Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Ionitys laddnätverk
Nja 10 minuter senare redan Mantorp 3/6, Gränna 6/6 tillgängliga, 4/6 Uppsala, 4/6 Karlstad, 5/6 Spekeröd, 5/6 Varberg, 4/6 Värnamo. Visst kan det ffa på vissa tider vara kö men det är ju bra att de används annars skulle IONITY aldrig installera nya
Sedan finns allt fler andra HPC som Circle K och med även Tesla laddare tillgängliga för många andra bilar (tyvärr ej Hyundai gruppen och vissa andra) kommer det bli allt bättre. Liter dock inte på regeringens insatser utan på ren marknadsekonomi.
På kontinenten ser det ännu finare ut!
Sedan finns allt fler andra HPC som Circle K och med även Tesla laddare tillgängliga för många andra bilar (tyvärr ej Hyundai gruppen och vissa andra) kommer det bli allt bättre. Liter dock inte på regeringens insatser utan på ren marknadsekonomi.
På kontinenten ser det ännu finare ut!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Ionitys laddnätverk
Mantorp och Gränna verkar alltid ha hög beläggning, men visst bygger ck ett gäng med stolpar vid ionity i Gränna åtminstone. Om det ska vara så bra pris på ionity med avtal framgen så behöver dom nog dubblera på dessa ställen, eller åtminstone Mantorp. Fast numer verkar dom åtminstone inte bjuda på fri ionity nör man leasar ID4, men för Audi verkar det ingå, tänker när alla nya Q8 E-ron kommer till våren, men dom lär ju inte stå mer än 20-30 min iallafall, men det är också länge.
Någon som har hittat någon utbyggnadskarta ab befintliga ionity, har bara sett för nya stationer. Eller är dom nöjda med 6 st per ställe.
Någon som har hittat någon utbyggnadskarta ab befintliga ionity, har bara sett för nya stationer. Eller är dom nöjda med 6 st per ställe.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Jo men naturligtvis. Det lättar ju snabbt och är nog generellt sett låg beläggning så sent.
Problemet är väl Ionitys billiga pris, precis som ni skriver.
Inte läst något om fler stolpar. Men stationer i Norge har ju nyligen gått från 6 st till 12 st, bla Rygge. Men där är vi nog inte än på länge..
Problemet är väl Ionitys billiga pris, precis som ni skriver.
Inte läst något om fler stolpar. Men stationer i Norge har ju nyligen gått från 6 st till 12 st, bla Rygge. Men där är vi nog inte än på länge..
Re: Ionitys laddnätverk
Haha …problemet är väl Ionitys billiga pris… hur snabbt en åsikt kan vända;)Skabb1 skrev:Jo men naturligtvis. Det lättar ju snabbt och är nog generellt sett låg beläggning så sent.
Problemet är väl Ionitys billiga pris, precis som ni skriver.
Inte läst något om fler stolpar. Men stationer i Norge har ju nyligen gått från 6 st till 12 st, bla Rygge. Men där är vi nog inte än på länge..
Jag menar inte personligen förvdig Skabb1 utan för alla som tycker så. Läser man tillbaka i olika trådar fanns det en del andra uppfattningar.
Men faktum är ju nu att IONITY med abbo (ofta begränsat att det ingår vid nybilsköp ) är mycket billigare än konkurrenterna OCH ofta under spotpriset!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Kollade nyss (kl. 11.11) här i Uppsala. Alla 6 Ionity-laddare upptagna. Däremot var endast 2 av 22 övriga laddare med minst 150 kW effekt upptagna. Nio av tio Tesla-laddare lediga på stationen norr om Uppsala.
Folk verkar väldigt måna om att använda abb.
Folk verkar väldigt måna om att använda abb.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
För min del skiljer det från 170:- till 560:- för en enda 10-80% laddning.
Fördelen för oss med Elli-baserade är att vi har hinna priser hos så många andra aktörer så där kan man utan tvekan välja bort ionity.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har ju svårigheter att möta efterfrågan helt enkelt. Och efterfrågan grundar sig på abonnemang och de oerhört låga priserna de ger.
Tyvärr gör ju ovanstående att upplevelsen i övergången från ICE till el nog inte blir jättebra för en hel del.
Tyvärr gör ju ovanstående att upplevelsen i övergången från ICE till el nog inte blir jättebra för en hel del.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 12:58Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.krille skrev: ↑23 dec 2022 12:59Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.Niklas Z skrev: ↑23 dec 2022 13:43Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 12:58Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.krille skrev: ↑23 dec 2022 12:59Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet med månadsavgift:R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.Niklas Z skrev: ↑23 dec 2022 13:43Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 12:58Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.krille skrev: ↑23 dec 2022 12:59Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Problem för dig ja, men ren vinst för tjänsteleverantören!mikebike skrev: ↑23 dec 2022 14:04Problemet med månadsavgift:R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.Niklas Z skrev: ↑23 dec 2022 13:43Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 12:58Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.krille skrev: ↑23 dec 2022 12:59Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Tror nog en månadsavgift är en ytterst liten del av den totala kostanden av att ha en bil stående oanvänd en månad.mikebike skrev: ↑23 dec 2022 14:04Problemet med månadsavgift:R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.Niklas Z skrev: ↑23 dec 2022 13:43Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 12:58Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.krille skrev: ↑23 dec 2022 12:59Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Eller vad vill du påvisa?
Har laddat oroligt lite under december pga sjukdom och ett pausat projekt.
Så denna månad kostade det 7.30:-/kWh jag laddat på WeCharge.
Ändå blir snittpriset inkl laddningen hemma 1.19:-/kWh.
(Inkl precis allt)
Så småpengar räknat på att bilens ägande kostade 57:-/mil.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inget abb, laddar där det inte är kö, laddar så sällan säg typ 5-10 ggr per år så jag bryr mig inte om det kostar 3 eller 10 per kWh. Vilket är skönt och troligare SuC än ionity.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.krille skrev: ↑23 dec 2022 18:33Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag började jakten vid inCharge-laddaren vid Väla centrum... med 4% SoC, fick bli en liten topup på AC för att ta mig vidare.. sen var det cirkusR_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 18:57Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.krille skrev: ↑23 dec 2022 18:33Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Finns ingen effekt i Skåne.. Står 4 cirkel k laddare klara i Landskrona, saknar bara ström. Varit så i minst ett halt år nu, längre tror jag..R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 18:57Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.krille skrev: ↑23 dec 2022 18:33Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.R_Edvinsson skrev: ↑23 dec 2022 14:02Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Har hört att flera leta effekt på rätt ställen (läs längs e6) men leveransen tiden för anslutningen är enorm i Skåne.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Re: Ionitys laddnätverk
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Re: Ionitys laddnätverk
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Re: Ionitys laddnätverk
Fast satsar du helhjärtat på Ionity, vilket många gör med deras rabatter, så är det inte ett välutbyggt nätverk - det är min uppfattning.Bengt-re skrev: ↑28 dec 2022 14:33Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)