Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Andra bilmärken kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. Jag tror att Tesla ser en möjlighet att tjäna pengar på att sälja snabbladdning tack vare sina stordriftsfördelar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. /...
Var väl kanske lite otydligt formulerat av mig. Det var bilägarna jag menade.

Har ändrat i det andra inlägget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Curik »

SwedishAdvocate skrev:
rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.

Här får du Volkswagens mission statement:
"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
*host* dieselgate
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Verkar vara väldigt lugnt på IONITY ikväll. 4/4 både i Mantorp och Värnamo.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Curik skrev:
SwedishAdvocate skrev:
rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.

Här får du Volkswagens mission statement:
"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
*host* dieselgate
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.

Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
Vi får se. Det är ett experiment än så länge. Glöm inte heller, att om man får vidare med samma koncept här i Norden så kan det slå mer illa här att öppna upp. I Nederländerna så är det en extremt liten area, och dessutom enormt tätbefolkad. Här i Norden så är det precis tvärt om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
Vi får se. Det är ett experiment än så länge. Glöm inte heller, att om man får vidare med samma koncept här i Norden så kan det slå mer illa här att öppna upp. I Nederländerna så är det en extremt liten area, och dessutom enormt tätbefolkad. Här i Norden så är det precis tvärt om.
Någon tesla representant för SUC har ju haft möte med Norska (regeringen?) angående SUC nätet. Vore intressant att veta vad det pratades om på mötet.
Skedde i veckan om jag inte uppfattat det fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
Vi får se. Det är ett experiment än så länge. Glöm inte heller, att om man får vidare med samma koncept här i Norden så kan det slå mer illa här att öppna upp. I Nederländerna så är det en extremt liten area, och dessutom enormt tätbefolkad. Här i Norden så är det precis tvärt om.
Någon tesla representant för SUC har ju haft möte med Norska (regeringen?) angående SUC nätet. Vore intressant att veta vad det pratades om på mötet.
Skedde i veckan om jag inte uppfattat det fel.
Kanske de öppnar upp om de får sponsrat en del av kostnaden från staten? Skulle ju sätta en helt annan logisk ekonomi i att öppna upp (det lilla de får in på abonnemang och elavgifter lär ju inte täcka de verkliga kostnaderna). Blir ju en helt annan möjlig affär och ekonomi i det då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Curik skrev:
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.

Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?

/fth
Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Curik skrev:
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.

Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?

/fth
Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.
Ha en God Jul Robert :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.
Förstår uppriktigt inte ens vad du menar här, och Dieselgate var det inte jag som tog upp, det var i inlägget jag svarade på. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
Curik skrev:
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.

Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?

/fth
+1 på den!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.

Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?

/fth
Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.
Vadå "noll dialog"? [Insert fullkomligt oförstående emoji här.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Det verkar som att Ionity Kristianstad ligger nere? Någon som varit där och kan bekräfta? Har planerat att ladda där imorgon.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

iAkita skrev:
Det verkar som att Ionity Kristianstad ligger nere? Någon som varit där och kan bekräfta? Har planerat att ladda där imorgon.
Va offline tidigare men är tillbaka nu.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Hoppsan_84 skrev:
iAkita skrev:
Det verkar som att Ionity Kristianstad ligger nere? Någon som varit där och kan bekräfta? Har planerat att ladda där imorgon.
Va offline tidigare men är tillbaka nu.
Perfekt, tack!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

I ABRP Premium kommer det upp 6 laddare i Värnamo men 2 som ”trasiga” kan de 2 nya vara på g nu vilken dag som helst tro? Någon som passerar idag?
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
6EB050DB-650A-459E-8AB8-E3D6045D5326.jpeg
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Hoppsan_84 skrev:
Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Snyggt, tack. Hoppas dom drar igång dem innan 31/12.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Hoppsan_84 skrev:
Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Trevligt!

Då är det ihop med EONs laddare total 10 st HPC-laddare och 5 st 50-60 kW-laddare i det klustret.
Om InCharge får ordning på sina grejer blir de två 60 kW-laddarna 120 kW om bara en laddar.


Vissa ljusning anas.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Maw skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Trevligt!

Då är det ihop med EONs laddare total 10 st HPC-laddare och 5 st 50-60 kW-laddare i det klustret.
Om InCharge får ordning på sina grejer blir de två 60 kW-laddarna 120 kW om bara en laddar.


Vissa ljusning anas.
Nu ser de 2 nya laddarna ut att vara igång i Värnamo. Riktigt trevligt med 6 platser där.
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nick »

Någon som sett någon plan kring deras så kallade satsning? Tänker då mest på Sverige. Nya platser? Utökning av befintliga? Tidsplan? Hittar inget när jag googlar runt.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Gjorde en slagning i vår databas och det har inte öppnats någon ny Ionity i Skandinavien sedan Gävle i början av augusti.

För den som är intresserad är här en lista på de stationer Ionity öppnat sedan 1:e september.

IONITY Girona Girona Spain
IONITY Zadar Tromilja Zemunik Gornji Croatia
IONITY Ile Rose Voreppe France
IONITY Sorgues Sorgues France
IONITY Versilia Est Pietrasanta Italy
IONITY O Corgo Norte O Corgo Spain
IONITY Perigueux Sud Sanilhac France
IONITY Narbonne-Vinassan Salles-d'Aude France
IONITY O Corgo Sur O Corgo Spain
IONITY Poitou-Charentes Vouillé France
IONITY Vérités Saint-Victor France
IONITY Bourges Sainte-Thorette Marmagne France
IONITY Martin de Yeltes Sur Martin de Yeltes Spain
IONITY Troyes Sud Buchères France
IONITY Coeur d'Aquitaine Captieux France
IONITY Giberville Sud Giberville France
IONITY Briviesca Sur Briviesca Spain
IONITY Briviesca Norte Briviesca Spain
IONITY Wolfsburg Bürozentrum Nord Wolfsburg Germany
IONITY Rosny Nord Rosny-sur-Seine France
IONITY Polmadie Glasgow United Kingdom
IONITY Giberville Nord Giberville France
IONITY Cringleford Norwich United Kingdom
IONITY Adazi Staprini Latvia
IONITY Orléans Nord Saran France
IONITY Kaszewy Kóscielne Kaszewy Kościelne Poland
IONITY Radovljica (dir. Villach) Radovljica Slovenia
IONITY Radovljica (dir. Ljubljana) Radovljica Slovenia
IONITY Märjamaa Rapla Maakond Estonia
IONITY Brissogne Nord Brissogne Italy
IONITY Haademeeste Häädemeeste Estonia
IONITY Kryzkalnis Bijotų Lithuania
IONITY Świecko Świecko Poland
IONITY Living Tomorrow Brussels Vilvoorde Belgium
IONITY Heiligengrabe Heiligengrabe Germany
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Bra lista!

Sverige och Norden verkar tyvärr inte varit prio #1, men förhoppningsvis blir det bättre i 2022.

Vet du om det även finns en lista med planerade nya stationer?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar