Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Staten får sponsra flera snabbladdare, de badar i skattepengar, Naturvårdsverket har två miljarder, lägg några hundra miljoner så det finns ett rejält snabbladdar nätverk med rimliga priser även för de som inte kör Tesla. En droppe i det ansvarslösa skattehaveriet.
Nej staten ska inte ge bidrag! Ionity har fått en stor hög med pengar och titta hur det gick.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Ang IONITY och EUfinansiering.
Ionity driver EUROP-E där EU finansierar 20% av ett 'stannät' flör att koppla ihop EU medlemssyater med snabb-ladd infrastruktur.
Bidraget är som tidigare nämnts 39MEUR dvs typ 200MEUR totalt för projektet.

Projektsida:
https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0064-w

Man kan tycka att det finns anledking att specifikt dessa stationer bör ha ett skäligt pristak på laddning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
Ja, de gör det ju för att skrämma bort såna som inte har abonnemang. Oavsett bil.

Däremot är det ju så att om man har en Tesla så behöver man aldrig nånsin besöka Ionity annat än i nödfall och då räcker det med några få kWh för att ta sig till närmaste SuC. De som drabbas är ju de som inte har en Tesla och som inte har möjlighet att teckna abonnemanget.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" och vi kan väl utgå från att det kommer se snarlikt ut i Sverige när de expanderar även här och börjar ta betalt för exempelvis stationen i Flädie där det ännu så länge är på prov.

Det man också kan utläsa av infon är att det går att ladda Ionity via ett Circle K abonnemang, men då utan någon rabatt och det blir lika dyrt som utan abb. på Ionity.

Priserna är i NOK så ett pris per kWh strax över 5kr lär det bli i Sverige för 150kW.
IMG_0211.jpeg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Om Ionity förhandlar med tesla om att komma in på deras laddnätverk, så måste de ha något att förhandla om.
Om de chockhöjer "värdet" att ladda är nog för att kunna förhandla ned något i utbyte mot något annat.
Låter det vettigt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Braaa Cirkel kaffe, precis vad jag hoppades, norrmännen är mer mogna på elbilsmarknaden och vet vad det får kosta maximalt innan folk tar och gasar iväg i oljebrännaren istället, ca 5 kr per kwh är max. (eller kör på Rex) 8-) Ubercool Jens Ganman
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Så Cirkel K jobbar med Ionity, Bee OCH sig själva. Härlig konkurrens för Ionity som nu är dyrast!

Så fort de får upp en egen stolpe så tankar kunderna där. Intressant om de sätter upp egna och andra stolpar på samma ställe.

De kommer uppnå korv och kaffe-monopol bland icke-Tesla ägare om de expanderar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Cirkle K blir allså också dyrare än diesel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7387
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
Jag anser att alla priser som innehåller månadskostnad är av ondo. De gör att du har ingen aning hur mycket laddningen kommer kosta. Även med 80 kr per månad och 3 kr per kWh måste du ladda minst 320 kWh på ett år för att komma ner i totalpriset 6 kronor per kWh. Du måste åka minst 160 mil långresor under året - längs vägsträckor där just Ionity har laddare. Hur många gör det? Kommer du göra det nästa år? Varför ska man tvinga in sina egna kunder i sådana dilemmor?

ENDA raka, rättvisa vägen är att de sätter X kr per kWh för deras egna kunder och högre priser för andra. Utan några månadskostnader alls. Då kommer de få in lika mycket pengar som med dagens system men utan att lura in sina egna kunder i ockerkontrakt. Säg 5 kr per kWh för egna kunder och 10 kr per kWh för andra. Fine. Eller 4 kr per kWh för egna kunder och 12 kr per kWh för andra. Whatever. Men sluta straffa era egna kunder för böfvulen! :evil:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande! :)
"Närheten" är ju ett relativt begrepp. För mig spelar det ingen roll om jag laddar i Flädie eller i Malmö när jag åker söderut. Det är enbart priset som avgör var jag ska ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande! :)
"Närheten" är ju ett relativt begrepp. För mig spelar det ingen roll om jag laddar i Flädie eller i Malmö när jag åker söderut. Det är enbart priset som avgör var jag ska ladda.
Vore jag Ionity skulle jag sätta en gräns på 10 mil. Men vi får se. Det kanske inte ens finns såna begränsningar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mickep skrev:
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Teslaägare är också skattebetalare.

