Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Ionity vill låsa upp kunden i 12 månaders abonnemang för att man ska kunna få billigare laddning.
Tesla Björn har räknat på vad det får för konsekvenser.



Dom stora förlorarna är Tesla folk som inte har abonnemang och som får betala dyrt per kWh de få gånger de använder Ionity.

Och som Norrlänning som ogärna vill betala för ett abonnemang hos Ionity, när man bara kan använda Ionity på i juli på Europa semestern.

De stora förlorarna är Jaguar, Volvo, Polestar, Nissan, Renault... Och framförallt, de som inte kan ladda hemma och/eller kör mycket på ett sätt som kräver snabbladdning.

Jag har även en BMW i3 och jag har då inte blivit erbjuden några billigare priser på grund av det trots att BMW är en av de som äger Ionity. Det enda exemplet jag hört talas om är det där Audi-abonnemanget som man börjar gå plus på först efter 282 kWh. Vilket är något jag faktiskt inte kommer upp i per år om vi skippar Europa-resan.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vilka elbilstillverkare förutom Tesla är inte med i IONITY?

Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)

Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag har även en BMW i3 och jag har då inte blivit erbjuden några billigare priser på grund av det trots att BMW är en av de som äger Ionity. Det enda exemplet jag hört talas om är det där Audi-abonnemanget som man börjar gå plus på först efter 282 kWh. Vilket är något jag faktiskt inte kommer upp i per år om vi skippar Europa-resan.
Samma sak för oss med e-Golfen. Den har precis som din i3 visserligen ingen större glädje av Ionitys höga laddeffekt, men det är ju ändå en VW. Och den omtalade VW We Charge service finns ju bara som koncept, men inte i verkligheten. I dagsläget är det bara e-tron som har någon form av "rabatt" hos Ionity, förutsatt att man är beredd att teckna ett dyrt abonnemang.
Jag har ett laddkort från tyska Maingau Energie som fungerar nästan överallt, "Einfach Strom Laden", som jag aldrig har använt. Men det är ett ganska förmånligt kort utan månadsavgift, även om man inte är kund hos Maingau Energie, vilket man ju inte kan bli när man bor i Sverige. De säger att de i dagsläget inte planerar att anpassa priserna för laddning hos Ionity. I Tyskland kostar det 0.35€/kWh och det är ju förhållandevis billigt.
Tyvärr tar de ett jävla påslag just i Sverige så att man hamnar på 0.65€/kWh. I Danmark blir det till och med 0.95€. Det blir en del trixande framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
Vilka elbilstillverkare förutom Tesla är inte med i IONITY?

Dessa kan man alltså inte ladda på Tesla SuC och får betala fullpris på IONITY, eller har några elbolag gått med i IONITY och ger sina kunder rabatt?
Ionity ägs av VW-gruppen, BMW, Mercedes, Ford och numera även Hyundai. Men det betyder inte att ägarna till bilar av dessa märken laddar billigare hos Ionity. Det är väl tanken att det ska finnas olika former av rabatter när man köper en ny elbil. T.ex. så ska en VW ID.3 komma med en gratis pott på 2000kWh, alltså 1000 mil eller så. Men om laddning därefter blir billigare än för andra elbilar säger de inget om. Troligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

EnTraktor skrev:
point1 skrev:
EnTraktor skrev:
point1 skrev:
En tanke bara på dessa abonnemangsavgifter för laddnätverk, hur länge kommer det hålla innan EU lackar ur och förbjuder detta? Låt säga att Shell, OKQ8 och Circle K skulle börja med en abbonemangsavgift för att man ska kunna tanka, annars blir priset mångdubbelt? Det skulle ju bli ramaskri. Det blir ju knappast speciellt bra för infrastrukturen om man varje bilist måste ha 5 olika laddkort med fasta kostnader per månad på 200*5. Det är ju ett ickeproblem för Tesla-ägare, men jag tänker mig att i framtiden lär ju EU och USA försöka motverka den här typen av affärsmetoder. De brukar ju inte se med speciellt blida ögon på den här typen av inlåsningseffekter (typ roaming-kostnader, Microsoft som försökte konkurrera ut alla mjukvaruföretag med deras egna webbläsare osv).
Det är en fri marknad och vem som helst får bygga laddnätverk. Snart kommer väl Circle-K och OKQ8 med sina prislistor och det blir förhoppningsvis lite billigare. Ionity är i grundet inte ett öppet nätverk utan sponsrat och byggt av tyska biltillverkare för tyska elbilar. Finns ett motsvarande nätverk byggt av en amerikansk biltillverkare för amerikanska elbilar.
En fri marknad, oh really? I Europa och USA har vi en i allra högsta grad reglerad marknad. Det finns väldigt tydliga konkurrensregler, regler mot monopol osv. Hade det varit en fri marknad, tror du då att roaming-avgiften hade tagits bort? Du menar att det inte finns regler för handel osv?

