"We recommend charging now..." - Huh?
Postat: 10 maj 2018 22:19
Tesla har ju en fantastisk battermätare. Säger den 5% kvar så är det 5% kvar och varje % ger lika mycket körning och man lär sig att lita på den fast man närmar sig nollan.
Men, när man kommer fram efter en långkörning säger den ofta "We recommend charging now ... may get significantly lower." Jag har alltid pluggat in och inte funderat så mycket mer på det men igår kom jag fram till en destination utan laddning med 9% SoC och lät den stå så över natten. På morgonen när jag vaknar står bilen på 1% SoC och när jag rullar iväg slår den över till 0%!
Vad är det som händer här egentligen? Batteriet var säkert varmt och gosigt när det kom fram efter 60 mils körning och på natten blev det kanske +10 grader som kallast. Men ett tapp på 8%-enheter över natten!? Inga appar som är igång och håller den vaken, inget annat som borde dra heller. Den har ju knappast laddat ur 6 kWh heller utan det måste ju vara energi som inte "finns tillgängligt" på morgonen. Kan någon förklara? Komner SoCen hoppa upp snabbare än mängden tillförda kWh indikerar när jag börjar ladda?
Men, när man kommer fram efter en långkörning säger den ofta "We recommend charging now ... may get significantly lower." Jag har alltid pluggat in och inte funderat så mycket mer på det men igår kom jag fram till en destination utan laddning med 9% SoC och lät den stå så över natten. På morgonen när jag vaknar står bilen på 1% SoC och när jag rullar iväg slår den över till 0%!
Vad är det som händer här egentligen? Batteriet var säkert varmt och gosigt när det kom fram efter 60 mils körning och på natten blev det kanske +10 grader som kallast. Men ett tapp på 8%-enheter över natten!? Inga appar som är igång och håller den vaken, inget annat som borde dra heller. Den har ju knappast laddat ur 6 kWh heller utan det måste ju vara energi som inte "finns tillgängligt" på morgonen. Kan någon förklara? Komner SoCen hoppa upp snabbare än mängden tillförda kWh indikerar när jag börjar ladda?