Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
För Er som reser i norr - Nu monteras äntligen stolparna i Jävre, precis bredvid E4! 6 st blir det i denna omgång, ska enligt uppgift driftas inom tre veckor.
Jag tror den kan utmana SuC Björkliden när det gäller vacker plats. ICA, restaurang, ställplats och sommaröppet hamnkafé finns inom ett hundratal meter.
https://maps.app.goo.gl/NQpUD24gtdDkhJ597?g_st=ic
Jag tror den kan utmana SuC Björkliden när det gäller vacker plats. ICA, restaurang, ställplats och sommaröppet hamnkafé finns inom ett hundratal meter.
https://maps.app.goo.gl/NQpUD24gtdDkhJ597?g_st=ic
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro? ... Nä, nu önsketänker jag nog
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Jag var och pratade med Ionitys representant i dag här i Jävre, som det ser ut idag kommer denna station att driftas i slutet av nästa vecka. Han hade varit upp till Storuman och Arvidsjaur och det lät som de låg näst i tur här uppe.
Vidare skulle de etablera även i Umeå och Skellefteå under hösten/vintern! Så det verkar onekligen som att Ionity nu även inriktar sig på vägnätet vid sidan av E4 även här uppe i norr.
I Jävre blir det sex laddare till att börja med men här är förberett för fler vartefter statistik börjar finnas. Laddarna är ABB gen 4 och kommer även att förses med betalmöjlighet via chip.
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41Jag var och pratade med Ionitys representant i dag här i Jävre, som det ser ut idag kommer denna station att driftas i slutet av nästa vecka. Han hade varit upp till Storuman och Arvidsjaur och det lät som de låg näst i tur här uppe.
Vidare skulle de etablera även i Umeå och Skellefteå under hösten/vintern! Så det verkar onekligen som att Ionity nu även inriktar sig på vägnätet vid sidan av E4 även här uppe i norr.
I Jävre blir det sex laddare till att börja med men här är förberett för fler vartefter statistik börjar finnas. Laddarna är ABB gen 4 och kommer även att förses med betalmöjlighet via chip.
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Kul! Lämpligt just till Piteå Summer Games, dit jag tänkte dra husvagnen..
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, det verkar som att det kom rätt i tid:) Många föräldrar och äldre syskon här ikring som jobbar ideella pass och ställplatsen blev för övrigt utsedd till Sveriges vackraste för ett par år sedan, har nybyggd servicebyggnad så den kanske kan vara ett alternativ om Du inte vill svettas vid någon fotbollsplan;) Välkommen i alla fall och lycka till med fotbollen!samuelsu skrev: ↑29 jun 2023 16:11Kul! Lämpligt just till Piteå Summer Games, dit jag tänkte dra husvagnen..
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Ionitys laddnätverk
Lite kul att det var nr 499. 1 timme senare öppnade dom nr 500 i Tyskland, mellan Frankfurt- Nuremberg.roffe_s skrev: ↑29 jun 2023 14:56Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)
2023-06-29 14.50.11.jpg
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Ionitys laddnätverk
Perfekt! Då kan man ladda och äta räkmacka samtidigt! (Bortsett från att bilen laddar för fort)roffe_s skrev: ↑29 jun 2023 14:56Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)
2023-06-29 14.50.11.jpg
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ionitys laddnätverk
Varför bygger Ionity så små stationer?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
I Docksta finns fundament för sex till och i Jävre är det förberett för två till. Trots att vi är i norr där vi (än så länge) har överskott av elproduktionen begränsar underligt nog de lokala näten energitillgången. Här i Jävre behöver nätägaren bygga ut inför en större utbyggnad.
Å andra sidan vet jag via samtal med Ionitys personal på plats att den sistnämnda stationen har 1 250kW i effektbegränsning, det innebär att de sex stolpar som nu installeras kan tilldela varje stolpe 208 kW innan begränsning behövs. I dagsläget förefaller det mig orimligt generöst…
Men Ionity verkar ha en annan och mer försiktig approach än Tesla och verkar vilja se statistik innan de skalar upp.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Ionitys laddnätverk
Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.iAkita skrev:Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo. Bonnet eller något hette det väl. Då kanske dom behöver justera sina priser om dom inte får kunder, ligger ju något högt.themax skrev: ↑30 jun 2023 05:49Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.iAkita skrev:Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med om delning men kanske nöja sig med 2 eller Max tre men att den som är först får behålla all effekt den behöver för dom som löser det genom att halvera på en gång blir man ju galen på. Nr 2 får alltså ta det som blir över, och ganska snart lär det rampa upp och med tex en ID4 så får man allt man behöver direkt.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:27Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 16:32Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:27Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
Re: Ionitys laddnätverk
Japp jodå jag förstod de.. ville bara kolla så de var möjligt att balansera på ac sidan så att säga.Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:56Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 16:32Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:27Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24
Var lite luddig ser jag.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
Ja att balansera på dc sidan handlar som jag ser de mer om att utnyttja av/dc omvandlarna bättre men de är en engångs kostnad så jag skulle tro företaget inte är lika känsliga på den punkten, de viktiga är ju att använda sin effekt man köper varje månad på ett klokt sätt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Jag och två andra kunder hamnade i lite surr över en glass sist jag laddade i Norrköping på Ionity.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag skulle bara toppa upp så hade lite för hög SoC (46%) men ville slippa ladda i Södertälje på vägen hem och det blev genast kö när jag kom.
Så vi kollade lite snabbt alla laddande bilar och fick fram att totalt laddades det med under 600KW på de 6 stolparna.
Bilarna var 3x ID4, Ioniq 5, MG Marvel och en MB EQB.
Och då var bilarna mellan 30-70% enligt stolparna.
Alla var ganska överens att det inte skulle vara några större problem att dela effekten med ytterligare 6 bilar.
Men jag vet att de stolpar de använder idag inte kan erbjuda dubbla kablage och just detta jag lite kritiserar.
Bättre då som CK mfl som har 300KW till en bil och 150KW om båda laddar, 2023 räcker det i de flesta fall till merparten av kunderna.
Sen när merparten av bilarna börjar ladda snabbare ja då plockar man en kabel och dubblar antalet skåp.
Dvs om just inmatat effekt räcker.
För det är som ni säger en jäkla flaskhals idag.
Här är Kempowers lösning helt överlägsen där de kan dela effekten i steg om 20 (eller om det är 25) KW och sen flytta det dynamiskt mellan stolparna även under laddning.