Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Hoppsan_84 skrev: 17 feb 2023 18:54
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Dodde skrev: 17 feb 2023 22:10
Hoppsan_84 skrev: 17 feb 2023 18:54
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Antar att du har något avtal med dom som du fick när du köpte bilen, för ck är ju inte särskilt dyra jämfört med ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lund »

Dodde skrev: 29 jan 2023 19:24
Känns som att IONITY växlat upp lite. Kan vara att det nya är 12 laddare när man bygger nytt. 12 är bättre än 6 iaf
Dal, utanför Oslo har 12st laddare. Inte omöjligt att IONITY kör på den mängden oftare framöver.
Dock skulle man behöva öka alla med 6st laddar idag till 12 för att konkurrera med Tesla
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

krille skrev: 17 feb 2023 21:25
toppo skrev: 15 feb 2023 20:00
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
Nejdå, på den sträckan är det ändå ganska ok med snabbladdare, det är Nyköping-Södertälje som är öken utefter E4... Inklusive Nyköping då alltså
En del på g som tur är. Circle K Stavsjö, McD i Nyköping, OKQ8 Nyköping och de ska väl även bygga vid Sillekrog. Audi i Nyköping har uppgraderat till 4 laddare varav 2 ska vara 150 kW. Iaf enligt ChargeFinder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.

Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.

När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev: 19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Tyvärr är detta samma kunder som varje vecka ställer samma fråga i valfri grupp på FB.

”Jag har laddat 2ggr i helgen och får bara 40KW, finns det någon inställning i bilen att ladda snabbare… trodde den skulle ladda XXXkW”

Och så bifogar de ett suddigt foto där de har 60% SoC och laddat i 4 minuter.

Tror vi skall skylla på bilförsäljarna i detta fallet för det har exploderat av elbilachauförer där merparten av dem tycker det är tekniskt svårt att ställa in klockan på micron. 😵‍💫
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

mati skrev: 19 feb 2023 20:02
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också). ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.

Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.

När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.

Men tills dess så vore det lika bra med en extra kabel på varje stolpe med lastbalansering, och så kan det nog få vara i 10-15 år, och den som ansluter först får ta den effekt den behöver. Rättvist och jag fattar inte varför det inte görs så.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:25
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:31
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:25
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:42
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:31
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:25
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.

Edit: detta var ju ionity tråden och inte Gbg- sälen. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

mikebike skrev: 19 feb 2023 20:06
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också). ;)
Det är klart att det är fullt när folk står där i flera timmar och trycker in de sista procenten. Det är ungefär samma tänk som toalettpappershamstringen i början av corona. Har man väl fått en laddplats så ska man tydligen utnyttja den maximalt utan hänsyn till andra. Att det är precis det här tänket som i många fall är orsaken till köerna verkar folk inte begripa.
Jag tycker att Ionity borde införa en laddgräns på 80% när alla laddare är upptagna. Därefter en idle-fee.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:53
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:42
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 19 feb 2023 21:00
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:53
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:42
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.
Japp mycket oerfarna elbilsförare och jag har förståelse men tror att sätter att styra är med pengar/ avgifter.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rasmussen »

mati skrev: 19 feb 2023 20:02
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Jag gissar att många, om de köpt tysk bil, fått med abonnemang på ionity när de köpt bilen och då laddar för typ 2,80. Vi köpte en ett år gammal bmw i3 i höstas och fick inte abonnemanget gratis, dock kraftigt rabatterat så vi laddar den gärna på ionity för 2,88. Dock är realiteten att det alltid är fullt de gånger vi är på långresa med den så vi får ladda på dyra 50kw-stationer i de fallen. Detta är 100% bilhandlarnas fel som försöker sälja bilarna på det sätt de är vana vid, dvs sälja in mindsetet att man måste åka och tanka bilen och erbjuder kunder ett billigt sätt att göra det på.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 21:06
Japp mycket oerfarna elbilsförare och jag har förståelse men tror att sätter att styra är med pengar/ avgifter.
Ja, det tror jag också krävs.
När jag bara ska ladda har jag aldrig stannat vid en SuC V3 längre än 20 minuter och det var den enda gången en SuC V3 inte gav vad jag förväntade mig (maxade på 220 kW, trots att jag var ensam på stationen och gav inte lika god effekt som vanligt längre upp i SoC, trots varmt batteri), samtidigt som jag skulle fylla i för 29 mils körning. Däremot har jag stannat längre på SuC V3 stationer när jag ätit mat. Då har det funnits ledig platser, så andra kunnat ladda, men i princip tycker jag att jag borde ha betalat minuttaxa eller något liknande vid de tillfällena OM det hade blivit fullt på stationen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

mati skrev: 19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

MarkusL skrev: 19 feb 2023 21:16
mati skrev: 19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
27,8 kWp solceller
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Dafro skrev: 19 feb 2023 21:29
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
Har man inte barn så har man ändå koll på när sportloven och höstloven ligger, så att man kan undvika att resa till populära destinationer just då. Det är bara dyrt och trängsel då... ;)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Ionity skulle verkligen behöva uppgradera alla stationer i landet (iaf. där det är lite mer befolkat) med att ha minst 12 laddpunkter. 4 st är löjligt lite 2023 och extremt känsligt för tekniska fel eller folk som laddar fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 20 feb 2023 00:38
Ionity skulle verkligen behöva uppgradera alla stationer i landet (iaf. där det är lite mer befolkat) med att ha minst 12 laddpunkter. 4 st är löjligt lite 2023 och extremt känsligt för tekniska fel eller folk som laddar fel.
Har inte alla 6 st idag.. Dock är uppenbarligen detta för lite också.

Jag tror Inte ionity får mer mark på cikle k stationer så de är nog lite klämda där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar