Sida 1 av 1

Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 10:50
av Svenssons
Bil Sweden har ett pressmeddelande om andel laddbara bilar:

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Andel.PNG
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 10:57
av zyax
Svenssons skrev:
Bil Sweden har ett pressmeddelande om andel laddbara bilar:

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Andel.PNG
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...
Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?

Skämt åsido, det var en riktigt sjukt konstig graf för Kalmar län.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 11:11
av mati
Riktigt dåligt för Västra Götaland. Ändå så har jag bidragit att få upp den siffran.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 11:17
av Kulingen
Svenssons skrev:
Bil Sweden har ett pressmeddelande om andel laddbara bilar:

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... kholms-lan
Andel.PNG
Ett län sticker ut på ett par sätt, både med lägst andel laddbara bilar men framför allt att andelen minskar mot förra året...
Jag drog mitt strå till stacken att det inte skulle minska ännu mera iaf. Det finns väldigt mycket negativa personer i Kalmar län

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 11:19
av zyax
Fasen, när jag tänker på det åkte vi till Västervik och köpte vår begagnade Leaf förra året så jag har bidragit till Kronobergs uppgång och Kalmars fall.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 11:26
av Svenssons
Jag har nu anmält mig till Kalmar Energis möte om Öppen dialog om laddinfrastruktur för elbilar:

https://kalmarenergi.se/kundservice/opp ... r-elbilar/

Kalmar gjorde ett ryck i samband med att Tesla fick upp sin SuperCharger och man fick ett sammarbete med Clever men efter det verkar man ha slappnat av. Det som saknas främst anser jag är destinationsladdare för kommuninvånarna. De lär ju inte behöva ladda på snabbladdare.

Nu har Kalmar kommun köpt Guldfågel arena (en arena som kan ta emot 15 000 åskådare) vilket även ligger nära där Kalmar Energi har sina lokaler. Så här ser laddinfrastrukturen ut runt parkeringarna vid arenan:
Guld.PNG
De tre markerade platserna nere i högra hörnet är 4 Typ 2-platser vid Kalmar Energi, 4 stycken Schuko vid Liljas bil samt ytterligare 4 Typ 2 vid Liljas bil. Inga laddplats vid själva arenan eller den större parkeringen för arenan och fotbollsplanerna i närheten. Det finns inte heller några laddplatser vid Slottet, Kalmar Läns museum, Domkyrkan/Stortorget eller Konstmuseumet tex. Laddplatsen vid centralstationen får man max stå 3 timmar vid så ingen ide att ladda vid den om man ska ta tåget över dagen, inga andra laddplatser i närheten.

Själv bor jag relativt när Kalmar och har en Tesla. Jag behöver aldrig destinationsladda i Kalmar men kommer man från Öland eller med omnejd runt Kalmar för att vara i Kalmar några timmar och har en bil med lite mindre batteripack så kan destinationsladdning vara avgörande om man kan göra trippen.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 11:31
av Teslaspolen
Oj vilken fart Dalarna fick från att ha varit riktigt risigt! Samband mellan den skjutsen och alla snabbladdare som dykt upp?

Men hur tusan har Kalmar lyckats med att gå back?! :shock:

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 11:34
av Franz
Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 12:18
av Svenssons
Franz skrev:
Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Visst, flertalet bilar hamnar i Stockholm fast de egentligen används utanför Stockholm. Stockholms siffror blåses upp och övriga trycks ned men förändringarna mellan övriga län bör inte vara så stor och påverkan mellan olika år för ett län borde vara ännu mindre. Minskningen i Kalmar för andelen laddbara fordon kan inte riktigt förklaras av att bilar leasas i Stockholm t.ex.

En förklaring till Kalmar siffror kan vara vad kommunerna köper in för bilar. T.ex. så köpte Kalmar kommun in 38% laddbara bilar under 2017 men hittils i år har endast en laddbar bil köpt in och andelen är 12,5%.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 13:03
av Legato
Franz skrev:
Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Fast gäller inte det bara vid operationell leasing?

Vid operationell leasing så är väl Sixt / Fleetmanager en av de största (störst på Tesla antar jag iaf...), och de är ju baserade i Malmö.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 13:31
av Svenssons
Legato skrev:
Franz skrev:
Många leasing-bilar står på kreditbolaget och då inte helt sällan en post-box i Stockholm. Om det är lite extra populärt med laddbara bilar som förmånsbilar kan det göra att Stockholmssiffran påverkas positivt. D.v.s. man får akta sig för att dra för långtgående slutsatser.
Fast gäller inte det bara vid operationell leasing?

Vid operationell leasing så är väl Sixt / Fleetmanager en av de största (störst på Tesla antar jag iaf...), och de är ju baserade i Malmö.
Jobbar man på ett större företag så är det mer sannolikt att huvudkontoret är i Stockholm och det är dit bilen knyts trotts att den anställde kan bo och jobba utanför Stockholm.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 15:27
av Laban
zyax skrev:
Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?
Bah :-)
Screen Shot 2018-05-22 at 15.26.57.png
I Teslas fall gör väl också avsaknaden av butiker/servicecenter sitt:
Screen Shot 2018-05-22 at 15.30.13.png

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 15:35
av Svenssons
Laban skrev:
zyax skrev:
Sydöstra Sverige är ju mobbat vad det gäller infrastruktur, detta är pöbelns fuck-off till detta faktum?
Bah :-)
Screen Shot 2018-05-22 at 15.26.57.png
I Teslas fall gör väl också avsaknaden av butiker/servicecenter sitt:
Screen Shot 2018-05-22 at 15.30.13.png
Superchargers ja men dessa funkar bara för Tesla, de flesta sålda laddbara bilarna är inte Tesla. Kollade upp hur många Typ 2-laddplatser det fanns i tätorterna för Östersund (vet att det inte är Norrland utan Jämtland...) jämfört med Kalmar. Kalmar är lite större kommun och hade 11 platser, Östersund hade 21 platser. När det kommer till enfasladdning misstänker jag att skillnaderna är ännu större om man kan räkna in motorvärmaruttag... Vore intressant att kolla upp hur det ser ut gällande per capita också.

Re: Andel laddbara bilar per län

Postat: 22 maj 2018 16:14
av Laban
Svenssons skrev:
Superchargers ja men dessa funkar bara för Tesla, de flesta sålda laddbara bilarna är inte Tesla. Kollade upp hur många Typ 2-laddplatser det fanns i tätorterna för Östersund (vet att det inte är Norrland utan Jämtland...) jämfört med Kalmar. Kalmar är lite större kommun och hade 11 platser, Östersund hade 21 platser. När det kommer till enfasladdning misstänker jag att skillnaderna är ännu större om man kan räkna in motorvärmaruttag... Vore intressant att kolla upp hur det ser ut gällande per capita också.
Det är extremt dåligt när det gäller >= 50 kW CCS/Chademo.
Screen Shot 2018-05-22 at 15.36.29.png
Inga många gröna och dessa är inte nödvändigtvis 50 kW utan 11 alternativt 22 kW. Finns dock en 50 kW Chademo/CCS i Pello som skulle passa oss för Luleå-Levi som vi kör 1-2 gånger/år.

Nästa problem är förstås räckvidden på alla bilar förutom Tesla. Det blir kallt här på vintern.