Sida 207 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 14:49
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?


Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Tala för dig själv.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 nov 2021 18:31
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Tala för dig själv.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?
Varför får det här mig att tänka på en dålig politiker som inte kan motivera sina tidigare uttalanden när de ifrågasätts, i detta fallet ett påstående att det är betydligt dyrare för icke-tesla att ladda vid SuC. Istället blir det bara en massa nonsens om andra ovidkommande saker för att föra bort diskussionen från ursprungsfrågan.

Vill man inre svara på ursprungsfrågan så kan man låt bli. Att börja med dravel tillför inget.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 08:45
av martinot
Dafro skrev:
Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….

Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium. :D
På vilket sätt tycker du att Tesla är överprisade?

Pratar du öm företaget Tesla (aktien) och även deras bilar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 08:50
av Dafro
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr, dessutom anser jag att alla mjukvaruuppdateringar mer visar på att man levererar en produkt som inte är färdig än att man ligger i framkant. Kollegan som hämtade en 3a för någon månad sen har redan fått 3 uppdateringar, troligen buggfixar. Vindrutetorkareautomatik som inte funkar och bristande kvalitet och snål inredning som flera som gillar tesla tycker är clean. Tror dom kommer gå ner till det inom ett par år. Säger sig ju självt på den stora marginal som dom har på sina bilar jämfört med andra biltillverkare, än så länge. Men detta är ju bara min personliga uppfattning och enda anledningen att köpa Tesla är dess laddnötverk, som ev inte kommer vara deras USP längre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 09:11
av R_Edvinsson
Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?


Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden. :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 09:22
av Hoppsan_84
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 09:32
av Dafro
R_Edvinsson skrev:
Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?


Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden. :?
Fast då skulle det inte hända så mycket i tråden med tanke på den fart som ionity jobbar med, men håller med dig i sak och ska försöka hålla mig till sakfrågan. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 09:49
av HelectriC
Hoppsan_84 skrev:
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemma :o
Vem säger att det är billigt med elbil :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 10:14
av Peter Andersson
MER här ju abonnemang där elen kostar under 1kr per kWh.

Mer Around

Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 10:16
av chaffis75
HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemma :o
Vem säger att det är billigt med elbil :?
Ser ju ut som du har billig el...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 10:28
av Jerker
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr, dessutom anser jag att alla mjukvaruuppdateringar mer visar på att man levererar en produkt som inte är färdig än att man ligger i framkant. Kollegan som hämtade en 3a för någon månad sen har redan fått 3 uppdateringar, troligen buggfixar. Vindrutetorkareautomatik som inte funkar och bristande kvalitet och snål inredning som flera som gillar tesla tycker är clean. Tror dom kommer gå ner till det inom ett par år. Säger sig ju självt på den stora marginal som dom har på sina bilar jämfört med andra biltillverkare, än så länge. Men detta är ju bara min personliga uppfattning och enda anledningen att köpa Tesla är dess laddnötverk, som ev inte kommer vara deras USP längre.
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.

Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 10:41
av Maw
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.

Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Jag håller helt med om att OTA-uppdateringarna som kommer till min bil ung var 6:e vecka är en positiv upplevelse. Lite som julafton när symbolen för ny mjukvara visar sig på skärmen :)

Men eftersom jag inte har en Tesla så behöver man uppenbarligen inte köpa en ny bil för att få nya funktioner hos alla andra bilmärken;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 10:46
av Jerker
Maw skrev:
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.

Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Jag håller helt med om att OTA-uppdateringarna som kommer till min bil ung var 6:e vecka är en positiv upplevelse. Lite som julafton när symbolen för ny mjukvara visar sig på skärmen :)

Men eftersom jag inte har en Tesla så behöver man uppenbarligen inte köpa en ny bil för att få nya funktioner hos alla andra bilmärken;)
Nej, jag övervägde snabbt att nämna att även andra märken så smått har börjat med detta också, även om det inte kan omfatta bilens alla funktioner som hos Tesla, men valde att hålla mitt inlägg lite kort. Det är bra att andra börjar ta efter denna filosofi!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 11:29
av Gargamel
Peter Andersson skrev:
MER här ju abonnemang där elen kostar under 1kr per kWh.

Mer Around

Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,
Om du har tur att den inte blockas av taxi-bilar eller andra som slööööö-laddar i flera timmar och inte ens är kvar i samma kommun medans de laddar där. En stor anledning till varför jag sa upp Bee-abbet, för det blev inga <1kr/kWh när jag kanske kunde ladda 2 gånger i månaden på dem i min närhet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 15:10
av martinot
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 15:16
av Daven
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 15:19
av martinot
Daven skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Håller med 100%.

Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 20:23
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Du ska veta att ljudisolering kostar :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 nov 2021 20:27
av Dafro
martinot skrev:
Daven skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.

Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400? :D
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Håller med 100%.

Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 nov 2021 16:01
av macky
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra ;).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 nov 2021 16:16
av Dodde
macky skrev:
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra ;).
Samma gäller nog MEB.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 nov 2021 17:36
av martinot
Dafro skrev:

Bäst att bli lite on topic nu framgent…

SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så. :lol:

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic? :?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!

Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.

Gällande öpnnadet av SuC;

Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 nov 2021 20:02
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:

Bäst att bli lite on topic nu framgent…

SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så. :lol:

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic? :?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!

Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.

Gällande öpnnadet av SuC;

Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.

Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.

Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Skrev ju faktiskt lite… tränar. Och det är ju lite kul att trolla med er Tesla ägare, men jag gör det med glimten i ögat och är avis på SuC och hoppas att ionity blir lika bra (tillröckligt on topic får jag hoppas)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 nov 2021 20:09
av martinot
Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.

Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 nov 2021 20:19
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Kul att trolla, (retas lite hjärtligt)
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.

Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.