Sida 1 av 1

"We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:19
av blincoln
Tesla har ju en fantastisk battermätare. Säger den 5% kvar så är det 5% kvar och varje % ger lika mycket körning och man lär sig att lita på den fast man närmar sig nollan.

Men, när man kommer fram efter en långkörning säger den ofta "We recommend charging now ... may get significantly lower." Jag har alltid pluggat in och inte funderat så mycket mer på det men igår kom jag fram till en destination utan laddning med 9% SoC och lät den stå så över natten. På morgonen när jag vaknar står bilen på 1% SoC och när jag rullar iväg slår den över till 0%!

Vad är det som händer här egentligen? Batteriet var säkert varmt och gosigt när det kom fram efter 60 mils körning och på natten blev det kanske +10 grader som kallast. Men ett tapp på 8%-enheter över natten!? Inga appar som är igång och håller den vaken, inget annat som borde dra heller. Den har ju knappast laddat ur 6 kWh heller utan det måste ju vara energi som inte "finns tillgängligt" på morgonen. Kan någon förklara? Komner SoCen hoppa upp snabbare än mängden tillförda kWh indikerar när jag börjar ladda?

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:21
av chpaulin
Kan det vara obalans i batteriet? Laddat fullt och låtit den sitta i något på sistone för att balansera?

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:23
av danni
När batteriet är kallt kan man inte få ut all laddning som finns i det. Därför kan man få ett rätt stort hopp ner i tillgänglig energi när batteriet går från varmt till kallt. Om det finns energi kvar nog för att få batteriet varmt igen så ”låser man upp” den förlorade kapaciteten igen då. Det är ju precis vad varningen som kommer upp berättar för dig, och anledningen till att den varningen finns.

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:31
av Leo
Den här bilden från i vintras illustrerar att ett kallt batteri har lägre kapacitet. Så ligger du med liten marginal kan det säkert bli som du beskriver.
A3E35C42-BF90-4B98-8394-B7CFA2A10AE2.png

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:44
av blincoln
Jag är med på vad ni säger. Men så mycket "virtuellt tapp" för att batteriet blir +10 grader, låter inte det mycket? Batteriet kan vara lite obalanserat.

Och, har någon erfarit att SoCen går upp omotiverat mycket (alternativt går ner omotiverat lite) när batteriet blir varmt igen (antingen genom laddning eller körning)?

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:48
av Lessmog
Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0% :o

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:51
av blincoln
Lessmog skrev:
Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0% :o
Ända fram till brorsans WC, 500m bort :D

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 22:54
av Lessmog
blincoln skrev:
Lessmog skrev:
Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0% :o
Ända fram till brorsans WC, 500m bort :D
Tur att du kunde hålla dig ända fram då! :lol:

Annars hade du nog behövt en längre "slang" ... :roll:

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 10 maj 2018 23:00
av blincoln
Lessmog skrev:
blincoln skrev:
Lessmog skrev:
Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0% :o
Ända fram till brorsans WC, 500m bort :D
Tur att du kunde hålla dig ända fram då! :lol:

Annars hade du nog behövt en längre "slang" ... :roll:
:D
Den såg jag inte komma förrän millisekunden efter jag tryckt på "Skicka" ;)

Re: "We recommend charging now..." - Huh?

Postat: 11 maj 2018 09:20
av blincoln
OK, man kan kanske tänka så här: När jag lämnar bilen med 90% SoC och den visar 90% även efter natten fast batteriet är kallare så är det egentligen så att det bara finns 82% (-ish) tillgängligt just men med så mycket SoC finns det tillräckligt för att värma upp batteriet och komma åt de sista %-en som annars döljs i kyla.