Ska man transportera 3 vuxna i bredd ofta och längre sträckor så köper man inte en mellanklassbil.
Handlar om mer än tre vuxna. Det ger däremot en bra fingervisning om storlek. Och ja det är en mellanklassbil med stort bagage.
Nej, du har enormt med ben och huvudutrymme. En familj får mkt mer utrymme än i tex en XC60 eller annan SUV i samma klass.
Man kan lasta mkt mer och passagerarna får mkt mer plats.
Xc60 är ju också mellanklass så absolut.
Men sen är det ju även priset på Y som är lite väl i överkant (för vad jag tycker den är värd) men den kommer ju garanterat sälja mängder.
Har du sett vad en XC60 kostar med jämförbar utrustning?
TCO blir garanterat lägre med en Y.
Ja jag vet vad en XC60 kostar och jämfört med V60 så är det omotiverat högt.
Samtidigt har jag sett vad Tesla saknar så ja det är tvådelat.
Allt går att vrida o vända på. får se vad Skatteverket säger om MY
8:50 in i filmen där. Hur ska två vuxna få plats i tredje raden? Är det något man fortfarande hör från Tesla officiellt? Kommer den sjusitsiga få en annorlunda kaross?
Ingen av konkurrenterna har plats för vuxna i bagaget. Känns bara som man skapat något som kritiker hela tiden kommer ta upp som kritik.
8:50 in i filmen där. Hur ska två vuxna få plats i tredje raden? Är det något man fortfarande hör från Tesla officiellt? Kommer den sjusitsiga få en annorlunda kaross?
Ingen av konkurrenterna har plats för vuxna i bagaget. Känns bara som man skapat något som kritiker hela tiden kommer ta upp som kritik.
Officiellt på hemsidan står det ” Plats för upp till sju vuxna med den tredje sätesraden (tillval)”.
Sen tror jag 2a raden kommer vara skjutbar, verkar vara god benplats på den raden nu när den står fast.
Så kanske om dagens position av 2a raden blir bakre position på skjutbara säten, så kanske man får plats till några kortvuxna där bak?
8:50 in i filmen där. Hur ska två vuxna få plats i tredje raden? Är det något man fortfarande hör från Tesla officiellt? Kommer den sjusitsiga få en annorlunda kaross?
Ingen av konkurrenterna har plats för vuxna i bagaget. Känns bara som man skapat något som kritiker hela tiden kommer ta upp som kritik.
Officiellt på hemsidan står det ” Plats för upp till sju vuxna med den tredje sätesraden (tillval)”.
Sen tror jag 2a raden kommer vara skjutbar, verkar vara god benplats på den raden nu när den står fast.
Så kanske om dagens position av 2a raden blir bakre position på skjutbara säten, så kanske man får plats till några kortvuxna där bak?
Det är huvudutrymmet som ser obefintligt ut. Det är ju inte heller någon rimligen förväntar sig med tanke på Model Ys smäckra taklinje. Åker man kanske bakåtvänd?
Nej, det finns bilder från tredje raden i någon prototyp, det är vanliga framåtvända säten.
/fth
Då begriper jag inte hur det ska gå till. På filmen tycker jag det ser tveksamt ut om ett barn får plats med huvudet ens.
Den 7-sitsiga kommer väl inte än heller. Kanske är den mer annorlunda än vad jag förstått. I karossen menar jag.
Nej, det finns bilder från tredje raden i någon prototyp, det är vanliga framåtvända säten.
/fth
Då begriper jag inte hur det ska gå till. På filmen tycker jag det ser tveksamt ut om ett barn får plats med huvudet ens.
Den 7-sitsiga kommer väl inte än heller. Kanske är den mer annorlunda än vad jag förstått. I karossen menar jag.
Karossen kommer med största sannolikhet vara exakt samma. Nu har jag inte detaljstuderat bilderna, men man kan ju också öka huvudutrymmet genom att sänka sätet (och i så fall gör man sannolikt avkall på benutrymme/lårstöd).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Nej, det finns bilder från tredje raden i någon prototyp, det är vanliga framåtvända säten.
/fth
Då begriper jag inte hur det ska gå till. På filmen tycker jag det ser tveksamt ut om ett barn får plats med huvudet ens.
Den 7-sitsiga kommer väl inte än heller. Kanske är den mer annorlunda än vad jag förstått. I karossen menar jag.
Karossen kommer med största sannolikhet vara exakt samma. Nu har jag inte detaljstuderat bilderna, men man kan ju också öka huvudutrymmet genom att sänka sätet (och i så fall gör man sannolikt avkall på benutrymme/lårstöd).
Första och antagligen andra raden är väl närmare fronten på en Model Y än i en XC90 (twin engine är det inte i den bilen även ifall Volvo skriver det lite överallt...)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Första och antagligen andra raden är väl närmare fronten på en Model Y än i en XC90 (twin engine är det inte i den bilen även ifall Volvo skriver det lite överallt...)?