Teslas laddnätverk är väl knappast ett bevis för något? EU ville att alla bilar ska ha CCS och det ska finnas på laddstationer, woops så finns det CCS på alla superchargers. Det är skillnad på en liten nisch och när det blir systemkritiskt. Ingen hade brytt sig om roaming om det fanns 100 000 telefoner i Europa. Då hade det inte kommit någon lagstiftning. Det kan mycket väl komma lagstiftning i framtiden att man inte får skapa laddstationer som utesluter vissa bilmärken. Hade Ionity byggt upp ett fullskaligt nätverk i Europa, och varit den enda aktören, och så hade alla i Europa köpt elbilar och sen hade de bestämt att inga andra än Audi, VW, BMW och MB fått ladda där hade de åkt dit så det sjunger om det i EU:s domstolar.
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Snark...

"In the European Union according to Directive 2014/94/EU[28] all high-power DC charging points installed after November 18, 2017 shall be equipped for interoperability purposes at least with Combo 2 connectors."

Även om det hade varit så som du säger, är det ju inte relevant för diskussionen om en fri marknad / reglering. Är ju rätt uppenbart att vi har en reglerad marknad.

Ionitys nya affärsmodell rimmar nog rätt illa med detta:
Skärmklipp.PNG
Från samma EU direktiv, så om de till exempel skulle vägra andra tillverkare typ Volvo från att ladda till samma pris så lär det inte hålla i en eventuell rättegång.
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?
Skillnaden är att det inte med automatik är billigare för en VW/BMW/Mercedes/Ford/Hyundai att ladda hos Ionity. De betalar standardmässigt samma pris som alla andra. Jag kan teckna ett abonnemang för min e-tron som gör det billigare per kWh, men det kostar en fast avgift per månad istället, vilket gör det ändå ointressant för mig. Och för e-Golfen har jag ingen sådan möjlighet alls. Och alla som äger en Hyundai Ioniq, som faktiskt kan dra nytta av Ionitys höga laddeffekt, kan inte heller få det billigare. Det är alltså lika dyrt att ladda som för en Teslaägare.
Jag räknade precis på det för min del om jag åker till Tyskland en gång om året, och det är enda gången jag använder Ionity. Ganska realistiskt för min del.
200 mil tur och retur. Jag kan dra av 2x25 mil när jag startar med fullt batteri. Det blir 150 mil hos Ionity. Jag ränkar med en ganska moderat förbrukning på 25kWh/100km. På sommarn hamnade jag där. Det blir 375kWh.

375 kWh * 8,70 SEK/kWh = 3263 SEK.

Med abonnemang blir det

375 kWh * 3,50 SEK/kWh + 2388 SEK/år = 3700 SEK.

Det blir alltså dyrare med abonnemang om man bara åker en gång.

Diesel med ett snittpris Sverige (17 SEK/liter) och Tyskland (13 SEK/liter):
200 mil * 0,5 liter/mil * 15 SEK / liter = 1500 SEK.

Man måste alltså ha en dieselbil som slurpar i sig 1,5 liter milen för att elbilen ska bli billigare. Typ en lastbil. :shock: :?
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?
Skillnaden är att det inte med automatik är billigare för en VW/BMW/Mercedes/Ford/Hyundai att ladda hos Ionity. De betalar standardmässigt samma pris som alla andra. Jag kan teckna ett abonnemang för min e-tron som gör det billigare per kWh, men det kostar en fast avgift per månad istället, vilket gör det ändå ointressant för mig. Och för e-Golfen har jag ingen sådan möjlighet alls. Och alla som äger en Hyundai Ioniq, som faktiskt kan dra nytta av Ionitys höga laddeffekt, kan inte heller få det billigare. Det är alltså lika dyrt att ladda som för en Teslaägare.
Jag räknade precis på det för min del om jag åker till Tyskland en gång om året, och det är enda gången jag använder Ionity. Ganska realistiskt för min del.
200 mil tur och retur. Jag kan dra av 2x25 mil när jag startar med fullt batteri. Det blir 150 mil hos Ionity. Jag ränkar med en ganska moderat förbrukning på 25kWh/100km. På sommarn hamnade jag där. Det blir 375kWh.

375 kWh * 8,70 SEK/kWh = 3263 SEK.

Med abonnemang blir det

375 kWh * 3,50 SEK/kWh + 2388 SEK/år = 3700 SEK.

Det blir alltså dyrare med abonnemang om man bara åker en gång.

Diesel med ett snittpris Sverige (17 SEK/liter) och Tyskland (13 SEK/liter):
200 mil * 0,5 liter/mil * 15 SEK / liter = 1500 SEK.

Man måste alltså ha en dieselbil som slurpar i sig 1,5 liter milen för att elbilen ska bli billigare. Typ en lastbil. :shock: :?
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?

1,5 liter är inte så farligt, det var vad min Volvo XC60 T8 drog på min sommarsemester med 3 cyklar på taket och 3 på dragkroken ;) Runt 1,5-1,6 motorväg.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

jajaja...

men du är miljvänlig, det kostar alltid pengar. Det är det värt! betala för att få ett rent samvete....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Är det inte rimligt att tro att dom inblandade biltillverkarna kommer erbjuda förmånlig laddning till sina kunder? Precis som tesla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Men här har man gjort dubbelfel.
Man har alltså koll så att inte "fel" bil laddar hos Ionity.
Men att bara stoppa i sladden och ladda och få en faktura i slutet av månaden, det går inte?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av loftux »

Mickep skrev:
jajaja...

men du är miljvänlig, det kostar alltid pengar. Det är det värt! betala för att få ett rent samvete....
Inte säker på om du försöker vara ironisk...
Tyvärr är det många som inte har råd att vara miljömedvetna på detta sätt. Det man räknar är kronor in/ut i dagsläget för att klara månaden. När argumentet varit att det iallafall är billigare med löpande kostnaderna, då bilen är så dyr i inköp, så faller detta nu. Ja, många av oss vet att man inte är tvungen att använda Ionity och kan ladda hemma till låg kostnad. Tidingarna kommer dock använda detta pris i sina jämförelse. Vilket kommer fördröja omställningen. Om man vill vara konspiratorisk så kanske det är ägarna till Ionitys avsikt.

Så man får hoppas tex OkQ8 får en vettig prissättning, och att tex Bee satsar på ett antal laddare som klarar mer än 50Kw.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Är det inte rimligt att tro att dom inblandade biltillverkarna kommer erbjuda förmånlig laddning till sina kunder? Precis som tesla.
Lär de garanterat göra, det lär även finnas aktörer som Plugsurfing där det är billigare också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Ionity använder i dagsläget inte någon automatisk identifiering av bilen via CCS-kontakten, det är ju en av orsakerna till att användarvänligheten är så usel (lyssna på utläggningen i senaste Bilar med sladd om detta så får du en kul stund :) ).

Det bör alltså gå att dela ett abonnemang i dagsläget om man skulle vilja, jag tycker nog att det skulle vara rätt meckigt, skulle man swisha varandra rätt belopp vid varje laddning då?
Det tror jag få är intresserade av att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

fth skrev:
mati skrev:
point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Ionity använder i dagsläget inte någon automatisk identifiering av bilen via CCS-kontakten, det är ju en av orsakerna till att användarvänligheten är så usel (lyssna på utläggningen i senaste Bilar med sladd om detta så får du en kul stund :) ).

Det bör alltså gå att dela ett abonnemang i dagsläget om man skulle vilja, jag tycker nog att det skulle vara rätt meckigt, skulle man swisha varandra rätt belopp vid varje laddning då?
Det tror jag få är intresserade av att göra.

/fth
Fördelen hade väl främst varit att mati skulle sluppit ha två abonnemang, ett för e-golf ett för e-tron.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
mati skrev:
point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Ionity använder i dagsläget inte någon automatisk identifiering av bilen via CCS-kontakten, det är ju en av orsakerna till att användarvänligheten är så usel (lyssna på utläggningen i senaste Bilar med sladd om detta så får du en kul stund :) ).

Det bör alltså gå att dela ett abonnemang i dagsläget om man skulle vilja, jag tycker nog att det skulle vara rätt meckigt, skulle man swisha varandra rätt belopp vid varje laddning då?
Det tror jag få är intresserade av att göra.

/fth
Det öppnar åtminstone för "familje"-abonnemang. Något som säkert lär komma framöver då man får ordning på individ-hanteringen av bilar.

Allt lyser igenom som rätt omoget och osynkat med flera aktörer som inte helt snackar. Vore intressant att ta ett besök hos en VW-säljare och se hur de svarar och om de vet mer om framtiden och Ionity. Vore lämplig diskussion för en ID3-reservist. Gissningsvis så har de inte en aning om vad som händer efter de "gratis" 2000kWh som verkar inkluderas i köp.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)

Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)

Att SuC "kostade" 20 tusen är väl bara något som någon dragit ur r*ven? Dessutom finns väl ingen gräns på 8 år?
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?

Att även de som ingår i nätverket får betala dyrt? Finns en enda bil där man kan få rabatt och det är E-Tron. Nån som vet vad Mercedes säger om EQC och Ionity-laddning? Och stackars de som har köpt en I-Pace. De måste ju verkligen hoppas på att det kommer en billigare konkurrent.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

loftux skrev:
Mickep skrev:
jajaja...

men du är miljvänlig, det kostar alltid pengar. Det är det värt! betala för att få ett rent samvete....
Inte säker på om du försöker vara ironisk...
Tyvärr är det många som inte har råd att vara miljömedvetna på detta sätt. Det man räknar är kronor in/ut i dagsläget för att klara månaden. När argumentet varit att det iallafall är billigare med löpande kostnaderna, då bilen är så dyr i inköp, så faller detta nu. Ja, många av oss vet att man inte är tvungen att använda Ionity och kan ladda hemma till låg kostnad. Tidingarna kommer dock använda detta pris i sina jämförelse. Vilket kommer fördröja omställningen. Om man vill vara konspiratorisk så kanske det är ägarna till Ionitys avsikt.

Så man får hoppas tex OkQ8 får en vettig prissättning, och att tex Bee satsar på ett antal laddare som klarar mer än 50Kw.
Ja, fast man kanske bara använder snabbladdning till 5-10% av totala sträckan. Resterande 90-95% av elen köper man mycket billigare. Så totala kostnaden för bränslet på årsbasis blir ändå mycket lägre för de flesta.

Detta är dock ett gigantiskt pedagogiskt problem eftersom de flesta fossilförespråkare inte kan tänka om. De ser framför sig exakt samma användningsmönster som de har med sin fossilbil. När "tanken" är tom åker man och "tankar". De är också väldigt fokuserade på långresor i sitt tankesätt. När de tänker på bilen så är det väl det de ser framför sig. Att vardagsmilen är många fler är en bild man inte får upp i huvudet.

I vilket fall så sänder det absolut fel signaler. (rätt signaler om man vill fortsätta sälja fossilbilar) Trots att det inte berör mig det minsta, mer än att det kanske blir mer trängsel på SuC, så får det mig att tappa tron på elbilar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Mickep skrev:
Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)

Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)

Att SuC "kostade" 20 tusen är väl bara något som någon dragit ur r*ven? Dessutom finns väl ingen gräns på 8 år?
Knappast draget ur röven.

När man köpte Model S i tidigt skede så kostade det 20k om man ville ha tillgång till SuC. På toppmodellerna med störst batter 85 och P85 kunde man dock inte välja bort SuC så där var det bara att betal de 20k det kostade.

Men la man 20k vid bilköpet så gäller det hela bilens livslängd, så det finns ingen begränsning på 8 år.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
I vilket fall så sänder det absolut fel signaler. (rätt signaler om man vill fortsätta sälja fossilbilar) Trots att det inte berör mig det minsta, mer än att det kanske blir mer trängsel på SuC, så får det mig att tappa tron på elbilar.
Exakt vad de som står bakom Ionity vill.
De vill fortsätta sälja fossilbilar så länge det går.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Pga etrons förbrukning runt 300wh/km så kostar det ju åtminstone ca 10kr/mil + abb-kostnad.
Utan abb runt 26kr/mil.
Det förstnämnda råkar väl vara ungefär vad en Q7 diesel kostar. Årsavgiften är ju typ 1,5 tank diesel. Kan väl ändå gå att svälja?
Det andra är bara rena rånet dock.

Får hoppas EU börjar titta på detta.

Kan också undra hur tillverkarna tror sig få sålt alla elbilar de måste sälja i år för att slippa EU-böter.
Vem köper ecorsa, e208, ID3, PS2 etc etc om laddningen på resa är svindyr?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Knappast draget ur röven.

När man köpte Model S i tidigt skede så kostade det 20k om man ville ha tillgång till SuC. På toppmodellerna med störst batter 85 och P85 kunde man dock inte välja bort SuC så där var det bara att betal de 20k det kostade.

Men la man 20k vid bilköpet så gäller det hela bilens livslängd, så det finns ingen begränsning på 8 år.
Jaha, jag har aldrig haft det valet så jag trodde det var ett rykte om en godtycklig summa per såld bil som sas gå till SuC.

Men även då så var SuC knappast finansierat av de där 20 tusen per bil. Det kostade antagligen mer än så.
Skriv svar