Sida 1 av 3
Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 08:00
av dstr
Efter en diskussion på Facebook så tänkte jag att vi skulle reda ut vilka varianter av hårdvara det finns idag (och kanske kommer)
Mobileye
AP1 - saknar fortfarande advanced summon, anpassning till hastighet enligt skyltning och on/off-ramp
Teslas egna
AP2.0 - längre räckvidd på ultraljudssensorer, 7 extra kameror. (saknar redundans för godkännande för autonom körning)
AP2.01 - annan radar
AP2.5 - redundans för självkörande
AP2.6 - Intel i MCU'n
AP2.7 - Model 3, kamera i kupén inför Tesla Network.
Kursiva versionsnummer är mina påhitt (innan Tesla själva tog 2.5 så kallade jag S/X för 2.1 och Model 3's för 2.5)
Jag är osäker på ordningen när radarn byttes och om Intel kom med 2.5 eller separat. Jag har för mig det var separat.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 08:18
av djFabbe
AP 1 anpassar hastigheten efter skyltar. Dock görs det när skymten passerats vilket gör att farbror blå kan ta dig vid en sänkt fart eftersom det tar ett par meter för bilen att bromsa in.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 08:25
av dstr
djFabbe skrev:AP 1 anpassar hastigheten efter skyltar. Dock görs det när skymten passerats vilket gör att farbror blå kan ta dig vid en sänkt fart eftersom det tar ett par meter för bilen att bromsa in.
Nej, den anpassar farten till "restricted"-vägar. På ett väldigt korkat sätt. När du kommer förbi restricted så går den tillbaka till gamla hastigheten. När jag åker med farhållaren på 130km/h och kommer in på en restricted 60km/h så sänker den till 70km/h. När restricted tar slut, och skyltningen går från 60 till 80 så ökar bilen till 130 igen.
Åker du på E4 (som inte är restricted) där det är 80 och det skyltas om till 100 så ökar den inte.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 08:44
av Svenssons
Hastigheten anpassas ju av AP1-bilar men sedan har Tesla aktivt valt att endast göra detta på restricted och först efter skyltningen.
I princip alla vägar är väl dock restricted idag? Förr så kunde man köra AP på mycket högre än skyltat och över 80 på oskyltade vägar men jag hittar knappt inga sådana vägar längre. Inte ens på 2+1 vägar kan jag köra snabbare än 10 km/h över skyltningen.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 08:48
av Gustafsson
Tror nog också att den går på skylt, direkt vid passage minskar hastigheten till exakt det som står på skylten, ock samtidigt som avläsningen sker och den nya hastigheten kommer upp i instrumenten, det går inte att köra med AP fortare om man inte gasar samtidigt. Den restriktionen gäller inte 100 eller 110 skyltar verkar det som då AP funkar även över hastighetsgränsen.
Menar du att den går på nån databas över ”restricted” roads ?
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 08:50
av dstr
Svenssons skrev:Hastigheten anpassas ju av AP1-bilar men sedan har Tesla aktivt valt att endast göra detta på restricted och först efter skyltningen.
Läs mitt exempel igen, om hur den gör när restricted tar slut. Den beter sig långt ifrån det som beskrevs för 3,5 år sedan då den lanserades.
Svenssons skrev:
I princip alla vägar är väl dock restricted idag? Förr så kunde man köra AP på mycket högre än skyltat och över 80 på oskyltade vägar men jag hittar knappt inga sådana vägar längre. Inte ens på 2+1 vägar kan jag köra snabbare än 10 km/h över skyltningen.
Min spaning är att dom fått in i stort sett alla riksvägar. Länsvägar går fortfarande att hitta som inte är restricted.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 09:01
av dstr
Gustafsson skrev:
Menar du att den går på nån databas över ”restricted” roads ?
Ja. Fast mer geo-fencat också.
Den gör en dum och oförklarlig grej när man åker E4 norrut vid Järva krog i högra filen, den "högraste" av 4 körfälten, på höger sida om barriären. Strax innan busshållplatsen så bromsar bilen till och man ser Restricted blinka till.
Åker man på E4 och det är kö/olycka så det är omskyltat till 30 så läser den ljustavlorna i portalerna över vägen, men ändrar ingen hastighet.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 09:09
av Kulingen
Men är det inte så att det ser fult ut utåt om en biltillverkare tillåter bilen att bryta mot lagen genom att åka mer än 10kmh för fort med AP:n inkopplad?
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 09:15
av dstr
Kulingen skrev:Men är det inte så att det ser fult ut utåt om en biltillverkare tillåter bilen att bryta mot lagen genom att åka mer än 10kmh för fort med AP:n inkopplad?
För formens skull (och för att kunna jämföra) så är det egentligen farthållaren vi pratar om här.
Tesla tillåter väl upp till 30km/h i offset? I min gamla Ford hade jag kunna åka farthållare i 130km/h förbi 30-sträcka vid en skola.
Med det resonemanget kanske vi inte ska tillåta farthållare öht.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 28 apr 2018 09:39
av Svenssons
+- 10 km/h är max offset. Visst är det dumt om bilen tror att det inte är restricted och höjer hastigheten till den som du valde när du slog på den men den tar ändå och anpassar hastigheten på de flesta vägarna. Det är inte vara riksvägar utan även i princip alla landsvägar t.ex
Re: Autopilot-versioner
Postat: 07 maj 2018 17:57
av dstr
Re: Autopilot-versioner
Postat: 07 maj 2018 19:15
av Pontus
Har Elon nu sagt at Tesla ska börja släppa full självkörning i slutet av nästa år så är det mer än 3 år efter bilarna kom som han lovade skulle få det. Lite lång tid för dom som köpte det då att vänta på funktionen. Kommer det komma delar av det under tiden typ summon från garaget till ytterdörren, parkera utan att man sitter i bilen eller liknande?
Men vad var det han lovade att AP1 skulle klara av när den släpptes?
Re: Autopilot-versioner
Postat: 07 maj 2018 22:08
av stefan007
Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 07 maj 2018 22:23
av Svenssons
stefan007 skrev:Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Den del de plockar ut lär ju också bli en reservdel till övriga bilar för de som inte köpt till självkörande AP.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 06:34
av mati
stefan007 skrev:Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Jag har för mig att i USA var det en ganska hög andel bilar som hade köpt FSD. Mer än hälften i alla fall. Fast jag kommer inte ihåg var nånstans jag har läst det.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 06:56
av Smutt
Men för 35000kr måste det vara ekonomiskt vansinne att inte byta en dator kalibrera ta pengarna
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 07:26
av Nicklas
stefan007 skrev:Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Precis, och om de vid det tillfället höjer kostnaden för FSD i efterhand till att täcka kostnaden för retrofit på äldre bilar är det inget större problem för Tesla... Priser kan ju förändras när som helst, bland annat därför valde jag att köpa FSD direkt: om/när det kommer vet jag vad det kostar mig (inget).
- man vet ju inte vad FSD kommer kosta i framtiden, och den lilla extra pengen jag behövde lägga tidigt var lätt värt den "tryggheten"

Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 10:15
av frippe
Hur mycket mjukvaruuppdateringar kan man förvänta sig till AP1 i fortsättningen?
Och, hur mycket outnyttjad potential finns det kvar i AP1 för att kunna implementera nya funktioner?
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 10:18
av znak3
frippe skrev:Hur mycket mjukvaruuppdateringar kan man förvänta sig till AP1 i fortsättningen?
Och, hur mycket outnyttjad potential finns det kvar i AP1 för att kunna implementera nya funktioner?
Intressant fråga - kommer AP1 anses vara end of life eller gnetar man på och kramar ut allt som går...?
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 10:30
av e5m1r
Inte mycket om något kvar på AP 1 Elon har sagt redan när AP2 släptes att man är på gränsen till hårdvaru kapacitet
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 10:40
av zyax
e5m1r skrev:Inte mycket om något kvar på AP 1 Elon har sagt redan när AP2 släptes att man är på gränsen till hårdvaru kapacitet
NVidia som gjort hårdvaran har ju hela tiden hävdat att det inte går också. Ska man börja om på ny hårdvara har man nog en bas att stå på, men om man inte får ut systemet snart och andra börjar köra sina bilar själva...
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 11:41
av e5m1r
zyax skrev:e5m1r skrev:Inte mycket om något kvar på AP 1 Elon har sagt redan när AP2 släptes att man är på gränsen till hårdvaru kapacitet
NVidia som gjort hårdvaran har ju hela tiden hävdat att det inte går också. Ska man börja om på ny hårdvara har man nog en bas att stå på, men om man inte får ut systemet snart och andra börjar köra sina bilar själva...
AP1 använder MCU och Mobile chipet så frågan är om Intel MCU skulle göra saken bättre i så fall finns möjlighet till uppdatering
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 11:58
av Verdi
Kanske nån som anmärkt på det men jag kan inte se hur många lediga laddare det finns på SuC längre. Uselt!
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 12:34
av helix
Verdi skrev:Kanske nån som anmärkt på det men jag kan inte se hur många lediga laddare det finns på SuC längre. Uselt!
Är nog bara en temporär grej. Tesla verkar ha nätverksproblem just nu. Access till appen funkar exempelvis inte.
Jag kunde se tillgänglighet på SuC igår.
Re: Autopilot-versioner
Postat: 08 maj 2018 23:03
av SAB
Pontus skrev:
Har Elon nu sagt at Tesla ska börja släppa full självkörning i slutet av nästa år så är det mer än 3 år efter bilarna kom som han lovade skulle få det. Lite lång tid för dom som köpte det då att vänta på funktionen. Kommer det komma delar av det under tiden typ summon från garaget till ytterdörren, parkera utan att man sitter i bilen eller liknande?
Men vad var det han lovade att AP1 skulle klara av när den släpptes?
Alltså, jag uppfattade i earnings utfrågningen som att det var Tesla Network som skulle komma i slutet nästa år. Inte fsd. Men nu har jag läst på fler ställen att det är självkörningen..
Ingen som har stenkoll?