2000 mil med Model S 75D
Postat: 19 maj 2018 22:09
Skrivet av en nybörjare och för intresserade och potentiella köpare. Inget nytt under solen för de rutinerade Teslarävarna i detta forum.
Förra sommaren så var det dags att byta ut familjens 1:a bil. Av miljöskäl var jag sugen på att köpa en elbil men insåg snart att det inte fanns någon elbil som skulle kunna fungera som familjebil (bra räckvidd, plats för 3 barn med fjällenpackning och laddnätverk på långresan) förutom Tesla då. Men eftersom min dyraste bil innan Teslan kostat ca 400 000kr ny, tittade jag på Teslan enbart på skoj eftersom jag ”visste” att den var för dyr. Till min stora förvåning upptäckte jag att trots att den nya Tesla jag specade kostade 919 000kr vart den totala kostnaden densamma som om jag skulle köpa en ny Volvo för drygt halva priset. Tilläggas bör att jag är egenföretagare och har därför möjlighet att ta Teslan som tjänstebil, vilket är extremt gynnsamt då förmånsvärdet är lågt. Övertala din arbetsgivare att så är fallet!!
Liten Tesla utsvävning
När jag satte mig in i Teslas / Elon Musks vision insåg jag dessutom att köpa en Tesla är mycket viktigare för miljön än att köpa en elbil från någon av de etablerade biltillverkarna. Tesla har gjort och gör enorm skillnad, utan Tesla hade elbilsutvecklingen inte varit i närheten av vad den är idag. Tesla är enormt hatat, vilket inte är så konstigt med tanke på att man hotar och gör narr av de två mäktigaste industribranscherna i världen (olja och fordon). Kom ihåg att om du köper en I-Pace, E-tron eller vad de heter så stöttar du de gamla drakarna som under många år lurat både dig och miljön, de har ingen miljöagenda, de vill bara tjäna pengar, nä vill du göra en verklig insats för miljön så ska du köpa en Tesla.
La min beställning i slutet av augusti och fick leverans i slutet av december. Efter att ha läst skräckhistorier på detta forum hade jag med mig en lång checklista till leveransen men till min förvåning hittade jag inget, kändes nästan som vanlig leverans.
Eftersom jag tidigare inte haft eller ens kört en ren elbil fanns en viss räckviddsångest men efter 2000 mil är den som bortblåst. Visst långresor kräver lite mer planering men något man lär sig snabbt och resor man gör flera gånger lär man sig utan att planera innan. Laddningen hemma i vardagen är helt bekymmersfri, varje morgon står en nytankad Tesla på uppfarten.
Tesla är ju i jämförelse en extremt ung biltillverkare, därför bör byggkvaliten vara något sämre, dock är det inget jag kan upptäcka på min Model S men i genomsnitt så är det säkert så.
Så hur trivs jag då med bilen...på en skala mellan 1 och 10... ja mitt ärliga svar blir faktiskt 11. Teslan har överträffat alla mina förväntningar.
- Teslan är en fantastisk vinterbil, 4-hjulsdriften imponerar stort. Sköter man sin app så är alltid bilen varm o go när man ska åka iväg oavsett om man har Teslan inkopplad eller ej.
- Förbrukningen vart lägre och därmed också räckvidden längre än väntat. 30-35 mil på vintern och 35-40 mil på sommaren om man inte kör för hårt.
- Harmoni. Det är mycket fokus på Teslas prestanda 0-100 och visst det är kul men grejen med elbil är faktiskt det motsatta. Att man faktiskt tar det lugnare, stannar oftare, stressar mindre. Jag är idag mycket mindre trött efter långkörningar med Teslan än vad jag var med mina gamla fossilare. Planerar för en Spanienresa i höst, vilket jag aldrig skulle övervägt med mina gamla fossilare.
- Visst har Teslan vissa brister men jag upplever dessa som betydligt mindre än vad jag befarande efter att ha lusläst detta forum. Strålkastarna är inte tysk premium kvalitet men helt ok. Det saknas lyktspolare och vindrutetorkare samt vindrutespolarna är inte de bästa men inget man lider av annat än i extremfall.
- Jag räknar också med att behöva byta några grejer på garantin innan den går ut, typ handtag.
En intressant grej med Tesla är att man inte behöver serva bilen för att garantin ska gälla, dessutom uppdateras mjukvaran i bilen regelbundet utan att man behöver åka till verkstaden. Teslas verkstäder finns ännu så länga bara i Stockholm, Göteborg och Malmö men har man en krångelfribil så finns egentligen ingen anledning att åka dit särskilt ofta.
Min, möjligen optimistiska plan, är att serva Teslan 1 gång per år d.v.s. var 5000:e mil. Att jämföra med vår andrabil en Golf GTE som måste servas dyrt vare 1500:e mil.
Ur miljösynpunkt är det mest intressanta med en bil dess livscykelanalys Hur mycket belastar bilen miljön totalt under hela sin livstid. Ju längre en elbil lever/ kör ju bättre blir livscykelanalysen. Min ambition är därför att försöka behålla Teslan i 8 år (lika länge som garantin på drivlinan finns) och 40 000 mil. Teslan är ju trots allt byggd helt i aluminium och har väldigt få slitdelar. Statistik visar dessutom att Teslas batterier degenererar väldigt långsamt.
Har ni möjlighet att ta en Tesla som tjänstebil? Tveka inte, dra ditt strå till stacken för en bättre framtid och få en fantastisk bil på köpet.
Förra sommaren så var det dags att byta ut familjens 1:a bil. Av miljöskäl var jag sugen på att köpa en elbil men insåg snart att det inte fanns någon elbil som skulle kunna fungera som familjebil (bra räckvidd, plats för 3 barn med fjällenpackning och laddnätverk på långresan) förutom Tesla då. Men eftersom min dyraste bil innan Teslan kostat ca 400 000kr ny, tittade jag på Teslan enbart på skoj eftersom jag ”visste” att den var för dyr. Till min stora förvåning upptäckte jag att trots att den nya Tesla jag specade kostade 919 000kr vart den totala kostnaden densamma som om jag skulle köpa en ny Volvo för drygt halva priset. Tilläggas bör att jag är egenföretagare och har därför möjlighet att ta Teslan som tjänstebil, vilket är extremt gynnsamt då förmånsvärdet är lågt. Övertala din arbetsgivare att så är fallet!!
Liten Tesla utsvävning
När jag satte mig in i Teslas / Elon Musks vision insåg jag dessutom att köpa en Tesla är mycket viktigare för miljön än att köpa en elbil från någon av de etablerade biltillverkarna. Tesla har gjort och gör enorm skillnad, utan Tesla hade elbilsutvecklingen inte varit i närheten av vad den är idag. Tesla är enormt hatat, vilket inte är så konstigt med tanke på att man hotar och gör narr av de två mäktigaste industribranscherna i världen (olja och fordon). Kom ihåg att om du köper en I-Pace, E-tron eller vad de heter så stöttar du de gamla drakarna som under många år lurat både dig och miljön, de har ingen miljöagenda, de vill bara tjäna pengar, nä vill du göra en verklig insats för miljön så ska du köpa en Tesla.
La min beställning i slutet av augusti och fick leverans i slutet av december. Efter att ha läst skräckhistorier på detta forum hade jag med mig en lång checklista till leveransen men till min förvåning hittade jag inget, kändes nästan som vanlig leverans.
Eftersom jag tidigare inte haft eller ens kört en ren elbil fanns en viss räckviddsångest men efter 2000 mil är den som bortblåst. Visst långresor kräver lite mer planering men något man lär sig snabbt och resor man gör flera gånger lär man sig utan att planera innan. Laddningen hemma i vardagen är helt bekymmersfri, varje morgon står en nytankad Tesla på uppfarten.
Tesla är ju i jämförelse en extremt ung biltillverkare, därför bör byggkvaliten vara något sämre, dock är det inget jag kan upptäcka på min Model S men i genomsnitt så är det säkert så.
Så hur trivs jag då med bilen...på en skala mellan 1 och 10... ja mitt ärliga svar blir faktiskt 11. Teslan har överträffat alla mina förväntningar.
- Teslan är en fantastisk vinterbil, 4-hjulsdriften imponerar stort. Sköter man sin app så är alltid bilen varm o go när man ska åka iväg oavsett om man har Teslan inkopplad eller ej.
- Förbrukningen vart lägre och därmed också räckvidden längre än väntat. 30-35 mil på vintern och 35-40 mil på sommaren om man inte kör för hårt.
- Harmoni. Det är mycket fokus på Teslas prestanda 0-100 och visst det är kul men grejen med elbil är faktiskt det motsatta. Att man faktiskt tar det lugnare, stannar oftare, stressar mindre. Jag är idag mycket mindre trött efter långkörningar med Teslan än vad jag var med mina gamla fossilare. Planerar för en Spanienresa i höst, vilket jag aldrig skulle övervägt med mina gamla fossilare.
- Visst har Teslan vissa brister men jag upplever dessa som betydligt mindre än vad jag befarande efter att ha lusläst detta forum. Strålkastarna är inte tysk premium kvalitet men helt ok. Det saknas lyktspolare och vindrutetorkare samt vindrutespolarna är inte de bästa men inget man lider av annat än i extremfall.
- Jag räknar också med att behöva byta några grejer på garantin innan den går ut, typ handtag.
En intressant grej med Tesla är att man inte behöver serva bilen för att garantin ska gälla, dessutom uppdateras mjukvaran i bilen regelbundet utan att man behöver åka till verkstaden. Teslas verkstäder finns ännu så länga bara i Stockholm, Göteborg och Malmö men har man en krångelfribil så finns egentligen ingen anledning att åka dit särskilt ofta.
Min, möjligen optimistiska plan, är att serva Teslan 1 gång per år d.v.s. var 5000:e mil. Att jämföra med vår andrabil en Golf GTE som måste servas dyrt vare 1500:e mil.
Ur miljösynpunkt är det mest intressanta med en bil dess livscykelanalys Hur mycket belastar bilen miljön totalt under hela sin livstid. Ju längre en elbil lever/ kör ju bättre blir livscykelanalysen. Min ambition är därför att försöka behålla Teslan i 8 år (lika länge som garantin på drivlinan finns) och 40 000 mil. Teslan är ju trots allt byggd helt i aluminium och har väldigt få slitdelar. Statistik visar dessutom att Teslas batterier degenererar väldigt långsamt.
Har ni möjlighet att ta en Tesla som tjänstebil? Tveka inte, dra ditt strå till stacken för en bättre framtid och få en fantastisk bil på köpet.