Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

taliz skrev: 02 dec 2023 16:55
Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh. :lol:
En dum svansföring. Vem vill sitta i kö i sin Taycan turbo S och titta på när en ID3 laddar sista procenten upp till hundra med 20kW. De borde satsa på fler laddare med lastbalansering istället. Kö är inte premium.

Hoppas också de får till en vettig prismodell.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 02 dec 2023 19:49
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev: 02 dec 2023 20:03
iAkita skrev: 02 dec 2023 19:49
Niklas Z skrev: 02 dec 2023 18:19
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
Jag är ganska säker på att det är ABB Terra laddare som Ionity installerar, precis som många andra laddoperatörer, så jag har svårt att se att det skulle spela så stor roll om bilen har 400V eller 800V arkitektur. De flesta high-power laddarna kan ju ge allt mellan 400V till ca 1000V, beroende på vilken bil som laddar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 02 dec 2023 16:47
Hoppsan_84 skrev: 02 dec 2023 16:39
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Det blir ändå max 200 kW.
Helt riktigt.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.

Man laddar ju på SuC ändå. ;)
Poängen och frågan är ju varför ionity plötsligt ändrat hur de bygger och dessutom att man fortsätter bygga 350 kw och sen några få 200 på samma plats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

IMG_0089.jpeg
Jönköping (Elmia) ikväll. 8 st laddare uppställda och plats för lika många till.

Det kan inte vara jättelångt kvar till driftsättning med tanke på att de kopplat in elen till i alla fall några laddare…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Arvidsjaur öppnad med 4x350 kW.
IMG_4893.jpeg
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rsk »

För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.
Skärmavbild 2023-12-13 kl. 11.41.22.png
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

rsk skrev: 13 dec 2023 11:42
För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.
Jajamänsan, det skrevs om detta här i tråden för 3 veckor sen.
Lustigt, känns som att de utvalda stationerna också är de minst använda eller? :roll:
Ioniq 5 FE AWD
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Hoppsan_84 skrev: 13 dec 2023 10:18
Arvidsjaur öppnad med 4x350 kW.
Ta gärna för vana att ladda upp bilder i Chargefinder
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Tanken har aldrig slagit mig men varför inte.
Ligger för övrigt bredvid en Pizzeria med vedugn. Sämre har jag ätit.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ionity Skellefteå öppen idag med 6x350 kW
Ionity Jokkmokk öppen igår med 4x350 kW
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Tittade till den kommande stationen vid Elmia i Jönköping idag. Det blir 8 stycken laddare med 350 kW samt två Hyperchargers med två uttag vardera.

Om jag inte räknar fel så har de förberett fler platser, och totalen är 24 platser som de målat Ionityloggan på (16 st platser med 350 kW och 8 st platser med 200 kW)

En annan nyhet, som jag inte sett tidigare är kreditkortsläsare!

IMG_0165.jpeg
IMG_0167.jpeg
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Igångkörning påbörjad i Jönköping.
Borde bli klart innan Jul.
Tyvärr kommer inte läsarna för bankkort sättas igång nu.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Nu är Jönköping online i ABRP och Chargefinder! Dock ej i drift ännu…

Dock lite få stolpar inlagda än, men det kommer väl tänker jag… iom att de inte är klara än.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är Jönköping öppen
8x350 kW + 4x200 kW.
Kreditkortsläsare monterade men inte igång.
IMG_5167.jpeg
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av eloon »

Ni som kan Ionity.

När man skaffar Ionity Passport, vad hindrar att skaffa Norsk Passport istället för Svensk Passport. Priset är mycket längre med norsk abonnemang
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

eloon skrev: 04 jan 2024 05:16
Ni som kan Ionity.

När man skaffar Ionity Passport, vad hindrar att skaffa Norsk Passport istället för Svensk Passport. Priset är mycket längre med norsk abonnemang
Gissar att det är samma fenomen som med We Charge och Elli, där priset per kWh varierar efter vilket land du laddar i, inte vilket land du tecknat ditt avtal för.

Med We Charge (på Ionity) så kostar exempelvis 1 kWh för mig 3,30 SEK i Sverige, men bara 2,25 NOK i Norge... eller 0,35 EUR i Tyskland vs 0,36 EUR i Frankrike...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Collin87 »

Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Collin87 skrev: 23 jan 2024 11:20
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

macky skrev: 23 jan 2024 12:36
Collin87 skrev: 23 jan 2024 11:20
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.
Wow.. de där är ju största förändringen får jag säga.. bra.. då kan man ju faktiskt fundera på ionity nu tex på en semester..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Collin87 »

chaffis75 skrev: 23 jan 2024 12:49
macky skrev: 23 jan 2024 12:36
Collin87 skrev: 23 jan 2024 11:20
Hoppsan_84 skrev: 23 jan 2024 11:09
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.
Wow.. de där är ju största förändringen får jag säga.. bra.. då kan man ju faktiskt fundera på ionity nu tex på en semester..
Ja det är ju inte alls dumt att kunna ha den möjligheten att komplettera med.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Skriv svar