Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:27
R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Är det verkligen så förvirrande? Och varför ska man veta vad det kostar att ladda? Jag förstår att den sista frågan kan framstå som provocerande, men det handlar ju om kanske ± 50 kr för en laddning. Är det viktigt att kunna förutse kostnaden på den nivån? Är det då inte bättre att ha en skillnad i pris, endera baserat på tid eller på faktiskt utnyttjad effekt, som skickar ut en signal till konsumenterna?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Skulle säga tvärtom, att alltid ta betalt per kWh och/eller per tidsenhet (och hålla priset konstant över dagen) är det sättet som är enklast att förutspå vad det kommer kosta samtidigt som man ger folk incitament att ”ladda snabbt”.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 09 jul 2023 08:46
chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:27
R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Är det verkligen så förvirrande? Och varför ska man veta vad det kostar att ladda? Jag förstår att den sista frågan kan framstå som provocerande, men det handlar ju om kanske ± 50 kr för en laddning. Är det viktigt att kunna förutse kostnaden på den nivån? Är det då inte bättre att ha en skillnad i pris, endera baserat på tid eller på faktiskt utnyttjad effekt, som skickar ut en signal till konsumenterna?
Man hör ju om skräck historier där folk laddat med fel kort och fått dyra räkningar, ja då snackar vi inte 50 kr så jo jag tycker de bör vara lagstadgat. Visst är de så i vissa länder redan nu?
Glöm inte att idag är de ganska många lagar redan om att man måste visa pris tydligt, kan inte alla men är nästan förvånad att de faktiskt inte redan idag är krav med dagens lagar. Men jo jag inser de skulle kunna bli dyrt, framförallt på ac laddare där jag nog aldrig sett en display.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:52
chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Skulle säga tvärtom, att alltid ta betalt per kWh och/eller per tidsenhet (och hålla priset konstant över dagen) är det sättet som är enklast att förutspå vad det kommer kosta samtidigt som man ger folk incitament att ”ladda snabbt”.
Som jag nämde, jag är splittrad i frågan.
Nackdelen med tidenjet är att de är svårare att förutse vad de kommer kosta med tanke på laddkurvor och kalla eller varma batterier, att räkna antal kWh är betydligt lättare och rakt fram.
Dessutom, hur ska laddoperatören hantera effekt brist, vi läste ju även om t x tesla suc I Jönköping som vid midsommar bara gav 50kw, ja du fattar, hur sätter man priset då?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 10:10
Som jag nämde, jag är splittrad i frågan.
Nackdelen med tidenjet är att de är svårare att förutse vad de kommer kosta med tanke på laddkurvor och kalla eller varma batterier, att räkna antal kWh är betydligt lättare och rakt fram.
Dessutom, hur ska laddoperatören hantera effekt brist, vi läste ju även om t x tesla suc I Jönköping som vid midsommar bara gav 50kw, ja du fattar, hur sätter man priset då?
Det är väldigt lätt att förutse redan innan man kommer till laddaren givet att man har varmt batteri, och har man inte det så är det ju hela idén att man får betala mer ifall man tar upp en plats i onödan. När man väl pluggar in så brukar dessutom de flesta bilar hjälpa till med att estimera när laddningen är klar.

Vad skulle skillnaden bli om laddoperatören har effektbrist? Samma logik råder ju oavsett varför man laddar långsamt, kostar det per tidsenhet så ger det incitament för folk att bara ladda vad de behöver och genomströmningen går snabbare vilket leder till att färre stolpar används och de som behöver mer får ladda snabbare i genomsnitt.

Klart att räkna kWh är lättare men då får vi också problematiken i att taxis ockuperar laddare, folk tar långlunch, någon som inte har brådis förvärmer inte för att spara lite pengar osv. Visst får man hoppas det byggs fler laddare men själv tycker jag det är dumt att inte försöka utnyttja resurserna mer effektivt oavsett hur många laddare vi har.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 10:07
Man hör ju om skräck historier där folk laddat med fel kort och fått dyra räkningar, ja då snackar vi inte 50 kr så jo jag tycker de bör vara lagstadgat. Visst är de så i vissa länder redan nu?
Men det har väl inte med val av endera enbart kWh-debitering eller kWh-pris + minuttaxa att göra?
Eller menar du att folk inte vetat om att även minuttaxa gäller? Ska det tillämpas minuttaxa måste det givetvis framgå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 10:22
Vad skulle skillnaden bli om laddoperatören har effektbrist? Samma logik råder ju oavsett varför man laddar långsamt, kostar det per tidsenhet så ger det incitament för folk att bara ladda vad de behöver och genomströmningen går snabbare vilket leder till att färre stolpar används och de som behöver mer får ladda snabbare i genomsnitt.
Problemet med debitering för tiden när det är "effektbrist", överhettade laddare, trasiga kraftmoduler etc.. är ju att om operatören då får in massor med mer pengar för att folk tvingas så och ladda längre tid, så minskar deras incitament att åtgärda grundproblemet.

