Sida 1 av 1

Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 24 apr 2018 20:59
av neriksson
Har försökt leta på nätet efter hur många kWh som är tillgängliga för körning, men jag kan bara hitta en enda sida som specifierar det.
Jag har 30kWh modellen och enligt sidan är det 28kWh som är tillgängliga - finns det någon som kan bekräfta detta?

Är det någon som dessutom vet om jag kan se hur många kWh som är kvar i batteriet under körning? Jag vet att jag kan se en "guess-o-meter" med hur många km som är kvar, samt hur många procent som är kvar - men jag skulle vilja se kWh för att få en bättre uppskattning av hur långt vi kan köra.

Re: Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 24 apr 2018 21:19
av Leo
Kolla någon gång du kör en längre sträcka. Tex från 100% ner till 10%.

Kommer du då tex 12mil med en förbrukning på 1,5kwh/mil. Så har du ”använt” 12x1,5=18kWh.

Då är alltså (100-10) 90% av batteriet =18kWh. Då är 100% användbart =20kWh.

Re: Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 24 apr 2018 22:09
av e5m1r
Leo skrev:
Kolla någon gång du kör en längre sträcka. Tex från 100% ner till 10%.

Kommer du då tex 12mil med en förbrukning på 1,5kwh/mil. Så har du ”använt” 12x1,5=18kWh.

Då är alltså (100-10) 90% av batteriet =18kWh. Då är 100% användbart =20kWh.
Nu vet jag inte hur leaf mäter men detta går ej på tesla i alla fall inte men nån exakthet
Bättre att mäta vad man laddat in

Re: Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 24 apr 2018 22:40
av Leo
Nja vill man hålla koll på bilens praktiska "räckvidd" och hela tiden kolla hur man ligger till i förhållande till det så duger det väldigt bra tycker jag. På vår X100D så räknar jag ungefär med siffran 90 som användbar batteristorlek. Dvs drar bilen 300Wh/km (3kWh/mil) kommer jag ganska precis 30 mil då jag startat på 100% och närmar mig 0%.

På min e-Golf räknar jag istället med siffran 30. Vilket med en förbrukning på 2kWh/mil ger 15 mils räckvidd osv. Stämmer riktigt bra i verkligheten tycker jag. Dock varierar det lite sommar och vintertid och men inte så mycket att det har någon större praktisk betydelse. Senaste långresan med min e-Golf så drog den 1,85kWh/mil enligt bilens förbrukningsmätare. Jag hade då kört 15,9mil och hade 5km kvar i räckvidd. Dvs då räknar jag med 1,85x16,4=30,34 ganska nära 30 alltså.

Vill man däremot se den totala exakta "förbrukningen" så är det betydligt mer korrekt som du skriver att mäta vad man "laddat i" för det är vad som gått åt/kostnaden att fylla på det igen osv. På den ovan beskrivna långresan med e-Golf fick jag då vid samma tillfälle i (enligt snabbladdarens display) 31,70 kWh och då laddade jag från 1% upp till 100% vilket tog exakt 1 timme och 15 sec. Dvs då kan man säga att för att fylla i från 0-100% hade jag fått ladda i ganska exakt 32kWh.

Re: Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 25 apr 2018 01:35
av lator
neriksson skrev:
Har försökt leta på nätet efter hur många kWh som är tillgängliga för körning, men jag kan bara hitta en enda sida som specifierar det.
Jag har 30kWh modellen och enligt sidan är det 28kWh som är tillgängliga - finns det någon som kan bekräfta detta?

Är det någon som dessutom vet om jag kan se hur många kWh som är kvar i batteriet under körning? Jag vet att jag kan se en "guess-o-meter" med hur många km som är kvar, samt hur många procent som är kvar - men jag skulle vilja se kWh för att få en bättre uppskattning av hur långt vi kan köra.
Min erfarenhet av Leaf 30 är att det finns ca 27 kWh tillgängligt. För att hålla koll på detta är väl det enklaste att använda sig av Leafspy. Man får däremot inte ta för givet att det stämmer med siffran för tillgängliga kWh. Leafspy verkar snarare räkna på hela batteriet så att man har fullt batteri vid 90% och tomt vid 5%. Antalet tillgängliga kWh beror på hur batteriet mår såklart.

Re: Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 25 apr 2018 06:52
av Henrik Torphammar
neriksson skrev:
Har försökt leta på nätet efter hur många kWh som är tillgängliga för körning, men jag kan bara hitta en enda sida som specifierar det.
Jag har 30kWh modellen och enligt sidan är det 28kWh som är tillgängliga - finns det någon som kan bekräfta detta?

Är det någon som dessutom vet om jag kan se hur många kWh som är kvar i batteriet under körning? Jag vet att jag kan se en "guess-o-meter" med hur många km som är kvar, samt hur många procent som är kvar - men jag skulle vilja se kWh för att få en bättre uppskattning av hur långt vi kan köra.
Leaf 24 har ny 21kWh, Leaf 30 har 28.1kWh och Leaf40 verkar ha 36kWh enligt Leafspy. Sen är det blockerat i botten på Leaf 24 0.5kWh, Leaf30 brukar inte leafspy kunna läsa av speciellt bra i botten och Leaf40 vet jag inte.

Leaf30 på sommaren drar ca 1.65kWh och kommer 15.8mil dvs 26kWh tillgängligt. På vintern 2kWh och kommer 10mil prick. (Detta har jag själv testat när jag provkört) Så vad skall man säga finns tillgängligt? 20-26kWh beroende på temperatur. Är det av intresse att veta bästa möjliga eller sämsta möjliga?

Re: Nissan Leaf - Hur många kWh är tillgängliga?

Postat: 25 apr 2018 22:00
av LarsA
neriksson skrev:
Har försökt leta på nätet efter hur många kWh som är tillgängliga för körning, men jag kan bara hitta en enda sida som specifierar det.
Jag har 30kWh modellen och enligt sidan är det 28kWh som är tillgängliga - finns det någon som kan bekräfta detta?

Är det någon som dessutom vet om jag kan se hur många kWh som är kvar i batteriet under körning? Jag vet att jag kan se en "guess-o-meter" med hur många km som är kvar, samt hur många procent som är kvar - men jag skulle vilja se kWh för att få en bättre uppskattning av hur långt vi kan köra.
Jag har sett siffran 27,2 kWh tillgängligt för Leaf30.
Men alla battericeller är lite individuella så värdet lär variera lite mellan olika bilar av samma modell, speciellt om man anger i tiondels kWh.
Att mäta utifrån vad snabbladdaren ger på en laddning mellan t.ex. 5-100% ger väl ett riktvärde men då gäller det att veta om 5% är 5% av användbara kWh(Leaf40 ska tydligen ge felaktigt värde vid lägre procent) och att all el går till batteriet och inte batterivärmning/kylning eller värmning/kylning av förarautrymmet o.s.v.

Jag kan se tillgängliga kWh i service menyn i BMW i3an(60Ah), det värdet kan variera med 0-1 kWh beroende av batteritemperatur och typ av laddning(DC eller AC). Kollar dock endast ibland när det är fulladdat vet ej hur det ser ut vid t.ex. 25%, krävs många tryckningar innan man kommer in i servicemenyn.

Bäst är väl att lära sig hur den egna bilen fungerar utifrån de värden som bilen visar och hur väder samt vind är.