annars är det 50 kW som gäller?
Vi får se om de andra operatörerna anpassar sina priser nu. Fortum tar ju t.ex. 2,50 per minut eller nåt sånt, oavsett effekt. Det är väldigt billigt i jämförelse. Bee kostar 5 kr/kWh, dyrast hittills, inte nu längre. Vissa laddare är fortfarande helt gratis, även HPC:er.
Jobbigt är det framförallt för alla stackare som inte kan ladda hemma eller de som kör väldigt mycket och måste snabbladda ofta. Och de som har köpt en elbil för att spara pengar, vilket då kanske inte nödvändigtvis är en Tesla utan kanske en e-Niro eller Ioniq, måste alltså plötsligt räkna med en elräkning som överstiger den tidigare dieselräkningen med råge.
Det är billigt att köra elbil. Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
Det är en fri marknad och vem som helst får bygga laddnätverk. Snart kommer väl Circle-K och OKQ8 med sina prislistor och det blir förhoppningsvis lite billigare. Ionity är i grundet inte ett öppet nätverk utan sponsrat och byggt av tyska biltillverkare för tyska elbilar. Finns ett motsvarande nätverk byggt av en amerikansk biltillverkare för amerikanska elbilar.
Hyundai/Kia har väl gått med också. Men de har väl inget färdigt abb?
Volvo/Polestar borde få arslet ur vagnen och gå med ASAP. Annars får de nog lite svårare att få kunder att lägga order.
Om jag förstår det rätt så måste du ha ett abonnemang som kostar 200 kr för att tanka för 3,5kr/kWh..
Vad finns det för alternativ till IONITY?
Kanske lite förhastat men funderar på att undersöka möjligheten att avbryta beställningen.. inte skrivit på än...
Övriga Circle K laddare? Enstaka 50/100kW stolpar?
Gör man färre långresor på ett år så får man nog hålla sig till dom.. ska det vara värt en årsavgift på 2400 kr så får man köra bra mycket. Kan absolut köpa att man vill få bort andra märken (tesla, eller bilar med lägre laddhastighet) men tycker nog att de märkena som står bakom ionity borde tanka för 3,5kr/kWh utan årsavgift. (Även efter år 1..
Jag har på senare tid kommit fram till att om du inte är entusiast eller fanatiskt märkestrogen så är det Tesla som gäller. Åtminstone om du tänker åka lägre sträckor från hemmet. För de som inte väljer Tesla så är det alltså 8,70kr\kWh eller annars är det 50 kW som gäller?
Vi får se om de andra operatörerna anpassar sina priser nu. Fortum tar ju t.ex. 2,50 per minut eller nåt sånt, oavsett effekt. Det är väldigt billigt i jämförelse. Bee kostar 5 kr/kWh, dyrast hittills, inte nu längre. Vissa laddare är fortfarande helt gratis, även HPC:er.
Jobbigt är det framförallt för alla stackare som inte kan ladda hemma eller de som kör väldigt mycket och måste snabbladda ofta. Och de som har köpt en elbil för att spara pengar, vilket då kanske inte nödvändigtvis är en Tesla utan kanske en e-Niro eller Ioniq, måste alltså plötsligt räkna med en elräkning som överstiger den tidigare dieselräkningen med råge.
Det är billigt att köra elbil. Eller?
Jag skulle iofs inte bli särskilt förvånad om Tesla också höjer priserna snart. De har ju börjat ta betalt för vad HVAC drar nyligen tex.
3,5kr/kWh är nog inte orimligt.
Gratis SUC blir allt mer värt.
De där laddarna kommer att stå å damma tills de börjar leverera bilar med märkesrabatter. Bara några Etron-ägare som kommer använda dem närmaste året kan man tänka.
Varför höjer de nu? Måste nästan vara för att avskräcka några Volvo och Polestarköpare.
Kan man ju nästan lika gärna köpa ett bee abb. För 400:- / månad och ladda hur mycket man vill. Visst det är långsammare, men har man inte en Tesla eller Audi så är det inte så stor skillnad.
Gör man färre långresor på ett år så får man nog hålla sig till dom.. ska det vara värt en årsavgift på 2400 kr så får man köra bra mycket. Kan absolut köpa att man vill få bort andra märken (tesla, eller bilar med lägre laddhastighet) men tycker nog att de märkena som står bakom ionity borde tanka för 3,5kr/kWh utan årsavgift. (Även efter år 1..
Men alla märken som står bakom Ionity vill egentligen inte sälja några elbilar...
En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
Det är en fri marknad och vem som helst får bygga laddnätverk. Snart kommer väl Circle-K och OKQ8 med sina prislistor och det blir förhoppningsvis lite billigare. Ionity är i grundet inte ett öppet nätverk utan sponsrat och byggt av tyska biltillverkare för tyska elbilar. Finns ett motsvarande nätverk byggt av en amerikansk biltillverkare för amerikanska elbilar.
En fri marknad, oh really? I Europa och USA har vi en i allra högsta grad reglerad marknad. Det finns väldigt tydliga konkurrensregler, regler mot monopol osv. Hade det varit en fri marknad, tror du då att roaming-avgiften hade tagits bort? Du menar att det inte finns regler för handel osv?
Teslas laddnätverk är väl knappast ett bevis för något? EU ville att alla bilar ska ha CCS och det ska finnas på laddstationer, woops så finns det CCS på alla superchargers. Det är skillnad på en liten nisch och när det blir systemkritiskt. Ingen hade brytt sig om roaming om det fanns 100 000 telefoner i Europa. Då hade det inte kommit någon lagstiftning. Det kan mycket väl komma lagstiftning i framtiden att man inte får skapa laddstationer som utesluter vissa bilmärken. Hade Ionity byggt upp ett fullskaligt nätverk i Europa, och varit den enda aktören, och så hade alla i Europa köpt elbilar och sen hade de bestämt att inga andra än Audi, VW, BMW och MB fått ladda där hade de åkt dit så det sjunger om det i EU:s domstolar.