Tycker att udden riktas mot alla andra än just Teslaägare, eftersom de har tillgång till världens största snabbladdningsnätverk helt gratis eller till relativt lågt pris, och har därmed minst anledning av alla att använda Ionity.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7387
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
Jag räknar såhär, säg för enkelhetens skull att en e-tron drar 2,4kW/mil, vilket den oftast inte gör på långfärd, men vi säger att den gör det.
3,30kr/kWh x 2,4 kWh/mil = 8kr/mil (med Audis idiotabonnemang)

Säg återigen för enkelhetens skull att en dieselbil drar 0,63 liter/mil och att soppan kostar 16 kr/l.
Alltså 10kr/mil. Billigare utanför Sverige.

E.tron = 2400 kr/år + 8 kr/mil * körsträcka
Bensinbil = 10kr / mil * körsträcka

För körsträcka = 1200 mil / år blir driftskostnadena lika, dvs 12.000 kr /år. Kör man mer blir e-tron billigare än en dieselbil.

Det innebär mao att jag måste köra och ladda hos Ionity minst 1200mil/år om jag vill att min e-tron kommer ner i samma prisnivå som en dieselbil på långresa! Och då har jag räknat jävligt snällt. Och så långt kör jag naturligtvis inte. Det kommer alltså alltid vara dyrare för mig att ta e-tron på långresa än en dieselbil. Alltid.
Hur mycket jag måste ladda hemma eller någon annanstans där det är billigt för att den totala kostnaden ska hamna under kostnadena för en dieselbil orkar jag inte räkna på. Danni får nog lägga till det i sin kalkyl. Det blir jäkligt komplicerat.
Enklast är det att stanna hemma och bara ladda hemma för då är det självklart billigare med elbil. Men man känner sig jävligt instängd. Det var inte riktigt meningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
Jag räknar såhär, säg för enkelhetens skull att en e-tron drar 2,4kW/mil, vilket den oftast inte gör på långfärd, men vi säger att den gör det.
3,30kr/kWh x 2,4 kWh/mil = 8kr/mil (med Audis idiotabonnemang)

Säg återigen för enkelhetens skull att en dieselbil drar 0,63 liter/mil och att soppan kostar 16 kr/l.
Alltså 10kr/mil. Billigare utanför Sverige.

E.tron = 2400 kr/år + 8 kr/mil * körsträcka
Bensinbil = 10kr / mil * körsträcka

För körsträcka = 1200 mil / år blir driftskostnadena lika, dvs 12.000 kr /år. Kör man mer blir e-tron billigare än en dieselbil.

Det innebär mao att jag måste köra och ladda hos Ionity minst 1200mil/år om jag vill att min e-tron kommer ner i samma prisnivå som en dieselbil på långresa! Och då har jag räknat jävligt snällt. Och så långt kör jag naturligtvis inte. Det kommer alltså alltid vara dyrare för mig att ta e-tron på långresa än en dieselbil. Alltid.
Hur mycket jag måste ladda hemma eller någon annanstans där det är billigt för att den totala kostnaden ska hamna under kostnadena för en dieselbil orkar jag inte räkna på. Danni får nog lägga till det i sin kalkyl. Det blir jäkligt komplicerat.
Enklast är det att stanna hemma och bara ladda hemma för då är det självklart billigare med elbil. Men man känner sig jävligt instängd. Det var inte riktigt meningen.

Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Såklart att det känns jobbigt att långresorna blir dyrare även om totalen blir billigare.

Det är väl helt enkelt den enkla analysen Ionity gjort. "Vi kan ta grisigt betalt även om det blir billigare för kunderna på totalen. Så vi kan tjäna flis på att elbilen blir billigare för alla."

Det är väl så det kanske är tänkt men tyvärr tiltar det för de flesta när någon ska "ockra" och man blir vrång och dumsnål och ser bara dyra långresor.

Pedagogiskt dilemma plus att konkurrensen verkar leverera till lägre priser och förstör hela upplägget. Närmaste åren kommer folk generellt skita i 100kW eller 350kW i laddkabeln.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7387
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.

Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Ja och nej. Som jag skrev tidigare med mitt pizza-exempel, är det värt att betala det dubbla dieselpriset när man åker på semester? Semestermilen blir ju mångdubbelt dyrare än vardagsmilen. Det är det ena. Man kan kalla det för känslomässigt.
Jag har ju köpt en elbil eftersom den var billigare i drift. Kalkylen byggde på det. Men det är den inte nödvändigtvis, och det är svårt att räkna ut, eftersom det finns så många faktorer som spelar in nu plötsligt.
Om jag alltid laddar hemma är den alltid billigare än en diesel. Givet.
Om jag laddar för mer än 12.000kr/år hos Ionity är den också alltid billigare än en diesel, även om jag aldrig laddar hemma. Orealistiskt, men troligen är det så Ionity och Audi resonerar.
Nånstans däremellan går en luddig gräns där dieseln faktiskt är billigare. Det beror på hur mycket jag kör totalt och hur stor andel som är hemmaladdning och Ionity-laddning. Sen finns ju halvdyra alternativ till Ionity som försvårar kalkylen ännu mer.
TiborBlomhall skrev:
Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.

Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Precis exakt så. Jag räknar med ungefär 4000 kr /år för laddning (hemma). För att idiotabonnemanget på 2400kr/år ska bli billigare än 8,70kr/kWh måste man alltså Ionity-ladda för 1500kr/år ungefär. En fördubbling.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Ja och nej. Som jag skrev tidigare med mitt pizza-exempel, är det värt att betala det dubbla dieselpriset när man åker på semester? Semestermilen blir ju mångdubbelt dyrare än vardagsmilen. Det är det ena. Man kan kalla det för känslomässigt.
Jag har ju köpt en elbil eftersom den var billigare i drift. Kalkylen byggde på det. Men det är den inte nödvändigtvis, och det är svårt att räkna ut, eftersom det finns så många faktorer som spelar in nu plötsligt.
Om jag alltid laddar hemma är den alltid billigare än en diesel. Givet.
Om jag laddar för mer än 12.000kr/år hos Ionity är den också alltid billigare än en diesel, även om jag aldrig laddar hemma. Orealistiskt, men troligen är det så Ionity och Audi resonerar.
Nånstans däremellan går en luddig gräns där dieseln faktiskt är billigare. Det beror på hur mycket jag kör totalt och hur stor andel som är hemmaladdning och Ionity-laddning. Sen finns ju halvdyra alternativ till Ionity som försvårar kalkylen ännu mer.
TiborBlomhall skrev:
Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.

Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Precis exakt så. Jag räknar med ungefär 4000 kr /år för laddning (hemma). För att idiotabonnemanget på 2400kr/år ska bli billigare än 8,70kr/kWh måste man alltså Ionity-ladda för 1500kr/år ungefär. En fördubbling.
Köp en dieselbil och betala ännu mer då... :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Köp en dieselbil och betala ännu mer då... :)
Det är precis det som är frågan. Om elbilen kostar minst 4000kr/år mer än vad jag har räknat med från början så minskar ju skillnaden till dieselbilen, och därmed blir elbilen mindre intressant från ett ekonomiskt perpektiv. Glöm inte att elbilen är mycket dyrare i inköp. Det räcker inte att den är lite billigare i drift, den måste vara mycket billigare för att klara jämförelsen med dieseln. Det var ju ganska tajt sedan tidigare. Många ifrågasätter om elbilens lägre driftskostnad verkligen kan kompensera för det höga inköpspriset, men med en sådan merkostnad för laddning är det än mindre troligt att elbilen har samma TCO som en diesel.
Det värsta är att det är så svårt att veta, eftersom det beror på hur många långresor man gör. Allt är ju inte planerat, det kan bli 1, 2, 3 eller fler resor per år. Jag vet inte. Det spelade ju aldrig någon roll hittills, eftersom det var alltid samma milkostnad, oavsett vart man åkte. Nu spelar det plötsligt en avgörande roll hur jag använder bilen, vart jag kör, hur många semester- och tjänsteresor jag måste göra osv. Jag gillar inte det. Jag vill veta vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.

Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Har för mig att den stora massan är ju model3 ägare. (de har inget gratis utan måste betala för sig) Det har tom varit mycket billigare och snabbare att ladda på ionity (tack vare 80 kr flatraten)
De egna tillverkarna kommer garanterat ha gratis inträde något/några år.

Och jag tror att innan den tiden går ut kommer något att ha hänt.
antingen så sänker de nivån för tesla bilar, för att i sin tur komma in på suc nätverket. eller så kommer lagstiftarna att ta alla som har laddare i örat och kräva att ordnar debitering åt alla bilar utan abbonemang (om det är via app får vi se)
Skriv svar