Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev: 21 nov 2023 19:25
taliz skrev: 21 nov 2023 18:52
Lophornis skrev: 21 nov 2023 18:06
Det är bara några stationer och det varar inte så länge.

https://alltomelbil.se/ionity-halverar- ... bbladdare/
Antar att mångas abb de fått med sina nya bilar nu löpt ut och de flesta inte förlänger, då villkoren blivit rejält mkt sämre.
Så IONITY riskerar väl bli som EA i USA. Övergivet.
Hoppas det! I synnerhet med tanke på att jag betalar 3,50 kr/kWh hos Ionity.
Samma här, får gärna vara glest närmsta halvåret tills mitt abonnemang med 3.30 går ut. 🤣

Men kan tänka att deras expansion inte direkt gynnas av dagens modell, för de behöver verkligen bygga ut.
LJO
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 jul 2017 12:20
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LJO »

Umeå börjar närma sig drift.
Ligger på Ersboda handelsområde i norra delen av stan.
20231127_122714.jpg
toppo
elbilist
Inlägg: 200
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

LJO skrev: 28 nov 2023 17:24
Umeå börjar närma sig drift.
Ligger på Ersboda handelsområde i norra delen av stan.
Kanon ju, lagom till julresan! Blir det 8 laddare?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mats E »

Snart måste väl ändå Ionity anpassa sina priser till övriga laddoperatörer. Man kan väl inte leva på att bara de med nyinköpta VW/SKODA/Audi och KIA/Hyundai laddar? Tänk om ett bensinbolag hade 50-60% högre pris än grannpumpen...
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Mats E skrev: 28 nov 2023 22:13
Snart måste väl ändå Ionity anpassa sina priser till övriga laddoperatörer. Man kan väl inte leva på att bara de med nyinköpta VW/SKODA/Audi och KIA/Hyundai laddar? Tänk om ett bensinbolag hade 50-60% högre pris än grannpumpen...
De håller på med en total omorganisation av laddtaxorna och abonnemangen.
Men med tanke på hur frågorna de ställde om just detta så kan det landa lite hur som faktiskt.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Enligt uppgift är 8 stolpar uppe vid Elmia Jönköping, redo för driftsättning…
Dessutom ytterligare 8 fundament.

Tyvärr är det glest med mer utbyggnad i södra sverige frammöver utan fokus blir på 7 nya stationer i norr. (Om förmodligen behöver det bättre dock)
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
IMG_0663.jpeg
Senast redigerad av Hoppsan_84, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x35 kW + 4x200 kW.
35kW :?:
Model Y P
Model S P
Model S P
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Skrev fel. Uppdaterat.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev: 01 dec 2023 11:41
Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RagWal skrev: 01 dec 2023 12:00
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 11:41
Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
RagWal skrev: 01 dec 2023 12:00
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 11:41
Hoppsan_84 skrev: 01 dec 2023 11:04
Ionity Gothenburg North öppnad med 14x350 kW + 4x200 kW.
Spännande de har några med lägre effekt.. är de någon ny strategi och varför?
Felskrivning. Ska vara 350kW. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rth/9e5pwj
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Jo precis jag syftade på att de på 200 kW, de är ju inte dåligt på något sätt men ändå förvånad över att man bygger några få med lägre effekt när alla andra är på 350 kW som brukar vara standard på deras laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Generalbogge »

chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
För de som behöver hinna gå på toaletten t.ex.
Nej, men håller med. Lite udda lösning.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kan det vara någon test?

200 kW laddarna är ju en helt annan typ med inbyggda likriktare.

De övriga är ju anslutna till stora likriktarskåp som betjänar flera laddpunkter, liknande Tesla SuC lösningen.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Det kanske är tänkt som en fallbacklösning, så att inte alla laddare på en installation riskerar att vara ur drift samtidigt....
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 21:13
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 12:18
Tror han syftade på dom med bara 200kW.
Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.

Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

macky skrev: 02 dec 2023 16:10
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 21:13
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47
fth skrev: 01 dec 2023 12:22


Vi börjar bli bortskämda, "bara 200kW" :D

Är det lägre pris på dom med lägre effekt? Det kanske är ett sätt att styra om bilar med lägre maxeffekt till egna stolpar så att dom inte tar upp onödigt lång tid på dom snabbare?

I så fall borde ju ett lägre pris vara motiverat, det funkar ju även för dom som bara vill ha en lite längre paus för lunch el dyl., rätt smart modell i så fall kan jag tycka.

/fth
Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.

Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.

Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hoppsan_84 skrev: 02 dec 2023 16:39
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.
Helt riktigt.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Man laddar ju på SuC ändå. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Nicke Nyfiken skrev: 02 dec 2023 16:32
macky skrev: 02 dec 2023 16:10
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 21:13
chaffis75 skrev: 01 dec 2023 19:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 dec 2023 18:47


Ja i jämförelse med 350 kW så är 200 kW "bara" :D

Bortskämda? Nja det är väl mer att det går framåt.
Idag är 200kW inget att skryta om. Om några år är det likadant med 350kW.

Det känns så avlägset med en bil som maxade 125kW fast det bara är 1,5 år sedan för egen del. Man vänjer sig ruskigt snabbt vid snabbare laddning. ;)
Men frågan är ju varför de nu plötsligt börjar bygga 200 kW laddare då. Väldigt konstigt kan jag tycka.
Håller med.
Känns som ett par steg tillbaka, framförallt nu när fler och fler bilar kan tillgodogöra sig mer än så. Men jag har aldrig förstått mig på Ionitys strategi över huvud taget. :?
Hmm, tycker det verkar som att det är flera steg framåt med väldigt många fler laddpunkter där de flesta kan ge 350 kW. Helt ärligt, hur många bilar, ink Tesla, ligger över 200kW i laddeffekt mer än några minuter. Trycker du dessutom inte på max effekt i början håller du istället högre effekt vid lite högre SoC, passar tex bra vid matstopp. Då räcker det ju med 150kW egentligen. Kanske kommer de ha differentierad prisbild där 200 kW ger lite lägre pris.

Hade jag fått välja hade jag tagit 10 fler laddare men allihopa med 200kW för att minimera risken att det är kö.
Ja om man nu får 10 stycken 200kW laddare för varje 350kW laddare så är det lysande. Men då vet du och Ionity något som ingen annan vet. Alternativt att de betalar sjukliga överpriser för sina 350kW laddare.

Att de börjar bygga fler laddare vid varje station är inte en dag för tidigt. Det behovet har ju funnits i flera år hos Ionity. Jag tror dock inte det är speciellt hårt kopplat till att de börjat sätta några 200kW laddare.
Min poäng var att jag hellre sett typ 28 200kW än 14 350 kW + 4 200 kW. Jag bryr mig inte så mycket om 200 eller 350 kW, vet att skillnaden blir marginell med min bil. Dessutom extremt många bilar (ID mfl) som knappt är över 100kW. Ionity är i nuläget inte så intressant att använda då det normalt är fullt. Man vill inte behöva tänka på om det är ledigt eller inte när man stannar. Det är onekligen fortfarande ett steg framåt med 14+4 laddare mot tidigare normala 6.

De hade iofs kunnat fått till ännu fler laddare med potentiell effekt på 350kW om de valt typ Kempower med lastbalansering av laddarna. Lär dröja innan detstår 14 bilar där samtidigt som drar 275kW eller mer.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar