Sida 1 av 2
Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 19 apr 2018 22:36
av TeslaTissel
Elvägar? Är det rätt väg framåt??, typ släp-skoteknik
Artikelarkiv fr NyTeknik
https://www.nyteknik.se/artiklar-om/Elvägar
Vet inte om det diskuterats tidigare (här) men då jag sökte mer info för redan ett år sedan presenterades inte tekniken i sin helhet. Bara generellt.
Nu ser jag tecken på att det förmodligen inte kan fungera i verkligheten. För hur skall Åkerierna kunna ta en ombyggnadskostnad? Och hur skall persontrafiken samsas?
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt Mats Alaküla?
Postat: 19 apr 2018 22:42
av OlleBack
Tycker eg elvägar verkar vara en rätt vettig lösning om man bara kan lösa överföring utan massa förlust och säkerheten kring överföringen. Den måste väl i princip matcha effekten som krävs för att driva bilen ialla fall?
Om den lösningen kommer innan miljövänligare batterier så vore det väl inte så tokigt för personbilar. 10 mil på batteriet, långresor på alla europavägar laddar man medan man kör

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt Mats Alaküla?
Postat: 19 apr 2018 22:48
av TeslaTissel
OlleBack skrev:Tycker eg elvägar verkar vara en rätt vettig lösning om man bara kan lösa överföring utan massa förlust och säkerheten kring överföringen. Den måste väl i princip matcha effekten som krävs för att driva bilen ialla fall?
Om den lösningen kommer innan miljövänligare batterier så vore det väl inte så tokigt för personbilar. 10 mil på batteriet, långresor på alla europavägar laddar man medan man kör

Jo men vilka får ta kostnaderna då. Och återigen, hur skall personbilar samsas med i princip spårbunden trafik?
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... t-elvagar/
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 19 apr 2018 23:16
av Daoops
Tror inte det är ett alternatv att ha extra klumpig utrustning på bilen. Framtiden ser helt enkelt inte ut så.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 05:33
av Svenssons
10 miljoner per km, 120 miljarder för Sveriges större vägar talar för att det inte är en lösning. Lägg därtill att bilarna måste byggas om för att kunna nyttja laddningen. Det skulle kunna vara en lösning om det vore omöjligt att bygga elbilar för längre sträckor men det vet vi att det inte är. Lösningen behöver inte heller bara vara större batterier.
Har du en batteribil med en förbrukning på 150Wh/km, ett batteripack med 45 kWh tillgängligt och en laddhastighet på 300 kW så har du även en mindre bil som du har möjlighet att köra långt, den kan ju på 6 minuter ladda upp 20 nya mil och tar sig 30 mil fulländad. Varje trafiksäker förare borde stanna en gång på tre timmar.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 07:09
av LarsL
Elvägar är knass med tanke på kostnaden och hur bra rena elbilar funkar idag.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 07:33
av Svenssons
Med tanke på de statliga kostnaderna för elektrifiering av vägarna, både byggandet och underhåll så är det billigare för staten att placera ett par snabbladdare varannan kilometer emellan som det är gratis att ladda vid. IVL verkar ändå tycka att elektrifiering av vägarna är bättre...
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 07:42
av e5m1r
Svenssons skrev:Med tanke på de statliga kostnaderna för elektrifiering av vägarna, både byggandet och underhåll så är det billigare för staten att placera ett par snabbladdare varannan kilometer emellan som det är gratis att ladda vid. IVL verkar ändå tycka att elektrifiering av vägarna är bättre...
Är det så konstigt
Samma folk satsar på snabbtåg klara 2040 eller vad det var
Då åker alla andra Huperloop typ

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 07:43
av chaffis75
Jag tycker tankarna är intressanta men de finns såklart många frågor som måste besvaras t.ex. är de ekonomiskt, fungerar de i alla väder, kan vi komma överens om en standard åtminstone för EU och ja säkert en massa fler frågor.
Fördelen med ren BEV är ju att man slipper att standardisera, ja se bara på laddningen, idag har vi minst tre standarder i EU, Tesla, CCS och chademo (ja Tesla och CCS är nästan samma men ändå inte). Ja tre olika skenor i vägen de kan vi inte ha både rent praktiskt men ekonomiskt också.
Fördelen med om vi kunde få elvägar är att batterierna inte hade behövt vara så stora men frågan är om de är ett problem om säg 10 år, ja vi behöver troligen inte vänta så länge ens.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 07:50
av 12man
Koppar?åtgång, stölder? Dagens elvägar är ju inga under av tillförlitlighet? Några löv på skenorna så skiter det sig.
Frågan är om vätgas eller detta är mest korkat.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 08:05
av Foluke
TeslaTissel skrev:Elvägar? Är det rätt väg framåt??, typ släp-skoteknik
Artikelarkiv fr NyTeknik
https://www.nyteknik.se/artiklar-om/Elvägar
Vet inte om det diskuterats tidigare (här) men då jag sökte mer info för redan ett år sedan presenterades inte tekniken i sin helhet. Bara generellt.
Nu ser jag tecken på att det förmodligen inte kan fungera i verkligheten. För hur skall Åkerierna kunna ta en ombyggnadskostnad? Och hur skall persontrafiken samsas?
Elvägar (och möjligen höghastighetståg) har liknande dignitet som Göra kanal på sin tid. Revolutionerande för transporterna på sin tid. Svindyrt och omodernt efter 20 år! Då hade den tekniska utvecklingen sprungit förbi.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 08:16
av chaffis75
Varför är så många negativa? Se inte bara nackdelarna och problemen utan väg de mot varandra och fundera på vad framtida teknik kan ge... Många ser problem med BEV också på samma sätt som många ser problem med dessa elvägar... Jag ser de som att de skulle kunna vara ett bra komplement på de mest trafikerade vägarna där man ofta reser långa sträckor. Jag tror absolut inte att man ska bygga detta inne i städer t.ex. utan de är när man kommer utanför städerna mellan städer som man kanske ska bygga detta, ja om de blir bra och alla tekniska problem går att lösa...
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 08:21
av mickeisol
Ja hej och hå.
kanske skulle få dom befintliga elvägarna (järnvägarna) att fungera först.
men däremot batterier i loken, mer eller mindre beroende på batteripriser etc.
speciellt för att vid "elvägsfel" nedrivna kontaktledningar etc kunna fortsätta in på fungerande ström.
Och med stora batterier kunna köra på ej elektrifierad järnväg (norge). då skulle järnvägen bara behöva vara delvis elektrifierad för laddning.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 08:26
av leiflodde
Om E6 mellan Lödde och Malmö varit elväg skulle man alltid haft full laddat batteri pga köer
Men hur skall man ta betalt för denna laddning?
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 08:32
av Svenssons
chaffis75 skrev:Varför är så många negativa?
För att jag är tvingad att betala för detta. Jag är inte tvingad till att betala Teslas utveckling men när staten skall utveckla, bygga vägarna och underhålla dessa är jag tvingad att betala. Vägar som endast kan fungera för bilar som byggs om. Jag kommer alltså inte kunna använda funktionen ens, bara betala.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 08:49
av Verdi
Svenssons skrev:10 miljoner per km, 120 miljarder för Sveriges större vägar talar för att det inte är en lösning. Lägg därtill att bilarna måste byggas om för att kunna nyttja laddningen. Det skulle kunna vara en lösning om det vore omöjligt att bygga elbilar för längre sträckor men det vet vi att det inte är. Lösningen behöver inte heller bara vara större batterier.
Har du en batteribil med en förbrukning på 150Wh/km, ett batteripack med 45 kWh tillgängligt och en laddhastighet på 300 kW så har du även en mindre bil som du har möjlighet att köra långt, den kan ju på 6 minuter ladda upp 20 nya mil och tar sig 30 mil fulländad. Varje trafiksäker förare borde stanna en gång på tre timmar.
120 miljarder är inte så mycket jämfört med den fullkomligt idiotiska idén med snabbtåg.

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 09:37
av lator
mickeisol skrev:Ja hej och hå.
kanske skulle få dom befintliga elvägarna (järnvägarna) att fungera först.
men däremot batterier i loken, mer eller mindre beroende på batteripriser etc.
speciellt för att vid "elvägsfel" nedrivna kontaktledningar etc kunna fortsätta in på fungerande ström.
Och med stora batterier kunna köra på ej elektrifierad järnväg (norge). då skulle järnvägen bara behöva vara delvis elektrifierad för laddning.
Ja, och precis så skulle det fungera med elvägar också. Kör på batteri för att komma till nästa elektrifierade sträcka. Framtiden får visa men jag vet vad jag skulle satsa på...

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 09:40
av lator
leiflodde skrev:Om E6 mellan Lödde och Malmö varit elväg skulle man alltid haft full laddat batteri pga köer
Men hur skall man ta betalt för denna laddning?
Nån fördel med köer då...
Varför ta betalt är min fråga? Och om man nu ska ta betalt så är det ju bara att registrera antal körda km med laddning.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:01
av lator
Svenssons skrev:10 miljoner per km, 120 miljarder för Sveriges större vägar talar för att det inte är en lösning. Lägg därtill att bilarna måste byggas om för att kunna nyttja laddningen. Det skulle kunna vara en lösning om det vore omöjligt att bygga elbilar för längre sträckor men det vet vi att det inte är. Lösningen behöver inte heller bara vara större batterier.
Har du en batteribil med en förbrukning på 150Wh/km, ett batteripack med 45 kWh tillgängligt och en laddhastighet på 300 kW så har du även en mindre bil som du har möjlighet att köra långt, den kan ju på 6 minuter ladda upp 20 nya mil och tar sig 30 mil fulländad. Varje trafiksäker förare borde stanna en gång på tre timmar.
Siffran du hänvisar till (10 miljoner per km), är det från det Engelska försöket eller? Jag är övertygad om att det blir mycket billigare än så när man får volym på det.
Av Sveriges Riksvägar och Europavägar (fick fram ca 15500 km fast du har räknat på 12000 km) bör det räcka att elektrifiera max en tredjedel för att få bra täckning, och då pratar vi om HELA SVERIGE! Alltså ca 500 mil elektrifierade vägar på sikt.
Om jag tänker mig att det realistiskt kommer att kosta 1 miljon per km när en vettig teknik finns så kan det alltså räcka med en investering i storleksordningen 5 miljarder för att täcka Sveriges behov av elektrifierade vägar. Det är ju småpengar egentligen.

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:04
av lator
12man skrev:Koppar?åtgång, stölder? Dagens elvägar är ju inga under av tillförlitlighet? Några löv på skenorna så skiter det sig.
Frågan är om vätgas eller detta är mest korkat.
Lås inte fast tankarna i de enfaldiga försök som görs i Sverige just nu. Det enda som jag ser som gångbart är induktiv överföring där ett löv absolut inte påverkar något. Jovisst, man kan inte få 100% verkningsgrad men det kanske inte är hela världen...

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:07
av Foluke
lator skrev:mickeisol skrev:Ja hej och hå.
kanske skulle få dom befintliga elvägarna (järnvägarna) att fungera först.
men däremot batterier i loken, mer eller mindre beroende på batteripriser etc.
speciellt för att vid "elvägsfel" nedrivna kontaktledningar etc kunna fortsätta in på fungerande ström.
Och med stora batterier kunna köra på ej elektrifierad järnväg (norge). då skulle järnvägen bara behöva vara delvis elektrifierad för laddning.
Ja, och precis så skulle det fungera med elvägar också. Kör på batteri för att komma till nästa elektrifierade sträcka. Framtiden får visa men jag vet vad jag skulle satsa på...

"...Jag vet vad jag skulle satsa på...". Egna pengar eller andras (skattebetalarnas)? Det är en väldig skillnad att själv stå för förlusterna eller låta kollektivet få göra det. Vi som kör med batteri investerar och tar konsekvensen i form av vinst och kostnad! Så fort det talas om att "satsa" är det vanligtvis andras pengar och utan personligt ansvar.
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:09
av lator
Svenssons skrev:chaffis75 skrev:Varför är så många negativa?
För att jag är tvingad att betala för detta. Jag är inte tvingad till att betala Teslas utveckling men när staten skall utveckla, bygga vägarna och underhålla dessa är jag tvingad att betala. Vägar som endast kan fungera för bilar som byggs om. Jag kommer alltså inte kunna använda funktionen ens, bara betala.
Nja, jag skulle hävda att du (i synnerhet du) har varit med och betalat Teslas utveckling i ganska många år.

(dock inte tvingad då, men...)
Att du ska kunna använda funktionen är en självklarhet. Montera en spole som kopplas till DC-ingången på batteriet... DONE! (Ja, jag förenklade lite...