Med det sagt så är jag en stark förespråkare för någon form av ekonomiskt straff för de som laddar med exempelvis >80% SoC med låg effekt. Men hur man ska lyckas utforma en sådan avgift så att den blir enkel för gemene man att förstå vet jag inte. Det är ju många som kämpar med att ens lycka starta laddningen på en DC-station... Senast såg jag en BMW fippla bra många minuter igår på Ionity i Helsingborg, när de väl gav upp så tog jag över platsen, pluggade in och laddade inom 30 sek.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 09 jul 2023 10:24
chaffis75 skrev: 09 jul 2023 10:07
Man hör ju om skräck historier där folk laddat med fel kort och fått dyra räkningar, ja då snackar vi inte 50 kr så jo jag tycker de bör vara lagstadgat. Visst är de så i vissa länder redan nu?
Men det har väl inte med val av endera enbart kWh-debitering eller kWh-pris + minuttaxa att göra?
Eller menar du att folk inte vetat om att även minuttaxa gäller? Ska det tillämpas minuttaxa måste det givetvis framgå.
Nej de har att göra med att man ska veta vad de kostar.. precis som man kan se liter priset på en bensin mack så vill jag veta kWh på en laddare (eller minutpriset om de nu är den modellen)..
Dessutom är de mycket mer komplext på laddare då de kan skilja mycket på exakt samma laddare beroende på vad du använder för app eller tag, så är de sällan på en bensinmack, dvs behovet är större vid en laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

krille skrev: 09 jul 2023 10:53
OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 10:22
Vad skulle skillnaden bli om laddoperatören har effektbrist? Samma logik råder ju oavsett varför man laddar långsamt, kostar det per tidsenhet så ger det incitament för folk att bara ladda vad de behöver och genomströmningen går snabbare vilket leder till att färre stolpar används och de som behöver mer får ladda snabbare i genomsnitt.
Problemet med debitering för tiden när det är "effektbrist", överhettade laddare, trasiga kraftmoduler etc.. är ju att om operatören då får in massor med mer pengar för att folk tvingas så och ladda längre tid, så minskar deras incitament att åtgärda grundproblemet.

Med det sagt så är jag en stark förespråkare för någon form av ekonomiskt straff för de som laddar med exempelvis >80% SoC med låg effekt. Men hur man ska lyckas utforma en sådan avgift så att den blir enkel för gemene man att förstå vet jag inte. Det är ju många som kämpar med att ens lycka starta laddningen på en DC-station... Senast såg jag en BMW fippla bra många minuter igår på Ionity i Helsingborg, när de väl gav upp så tog jag över platsen, pluggade in och laddade inom 30 sek.
Japp kunde nog knappt svarat bättre.. tror tidstaxa är ett stort problem.

För typ 4-5 år sedan när jag körde Nissan Leaf så fanns samma diskutera och då vara alla motståndare till tids taxa. Jag tror laddoperatörer har tagit till sig av detta och därför de är så få som har de idag..
Men de finns ju kvar hos Vattenfall väl så vill man ha tidstaxa så kan man väl åka dit.. jag undviker dessa medvetet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

krille skrev: 09 jul 2023 10:53
Problemet med debitering för tiden när det är "effektbrist", överhettade laddare, trasiga kraftmoduler etc.. är ju att om operatören då får in massor med mer pengar för att folk tvingas så och ladda längre tid, så minskar deras incitament att åtgärda grundproblemet.

Med det sagt så är jag en stark förespråkare för någon form av ekonomiskt straff för de som laddar med exempelvis >80% SoC med låg effekt. Men hur man ska lyckas utforma en sådan avgift så att den blir enkel för gemene man att förstå vet jag inte. Det är ju många som kämpar med att ens lycka starta laddningen på en DC-station... Senast såg jag en BMW fippla bra många minuter igår på Ionity i Helsingborg, när de väl gav upp så tog jag över platsen, pluggade in och laddade inom 30 sek.
Ja men laddoperatören kommer snart inte ha några kunder om folk får 50 kW när de kommer fram till deras laddare, så på kort sikt kanske det incitamentet finns men folk som investerar massvis med pengar i laddare lär inte tänka kortsiktigt. Men visst, undantagsfallet där man laddar långsamt pga operatören kan väl ha andra regler.

Jag tycker inte det bör göra någon skillnad varför man laddar långsamt, det skall kosta lika mycket att ladda långsamt oavsett om det är för man är på 90%, inte förvärmt eller bara har en bil som laddar långsamt.