Som skrivits tidigare. Benutrymmet är nog inte problemet längst bak.
8:50 in i filmen där. Hur ska två vuxna få plats i tredje raden? Är det något man fortfarande hör från Tesla officiellt? Kommer den sjusitsiga få en annorlunda kaross?
Ingen av konkurrenterna har plats för vuxna i bagaget. Känns bara som man skapat något som kritiker hela tiden kommer ta upp som kritik.
Officiellt på hemsidan står det ” Plats för upp till sju vuxna med den tredje sätesraden (tillval)”.
Sen tror jag 2a raden kommer vara skjutbar, verkar vara god benplats på den raden nu när den står fast.
Så kanske om dagens position av 2a raden blir bakre position på skjutbara säten, så kanske man får plats till några kortvuxna där bak?
Sjusitsiga prototypen jag åkte med på Model Y eventet hade skjutbar andra rad.
Femsitsiga bilarna som levereras idag har fast andra rad.
Tredje raden blir som i vissa andra SUV-ar: visst kan vuxna åka där längst bak, men endast korta sträckor. Jag hade en Renault Grand Scenic förr i tiden med samma tredjeradslösning. Vuxna fick lite krampaktigt plats men ville inte sitta där mer än 15-20 minuter. Barnen däremot älskade extrasätena!
Vår VW Touran har sju säten. Bakre raden har har sämre benutrymme och inte lika höga säten, fungerar alldeles jättebra för barn men även vuxna kan åka - fast några längre sträckor är det inte bekvämt. Touranen är 20 cm kortare än Teslan och har antagligen längre motorhuv också. Men förstås också rakare taklinje.
Med det sagt så tror jag det kan bli trångt för vuxna och jag är inte säker på att jag beställt tredje raden vid köp även om vi använder den några gånger per år i nuvarande bil.
Att säga att MY är dyr är att glömma de lägre ägandekostnaderna. På totalen har jag mycket svårt att se att den är dyrare än motsvarande fossilbil räknat per mil, speciellt inte om man slår ut ägandet över ett längre antal år.
Börja räkna på vad en fossilbil kostar att äga.. En bil i den här storleksklassen kostar 45-50 kr per mil minst.
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Var kan man köpa den här "Enyaq"?
For Skodan är planerad leverans i Sverige för de första beställda bilarna är i början av 2021. Enligt Tesla: Produktionen förväntas att inledas i början av 2021, om man tittar på beställningen. Dock är det ju bevisligt att Model Y har börjat levereras i USA.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Var kan man köpa den här "Enyaq"?
I Sverige på samma ställe som Model Y
På tesla.com alltså? Udda.
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidan
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Var kan man köpa den här "Enyaq"?
I Sverige på samma ställe som Model Y
På tesla.com alltså? Udda.
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidan
Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.
Det är några småsaker som jag hoppas de hinner fixa tills bilen kommer till EU. (förutom dragkrok). Om den inte kostat 800 000 SEK hade den varit intressant. (gräns för mig går runt 400 000)
Håller med, den är på tok för dyr så som prisbilden ser ut nu. Man måste nog ladda hos Ionity typ varje dag livet ut för att en MY ska löna sig ekonomiskt jämfört med en Enyaq till exempel.
4-500 000 hade varit bra, nånstans vid 600k minus SMBP går min smärtgräns för vad min nästa bil ska kosta. Jag inser samtidigt att det blir ganska svårt att komma ner till ett så lågt pris när man vill ha en hyfsat rymlig elbil med drag. Men man kan ju drömma lite.
Var kan man köpa den här "Enyaq"?
I Sverige på samma ställe som Model Y
På tesla.com alltså? Udda.
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidan[/quote]Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.[/quote]
Jo och den kan du kanske köpa men ingen Model Y
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidan
Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.
Och vad har det för större betydelse om det står reservera eller beställ nu om leveranserna är ungefär ett år bort? Du kunde väll tycka ”beställ nu” i mars förra året på Model Y? För VW ID3 så har det inte gått att göra för någon förrän de senaste månaderna. Med din definition så ligger Model Y leveranserna för Europa långt före ID3 eftersom det gick att beställa tidigare.
Jag ser lika många Model Y och Enyaq på svenska sidan
Jaså? Det finns bokstavligen en "beställ nu"-knapp för Model Y.
Och vad har det för större betydelse om det står reservera eller beställ nu om leveranserna är ungefär ett år bort? Du kunde väll tycka ”beställ nu” i mars förra året på Model Y? För VW ID3 så har det inte gått att göra för någon förrän de senaste månaderna. Med din definition så ligger Model Y leveranserna för Europa långt före ID3 eftersom det gick att beställa tidigare.
Det har betydelse eftersom Model Y tillverkas och levereras till slutkund NU.
Enyaq finns inte ens visad i produktionsform. Inte ens ID3 har börjat levereras än.