)
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:14
av lator
Foluke skrev:"...Jag vet vad jag skulle satsa på...". Egna pengar eller andras (skattebetalarnas)? Det är en väldig skillnad att själv stå för förlusterna eller låta kollektivet få göra det. Vi som kör med batteri investerar och tar konsekvensen i form av vinst och kostnad! Så fort det talas om att "satsa" är det vanligtvis andras pengar och utan personligt ansvar.
Ja, nu är det ju så att vi bor i ett land där det hela tiden handlar om vad "kollektivet" gör och jag lägger hellre några tusenlappar på elvägar än att vara med och bekosta militärens nya radarsystem... (bara ett exempel...)
Dessutom så har jag kört batteridrivna bilar i 16 år så inte bara andras pengar kanske...

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:19
av Svenssons
lator skrev:Svenssons skrev:10 miljoner per km, 120 miljarder för Sveriges större vägar talar för att det inte är en lösning. Lägg därtill att bilarna måste byggas om för att kunna nyttja laddningen. Det skulle kunna vara en lösning om det vore omöjligt att bygga elbilar för längre sträckor men det vet vi att det inte är. Lösningen behöver inte heller bara vara större batterier.
Har du en batteribil med en förbrukning på 150Wh/km, ett batteripack med 45 kWh tillgängligt och en laddhastighet på 300 kW så har du även en mindre bil som du har möjlighet att köra långt, den kan ju på 6 minuter ladda upp 20 nya mil och tar sig 30 mil fulländad. Varje trafiksäker förare borde stanna en gång på tre timmar.
Siffran du hänvisar till (10 miljoner per km), är det från det Engelska försöket eller? Jag är övertygad om att det blir mycket billigare än så när man får volym på det.
Av Sveriges Riksvägar och Europavägar (fick fram ca 15500 km fast du har räknat på 12000 km) bör det räcka att elektrifiera max en tredjedel för att få bra täckning, och då pratar vi om HELA SVERIGE! Alltså ca 500 mil elektrifierade vägar på sikt.
Om jag tänker mig att det realistiskt kommer att kosta 1 miljon per km när en vettig teknik finns så kan det alltså räcka med en investering i storleksordningen 5 miljarder för att täcka Sveriges behov av elektrifierade vägar. Det är ju småpengar egentligen.

Uppgifterna 10 miljoner/km och 120 miljarder totalt kommer från Vetenskapsradions program när de pratade med en från IVL gällande projektet i Sverige. Hon från IVL tyckte det var jättebra för det skulle ju lösa infrastrukturproblem med laddstationer fast och medgav att en del laddstolpar kanske ändå behövs... Ska se om jag hittar programet.
EDIT: Här är programmet:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... gramid=415
Det var Sofia Lundberg på IVT inte IVL som jag tänkte på.
Får jag välja mellan elvägar och laddstolpar så skulle jag välja en snabbladdare varannan kilometer med gratis el och sparade miljarder istället för elväg som ska kosta pengar för mig och bara kan användas om jag låter bygga om bilen eller byter bil.
lator skrev:Svenssons skrev:chaffis75 skrev:Varför är så många negativa?
För att jag är tvingad att betala för detta. Jag är inte tvingad till att betala Teslas utveckling men när staten skall utveckla, bygga vägarna och underhålla dessa är jag tvingad att betala. Vägar som endast kan fungera för bilar som byggs om. Jag kommer alltså inte kunna använda funktionen ens, bara betala.
Nja, jag skulle hävda att du (i synnerhet du) har varit med och betalat Teslas utveckling i ganska många år.

(dock inte tvingad då, men...)
Att du ska kunna använda funktionen är en självklarhet. Montera en spole som kopplas till DC-ingången på batteriet... DONE! (Ja, jag förenklade lite...

)
Visst har jag varit med och betalat till Teslas utveckling men som sagt var inte tvingats till det och jag har dessutom fått något i utbyte. För mig känns det som rätt dålig deal att tvingas betala för något du själv eller någon annan inte kan nyttja utan att då behöva betala ytterligare många tusentals kronor i att bygga om bilen (om det är möjligt).
Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??
Postat: 20 apr 2018 10:24
av Svenssons
Verdi skrev:
120 miljarder är inte så mycket jämfört med den fullkomligt idiotiska idén med snabbtåg.

Sant men det gör ju inte saken bättre. Känns inte särskilt uppmuntrande att höra att staten kanske ska dra på sig flera projekt på flera hundratals miljarder. Projekt som känns som meningslösa när basfunktionerna som de ska komplettera inte fungerar.