Att det skulle vara svårt att förstå avgiften tror jag inte på, det är bara multiplikation och det bör alla lärt sig. System i samhället kan inte ta hänsyn till folk som inte ens har kunskaper på den nivån.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 11:03
Att det skulle vara svårt att förstå avgiften tror jag inte på, det är bara multiplikation och det bör alla lärt sig. System i samhället kan inte ta hänsyn till folk som inte ens har kunskaper på den nivån.
Jag hade gärna hållt med dig, men min erfarenhet är att det tyvärr inte ligger till så. Den cyniske skulle säga att jag har gett upp hoppet på folks förmåga att ta till sig information.
Du får heller inte glömma att en stor del av befolkningen är äldre, som har ännu svårare att ta till sig "nymodigheter". Och hur många har man inte sett som blandar ihop kW med kWh och inte förstår skillnaden?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Är det måhända någon som vet status på de nya stationerna i Arvidsjaur och Storuman? Är de ens påbörjade?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

krille skrev: 20 jul 2023 18:46
Är det måhända någon som vet status på de nya stationerna i Arvidsjaur och Storuman? Är de ens påbörjade?
Svarar mig själv… båda är påbörjade, men inte klara… se bilder från idag:

Arvidsjaur, vid Teckans Vedugnspizza (på andra sidan vägen från ”Circle K Trucks”):
IMG_8836.jpeg
Storuman, vid hotell Toppen:
IMG_8849.jpeg
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Skitdålig bild, jag vet! Men nu händer det äntligen grejer på Ionity Lagan, (Ljungby Norra)

6st laddare står på plats och transformator har varit närvarande ett tag. Jag gissar att det är någon vecka bort
ionity LA.jpg
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är Ljungby Nord öppen med 6x350kW laddare
IMG_4349.jpeg
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Hoppsan_84 skrev: 07 sep 2023 12:39
Nu är Ljungby Nord öppen med 6x350kW laddare
Attans, han du före mig? :D
IMG_6796.jpg
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Rydh skrev: 07 sep 2023 13:08
Hoppsan_84 skrev: 07 sep 2023 12:39
Nu är Ljungby Nord öppen med 6x350kW laddare
Attans, han du före mig? :D

IMG_6796.jpg

//Peter
Ser ju ut att vara en trevlig laddplats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Nu har det dykt upp ett antal nya platser som Ionity bygger på i Sverige. Nu bygger man Göteborg norra, Jönköping, Malung, Umeå, Skellefteå, Arjeplog och Jokkmokk. Sedan tidigare bygger man i Storuman och Arvidsjaur.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Jönköping (Elmia). Ser ut att bli 4 "tråg", så gissar på plats för 8 laddare... Vilket i sig är ett lite udda antal...
IMG_9438.jpeg
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

krille skrev: 21 sep 2023 18:49
Jönköping (Elmia). Ser ut att bli 4 "tråg", så gissar på plats för 8 laddare... Vilket i sig är ett lite udda antal...
Nej, 8 är ett jämnt nummer :ugeek:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ser ut som Ionity Hudiksvall har fått lägre pris.
IMG_4708.jpeg
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Det är bara några stationer och det varar inte så länge.

https://alltomelbil.se/ionity-halverar- ... bbladdare/
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Fick idag en enkät från Ionity där man skulle svara på olika typer av prismodeller och vad man tyckte om dem. Som tack skulle man få 3 månaders kostnadsfritt abb när det väl beslutats vad de ska erbjuda. Men nya prismodeller på g är klart. Ngt alternativ med ngn dryg hundring i månaden men första laddningen i månaden kostade motsvarande månadsavgiften, lite som en pott. Ngn med lite lägre månadskostnad med högre kWh pris första 20 kWh vid varje tillfälle och sedan lägre priser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Lophornis skrev: 21 nov 2023 18:06
Det är bara några stationer och det varar inte så länge.

https://alltomelbil.se/ionity-halverar- ... bbladdare/
Antar att mångas abb de fått med sina nya bilar nu löpt ut och de flesta inte förlänger, då villkoren blivit rejält mkt sämre.
Så IONITY riskerar väl bli som EA i USA. Övergivet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 21 nov 2023 18:52
Lophornis skrev: 21 nov 2023 18:06
Det är bara några stationer och det varar inte så länge.

https://alltomelbil.se/ionity-halverar- ... bbladdare/
Antar att mångas abb de fått med sina nya bilar nu löpt ut och de flesta inte förlänger, då villkoren blivit rejält mkt sämre.
Så IONITY riskerar väl bli som EA i USA. Övergivet.
Hoppas det! I synnerhet med tanke på att jag betalar 3,50 kr/kWh hos Ionity.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar