Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.

Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
Elbrist kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist.
Alla tre antigen i sig eller kombinerat medför problem, speciellt här i söder.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

oavsett vad man kallar det blir effekten detsamma; strömavbrott.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.

Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten. :D
Var produktionen finns är irrelevant om man har tillräcklig kapacitet i nätet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.

Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten. :D
Var produktionen finns är irrelevant om man har tillräcklig kapacitet i nätet.
Irrelevant är det väl inte. Överföringsförlusterna är allt annat än försumbara. Naturligtvis vill man egentligen ha produktionen så nära konsumenterna som möjligt. Sverige befinner sig bara i den udda situationen att alla stora älvar befinner sig i ena halvan av landet och nästan alla människor bor i den andra halvan. Kärnkraftverken befinner sig dock inte i Norrland, av uppenbara skäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Irrelevant är det väl inte. Överföringsförlusterna är allt annat än försumbara. Naturligtvis vill man egentligen ha produktionen så nära konsumenterna som möjligt. Sverige befinner sig bara i den udda situationen att alla stora älvar befinner sig i ena halvan av landet och nästan alla människor bor i den andra halvan. Kärnkraftverken befinner sig dock inte i Norrland, av uppenbara skäl.
Visst finns det förluster vid överföring. Men om de var så stora så skulle det knappast löna sig med import/export inom Norden. Vi har ju en hel del av den varan i Norden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Elen är nog för billig för att det inte skulle löna sig ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
Elbrist kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist.
Alla tre antigen i sig eller kombinerat medför problem, speciellt här i söder.
Helt riktigt!
Mickep skrev:
oavsett vad man kallar det blir effekten detsamma; strömavbrott.
Exakt. :mrgreen:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
Det kan jag hålla med om. Borde satsats (oavsett vilka energikällor vi argumenterar för är bra/dåliga) betydligt mer på elnäten i landet. Extremt eftersatt infrastruktur.

PS. Sedan är inte heller vindkraftverk okontroversiella, skall man nog tillägga för ärlighetens skull.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

https://insideevs.com/news/452284/ionit ... chart/amp/

Ganska skarpt fall efter prischocken. Men sen har det gått rejält upp verkar det som.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
https://insideevs.com/news/452284/ionit ... chart/amp/

Ganska skarpt fall efter prischocken. Men sen har det gått rejält upp verkar det som.
Helt klart så har nog Covid19 gynnat bilsemesterande och resande i hemländerna med bil istället för flyget och tågen (vilket nog gynnat Ionity).

Hade gärna sett att de lagt in prisförändringarna i denna figuren.

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Det är iofs. inte så långt ifrån sanningen! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »



They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Det har visserligen ingenting med Ionity att göra, men om du frågar en miljöpartist om elbilsladdning ska bli dyrare eller billigare framöver så är jag nästan säker på att jag vet vilket svar du får. Om du får ett svar överhuvudtaget.
Men nog med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

:D, haha Romson hade mycket luft då, tänkte ni på att det bara var vita människor i Dorsin videon? Ok, det är även ett systemfel att MP som 4,4% parti kan få ett orimligt inflytande. Jämför som alltid med Schweiz där alla partier är med i regeringen och folket är oppositionen genom beslutande folkomröstningar. Mest välmående landet med bästa demokratin.

Ionity förbrukning max vid semester, laddnätverken behöver dimensioneras efter det.

https://insideevs.com/news/452284/ionit ... age-chart/
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MatsH »

Mina 720 mil under juli månad laddades till största delen på Ionity via Juicepass, kostade 300kr, trasslade bara en gång och då var det den mänskliga faktorn som bidrog. Vid ett par tre tillfällen hade jag sällskap vid laddarna annars var jag ensam, Tyskland och Frankrike.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar