Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

För Er som reser i norr - Nu monteras äntligen stolparna i Jävre, precis bredvid E4! 6 st blir det i denna omgång, ska enligt uppgift driftas inom tre veckor.

Jag tror den kan utmana SuC Björkliden när det gäller vacker plats. ICA, restaurang, ställplats och sommaröppet hamnkafé finns inom ett hundratal meter.

https://maps.app.goo.gl/NQpUD24gtdDkhJ597?g_st=ic

Resized_20230615_100145.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

toppo skrev: 20 jun 2023 21:28
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro? 🤔 ... Nä, nu önsketänker jag nog
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

krille skrev: 20 jun 2023 21:32
toppo skrev: 20 jun 2023 21:28
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro? 🤔 ... Nä, nu önsketänker jag nog
Jag var och pratade med Ionitys representant i dag här i Jävre, som det ser ut idag kommer denna station att driftas i slutet av nästa vecka. Han hade varit upp till Storuman och Arvidsjaur och det lät som de låg näst i tur här uppe.

Vidare skulle de etablera även i Umeå och Skellefteå under hösten/vintern! Så det verkar onekligen som att Ionity nu även inriktar sig på vägnätet vid sidan av E4 även här uppe i norr.

I Jävre blir det sex laddare till att börja med men här är förberett för fler vartefter statistik börjar finnas. Laddarna är ABB gen 4 och kommer även att förses med betalmöjlighet via chip.

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

roffe_s skrev: 20 jun 2023 21:41
krille skrev: 20 jun 2023 21:32
toppo skrev: 20 jun 2023 21:28
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro? 🤔 ... Nä, nu önsketänker jag nog
Jag var och pratade med Ionitys representant i dag här i Jävre, som det ser ut idag kommer denna station att driftas i slutet av nästa vecka. Han hade varit upp till Storuman och Arvidsjaur och det lät som de låg näst i tur här uppe.

Vidare skulle de etablera även i Umeå och Skellefteå under hösten/vintern! Så det verkar onekligen som att Ionity nu även inriktar sig på vägnätet vid sidan av E4 även här uppe i norr.

I Jävre blir det sex laddare till att börja med men här är förberett för fler vartefter statistik börjar finnas. Laddarna är ABB gen 4 och kommer även att förses med betalmöjlighet via chip.

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

toppo skrev: 20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: 20 jun 2023 21:41

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking :) Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå) :)
2023-06-29 14.50.10.jpg
2023-06-29 14.34.11.jpg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

roffe_s skrev: 29 jun 2023 14:56
toppo skrev: 20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: 20 jun 2023 21:41

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking :) Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå) :)
Kul! Lämpligt just till Piteå Summer Games, dit jag tänkte dra husvagnen..
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

samuelsu skrev: 29 jun 2023 16:11
roffe_s skrev: 29 jun 2023 14:56
toppo skrev: 20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: 20 jun 2023 21:41

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking :) Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå) :)
Kul! Lämpligt just till Piteå Summer Games, dit jag tänkte dra husvagnen..
Jo, det verkar som att det kom rätt i tid:) Många föräldrar och äldre syskon här ikring som jobbar ideella pass och ställplatsen blev för övrigt utsedd till Sveriges vackraste för ett par år sedan, har nybyggd servicebyggnad så den kanske kan vara ett alternativ om Du inte vill svettas vid någon fotbollsplan;) Välkommen i alla fall och lycka till med fotbollen!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Collin87 »

roffe_s skrev: 29 jun 2023 14:56
toppo skrev: 20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: 20 jun 2023 21:41

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking :) Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå) :)
2023-06-29 14.50.11.jpg
Lite kul att det var nr 499. 1 timme senare öppnade dom nr 500 i Tyskland, mellan Frankfurt- Nuremberg.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

roffe_s skrev: 29 jun 2023 14:56
toppo skrev: 20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: 20 jun 2023 21:41

Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden :)
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking :) Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå) :)
2023-06-29 14.50.11.jpg
Perfekt! Då kan man ladda och äta räkmacka samtidigt! (Bortsett från att bilen laddar för fort)
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av slugger75 »

Varför bygger Ionity så små stationer?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
I Docksta finns fundament för sex till och i Jävre är det förberett för två till. Trots att vi är i norr där vi (än så länge) har överskott av elproduktionen begränsar underligt nog de lokala näten energitillgången. Här i Jävre behöver nätägaren bygga ut inför en större utbyggnad.

Å andra sidan vet jag via samtal med Ionitys personal på plats att den sistnämnda stationen har 1 250kW i effektbegränsning, det innebär att de sex stolpar som nu installeras kan tilldela varje stolpe 208 kW innan begränsning behövs. I dagsläget förefaller det mig orimligt generöst…

Men Ionity verkar ha en annan och mer försiktig approach än Tesla och verkar vilja se statistik innan de skalar upp.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Ionitys laddnätverk

Inlägg av themax »

iAkita skrev:
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

themax skrev: 30 jun 2023 05:49
iAkita skrev:
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.
Jo. Bonnet eller något hette det väl. Då kanske dom behöver justera sina priser om dom inte får kunder, ligger ju något högt.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Håller med om delning men kanske nöja sig med 2 eller Max tre men att den som är först får behålla all effekt den behöver för dom som löser det genom att halvera på en gång blir man ju galen på. Nr 2 får alltså ta det som blir över, och ganska snart lär det rampa upp och med tex en ID4 så får man allt man behöver direkt.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:27
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54


Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 16:32
Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:27
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41

De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..
Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.

Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:56
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 16:32
Hoppsan_84 skrev: 30 jun 2023 16:27
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24


Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.

ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.

Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..
Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.

Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
Japp jodå jag förstod de.. ville bara kolla så de var möjligt att balansera på ac sidan så att säga.

Ja att balansera på dc sidan handlar som jag ser de mer om att utnyttja av/dc omvandlarna bättre men de är en engångs kostnad så jag skulle tro företaget inte är lika känsliga på den punkten, de viktiga är ju att använda sin effekt man köper varje månad på ett klokt sätt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 13:27
R_Edvinsson skrev: 30 jun 2023 10:24
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 07:41
R_Edvinsson skrev: 29 jun 2023 21:54
slugger75 skrev: 29 jun 2023 21:39
Varför bygger Ionity så små stationer?
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?

Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.

Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Var lite luddig ser jag.

Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.

Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.

Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.

Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.

Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.

Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag och två andra kunder hamnade i lite surr över en glass sist jag laddade i Norrköping på Ionity.

Jag skulle bara toppa upp så hade lite för hög SoC (46%) men ville slippa ladda i Södertälje på vägen hem och det blev genast kö när jag kom.

Så vi kollade lite snabbt alla laddande bilar och fick fram att totalt laddades det med under 600KW på de 6 stolparna.

Bilarna var 3x ID4, Ioniq 5, MG Marvel och en MB EQB.
Och då var bilarna mellan 30-70% enligt stolparna.

Alla var ganska överens att det inte skulle vara några större problem att dela effekten med ytterligare 6 bilar.


Men jag vet att de stolpar de använder idag inte kan erbjuda dubbla kablage och just detta jag lite kritiserar.

Bättre då som CK mfl som har 300KW till en bil och 150KW om båda laddar, 2023 räcker det i de flesta fall till merparten av kunderna.

Sen när merparten av bilarna börjar ladda snabbare ja då plockar man en kabel och dubblar antalet skåp.

Dvs om just inmatat effekt räcker.
För det är som ni säger en jäkla flaskhals idag.


Här är Kempowers lösning helt överlägsen där de kan dela effekten i steg om 20 (eller om det är 25) KW och sen flytta det dynamiskt mellan stolparna även under laddning.
Skriv svar