Bensin- och dieselpriset
Postat: 18 maj 2018 11:00
Över 16kr / liter. Vet inte vad man ska säga.
Moahahahahahahahaha väljer jag passande.
Moahahahahahahahaha väljer jag passande.
Med en Ford F150 kommer du 7 på en liter... kilometer alltså. Moahahahahamati skrev:Det säger mig ingenting, jag är inte så insatt i den tekniken. 16 kronor låter ju iofs inte så mycket. Hur långt kommer man på en liter då? Det borde vara runt 10 mil antar jag?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Näää nu räknar du fel. Det skulle ju betyda att det kostar över 200kr att köra 10 mil. Det kan ju inte stämma. Det måste vara fel med minst faktor 10, annars skulle ju ingen köra bensinbil, snåla som folk är. De säger ju att elbilar är för dyra.zyax skrev:Med en Ford F150 kommer du 7 på en liter... kilometer alltså. Moahahahaha
mati skrev:Det säger mig ingenting, jag är inte så insatt i den tekniken. 16 kronor låter ju iofs inte så mycket. Hur långt kommer man på en liter då? Det borde vara runt 10 mil antar jag?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nähä, räknar de fel menar du fossilbilisterna, jag som precis gett mig in i debatten på Teknikens Världs kommentarsfält och diskuterar prisskillnad på nyköpt och elpris vs bensinpris...mati skrev:Näää nu räknar du fel. Det skulle ju betyda att det kostar över 200kr att köra 10 mil. Det kan ju inte stämma. Det måste vara fel med minst faktor 10, annars skulle ju ingen köra bensinbil, snåla som folk är. De säger ju att elbilar är för dyra.zyax skrev:Med en Ford F150 kommer du 7 på en liter... kilometer alltså. Moahahahaha
Du slösar bara din tid...zyax skrev:Nähä, räknar de fel menar du fossilbilisterna, jag som precis gett mig in i debatten på Teknikens Världs kommentarsfält och diskuterar prisskillnad på nyköpt och elpris vs bensinpris...mati skrev:Näää nu räknar du fel. Det skulle ju betyda att det kostar över 200kr att köra 10 mil. Det kan ju inte stämma. Det måste vara fel med minst faktor 10, annars skulle ju ingen köra bensinbil, snåla som folk är. De säger ju att elbilar är för dyra.zyax skrev:Med en Ford F150 kommer du 7 på en liter... kilometer alltså. Moahahahaha
Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.Teslaspolen skrev:Fick här om veckan hem en gnälligt (!) valreklamspapper från Moderaterna om där man klagade på diesel och bensinpriserna och man ställda frågan hur oss stackare på landsbygden ska klara oss nu. Skrattade för mig själv, tittade ut på den djupröda Leaf:en på gården, och slängde lappen i återvinningen. LOLOIL.Ja, hur ska alla stackare med oljepannor kunna värma sig på vintern nu! Dom kommer ju frysa ihjäl!
![]()
P.S Jag kan förstå M:s infallsvinkel, alla har inte råd att köpa elbil än och det är bara någon % av försäljningen än så länge. Men status quo kommer inte kvarstå!
+42.Verdi skrev:Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Vasp skrev:Inte mer spännande än fossildrivet. Bara en annan mack man tankar på. Vill man tanka bensin så finns det sånt med. Så länge man har gasmack där man befinner sig så är det ett bra alternativ.
Säkerheten är för övrigt väldigt hög på gasbil. Är ett fåtal uppmärksammade olyckor som har gett gasbilar dåligt rykte. Säkerheten är väldigt mycket högre idag och inspektioner ingår vid service.
Är som med elbilar. Ett fåtal uppmärksammade olyckor där batteriet är börjar brinna och varit svårsläckt som gör att folk tror att elbil är farligare än fossilbil.
Ja, verkligen. Tänk om det funnits fler begagnade Leafs, Zoes, E-golfar och liknande då hade fler vanligt fått köpa in sig i elbilsvärlden (idag är de ganska dyra begagnade pga tillgång och efterfrågan).Verdi skrev:
Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Eftersom våra subventioner bara gäller nya bilar så exporteras många.zyax skrev:Ja, verkligen. Tänk om det funnits fler begagnade Leafs, Zoes, E-golfar och liknande då hade fler vanligt fått köpa in sig i elbilsvärlden (idag är de ganska dyra begagnade pga tillgång och efterfrågan).Verdi skrev:
Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Förvisso. Det är många som inte har råd med en ny (el-)bil. Så är det naturligtvis. Och förhoppningsvis är det fler som har råd när supermiljöbilsbonusen kommer.Verdi skrev:Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Själv önskar jag vi får faktiska vägskatter på vägarna speciellt kring städerna, så kanske vi får se trafiken minska. Biltullarna har ju haft rätt marginell effekt tyvärr så det kanske krävs något mer.Ric skrev:Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Ric skrev:Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Det kommer att hända såklart. Det är en av fördelarna med att vara först. Vi får njuta av de unika fördelarna som elbilsägandet än så länge innebär. Bilskatten är försumbar, elen är billig, eller rentav gratis. Man kan ladda med egen solel hemma eller rentav gratis vid kommunala laddstolpar. Man får inte sällan VIP-parkeringsplatser nära centrum som oftast inte är upptagna, osv osv.Ric skrev:Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.